I forrige uke kunne Subaru vise fram en helt ny modell utviklet i samarbeid med Toyota. Solterra er intet mindre enn en SUV som skal ta merket inn i den helelektriske tiden, og er satt sammen på en ny plattform som Toyota og Subaru har utviklet sammen.
Toyota selv har allerede presentert sin første modell fra denne, en elbil kalt bZ4X.
-->
Men den japanske giganten har flere samarbeid på gang.
Over i USA har de inngått et spennende samarbeid med Mazda, som jo allerede har lansert sin første elbil i form av MX-30. Her har de to store japanske merkene like godt satt opp en felles fabrikk som driftes av et nytt selskapet som heter Mazda Toyota Manufacturing (MTM).
MTM er et felles selskap som hvert av merkene eier halvparten av, og målet er et bredere samarbeid både når det kommer til utvikling av teknologi for elektriske kjøretøy, oppkoblede biler og avanserte sikkerhetssystemer.
Fabrikken i Alabama har en kapasitet på hele 300.000 biler i året, og nå viser de fram den første modellen som kun skal selges i Nord-Amerika.
Mazda CX-50 er satt sammen på den samme plattform som Mazda 3 og Mazda CX-30, og er litt større enn CX-5. Til å begynne med skal den komme med to ulike Skyactiv-G 2.5 bensinmotorer, mens senere skal den også dukke opp med elektrifiserte drivlinjer.
CX-50 er startskuddet for en ny serie med SUV-modeller fra Mazda, og to av disse skal også over til Europa.
Dette er CX-60 med de to vanlige seteradene, samt storesøster CX-80 med tre seterader. I tillegg skal det også komme en CX-70 og en CX-90, men sammen med CX-50 skal ikke denne trioen over til det europeiske marked.
De europeiske modellene skal utstyres med en 4-sylindret bensinmotor kombinert med en elmotor, og her er det snakk om ladehybrider. I tillegg skal CX-60 og CX-80 også bli tilgjengelig med den 6-sylindrede Skyactiv-X-motoren som benytter et mildhybridsystem for å ta ned forbruket.
Mazda er i ferd med å vri fokus over på elektriske biler, og har allerede bekreftet at de kommer med tre nye elbiler innen 2025.
De har også på gang en helt ny plattform kalt Skyactiv EV Scalable Architecture, og fra 2025 skal denne brukes til å lage en rekke elbiler i varierende størrelser og ulike karosserityper.
CX-50 blir altså en liten forsmak på hva vi kan forvente oss i tiden framover, og blant nyhetene som den presenterer er et panoramatak ‒ en ting Mazda aldri tidligere har tilbydd.
Slik ser den nye SUV-modellen ut, og denne blir altså kun tilgjengelig i Nord-Amerika.