Ford har laget en rallyutgave av Mustang Mach-E. (Fotos: Ford)

Ny og røff utgave Mustang Mach-E

Ford har laget noe så spesielt som en rallyinspirert utgave av elbilen Mustang Mach-E, og denne bør være perfekt på kjerreveiene opp til hytta. Se bilder.


I juli viste Ford Europa fram en ganske så spesiell utgave av Mustang Mach-E, for over i Storbritannia hadde en gjeng laget en rallyversjon av bilen som skulle vises fram under Goodwood Festival of Speed. Og de var dønn seriøse i satsingen.

For dette er en utgave som også skal ut til Ford-forhandlerne, og dermed kan kundene for aller første gang kjøpe en «ekte» elektrisk rallybil. Og det går ikke bare unna med bilen, for utviklingen har hatt så god fart at Ford nå også kan vise den helt uten kamuflasje.

– Dette er et eksempel på lidenskapen og kreativiteten til vårt Model e-team, sier Donna Dickson, sjefsingeniør for Mustang Mach-E.

‒ Vi har alltid utforsket nye muligheter innenfor Performance, og kombinasjonen av et rallytilpasset understell, to elektriske motorer og råtøff styling gjør Mustang Mach-E Rally til en helt særegen Performance-bil. Den vil garantert begeistre kundene.

Nå har de fått god drahjelp underveis, for drivlinjen til Mustang Mach-E Rally er løftet fra Mach-E GT ‒ et råskinn som ifølge Ford har 880 Nm og opptil 487 hestekrefter. Bilen skal visstnok være «misbrukt» under testing på en rallybane i Michigan, så elbilen bør takle det aller meste som kastes mot den.

Når det lages sportslige utgaver av vanlige biler er det normalt at bilene også senkes nærmere asfalten, men som kjent skal rallybiler takle grus og humpete veier ‒ så Mustang Mach-E Rally har fått motsatt behandling ‒ bilen er hevet 20 millimeter sammenlignet med Mustang Mach-E GT.

Videre har Ford utstyrt den med spesialtilpassede fjæringer, avanserte MagneRide-dempere og 385 millimeter bremseskiver foran ‒ selvsagt med rødmalte Brembo-merkede kalipere.

Det er også noen hvite 19-tommers rallyinspirerte lettmetallfelger som markerer merkets lange rallyhistorie, og utpå disse er det montert dekk med dimensjonen 235/55 av merket Michelin CrossClimate2.

Bilen som er utstyrt med et batteri som har 91 kWh utnyttbar kapasitet har også ekstra beskyttelse for elmotoren foran og bak, og det er beskyttelsesfolie på dører og hjulbuer. Men skal man kjøre raskt på grusen kan det fort bli lakkskader, så rallyutgaven kan også fås med skvettlapper som beskytter denne.

En ekte rallybil må selvsagt ha spesiell kjøremodus for dette formålet, så Ford har puttet inn en RallySport Drive Mode som tilpasser de elektroniske kontrollsystemer.

Denne åpner for enda mer sladding, en mer lineær gassrespons for bedre kontroll og aggressiv demping for bedre håndtering i svinger, forklarer Ford. Og det skal også gi enda bedre grep på glatta, noe som jo er greit på vinteren.

Og det er lett å se at dette er noe spesielt.

Fartsstripene, de hvite felgene og høyden avslører selvsagt bilen, og det gjør også bakspoileren inspirert av Focus RS. Bilen er også tilgjengelig i noen farger som bør skille den fra mengden, som den gule Grabber Yellow på bildene samt Grabber Blue, Shadow Black, Eruption Green, Star White og den nye Glacier Grey.

På innsiden skal interiørdesignet harmonere med de hvite felgene, og her er det glanshvite detaljer på rattet og i toppen av seteryggen til sportssetene. Og ja, hvite kontrastsømmer på dashbordet, på rattet og på dørene.

For å understreke at dette er en Mach-E Rally står dette skrevet i Ford Performance sportssetene, så det bør ikke være noen tvil om hvilken utgave du setter deg inn i.

– Med Mach-E Rally lar vi kundene våre få tilgang til våre rike rallycrosstradisjoner, sier toppsjef i Ford Motor Company, Jim Farley.

‒ Det tar vår Mustang til et sted den aldri har vært før, til grus- og jordveiene. Den vil levere en kjøreopplevelse ulikt noe annet. Dette er ekte kjøreglede.

Bilen skal etter planen komme til neste år, og i mellomtiden kan du sjekke ut noen bilder av rallyversjonen av elbilen:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter