Ny modell inn i den elektriske priskrigen

2020 vil fortone seg som om noen har ristet i elbil-treet, for da vil en rekke nye modeller ramle ned på det norske markedet. Og det blir litt av en priskrig. Det viser helt klart den kommende Peugeot e2008.


I Norge har myndighetene dopet elbilsalget de siste årene ved
å innføre enn rekke fordeler, og vi har gått motstrøms til tross for et magert
utvalg av elektriske modeller på markedet.

Men det snur i 2020.

-->
En rekke store merker har på gang nye elbiler, i tillegg til
at det stadig dukker opp nye elbilmerker som vil utfordre de etablerte merkene.

Og som vi vet gjelder det å få en god start, og det enkleste
grepet er å friste med lave priser.

2020 blir altså kjøpers marked, så de som går planer om å
kjøpe ny elbil kan bare glede seg.

Det siste eksemplet på at prisene nå presses er Peugeot, som
har på gang nok en elbil-modell.

PSA-gruppen som eier merket har på gang flere nye helelektriske
modeller som er bygd på den samme plattformen, Common Modular Platform ‒ bedre
kjent under forkortelsen CMP.

Det inkluderer Peugeot e-208, Opel Corsa-e og DS 3 Crossback
E-Tense.

Men Peugeot har mer på gang, mer bestemt en kompakt SUV.

Den franske løven har på gang en ny generasjon av 2008 bygd
på CMP, og denne byr på mer plass, bedre kvalitet og ny teknologi. Altså en
ganske så ny bil.

Og de har også utviklet en helelektrisk versjon kalt e2008.

‒ De første 2008 er allerede på vei ut til forhandlerne.
Bilen er virkelig en tøff og voksen kompakt-SUV, og kommer til å bite skikkelig
ifra seg i markedet, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O.
Steen.

‒ Særlig den helelektriske e2008 har fått mye oppmerksomhet,
og har for lengst vekket nysgjerrigheten til mange. Med prisen vi nå har fått
passer den perfekt til norske kunder.

PSA er nemlig klar til for å gå til priskrig med sine
elbiler, og det kommer også til syne med e2008.

Denne har nemlig fått en startpris godt under 300.000 kroner, nærmere bestemt 286.600 kroner.

Peugeot e2008 har det samme elektriske drivverket som både Peugeot
e-208, DS 3 Crossback E-Tense og Opel Corsa-e, og kan dermed by på 136
hestekrefter og et dreiemoment på 260 Nm.

Batteriet på alle disse fire modellene er på 50 kWt, og for
Peugeot e2008 er rekkevidden oppgitt til 320 kilometer.

Plattformen byr også på hurtiglading opptil 100 kW, noe som
fyller batteriet til 80 prosent på rundt halvtimen. Hjemmeladingen via en veggboks
(en-fas eller tre-fas) tar mellom 5 og 8 timer.

Den kommer også med varmepumpe, og bilen kan også varmes i
forkant av avreise, ved lading eller uten lading om batterikapasiteten er over
40 prosent.

Peugeot har også utviklet en app som holder kontroll på lading,
batterioversikt og oppvarming, noe som jo er kjekt.

Peugeot Norge sier at e2008 kommer på det norske markedet i
april, så den er ikke altfor langt unna.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter