Lexus RZ får nå et stort løft, og det inkluderer rekkevidden. (Fotos: Lexus)

Ny Lexus RZ med mye lengre rekkevidde

Det er flere store nyheter rundt elbilen Lexus RZ, som både for mer rekkevidde og en ny F Sport-utgave med manuelle gir! Ja, digitale sådanne.


RZ er en av tre søstre som er satt sammen på den samme plattformen, og de to andre er Toyota bZ4X og Subaru Solterra. Og nå blir Lexus-versjonen enda bedre. 

For i Brussel har det japanske merket løftet duken av en veldig oppgradert elbil, og her er det både nye løsninger og enda bedre kjøreegenskaper.

-->
Selv om Lexus faktisk var først i Toyota-gruppen med elbil gjennom den helelektriske UX-utgaven er RZ den første rene elbilmodellen til det litt mer luksuriøse merket, og var på plass i 2023. 

I fjor dukket det også opp en RZ med forhjulsdrift, og nå løftes modellen ytterligere. 

Lexus forklarer at de har fokusert på fire hovedpilarer: Kjøreglede, rekkevidde og lading, ytelse og til slutt design. Så ja, det meste. 

RZ tar et steg inn i framtiden med sitt steer-by-wire-system, noe som åpner for en enda jevnere kjøring – spesielt om det er svingete veier. Som jo Norge har nok av. Dette markeres også av et litt mer F1-inspirert ratt.  

Det er også en helt ny modellvariant, for RZ får nå også F Sport-ytelse. Den firehjulsdriftede RZ 550e blir den sterkeste i familien, og introduserer noe så spesielt som manuell giring. Ja, vi kommer til det. 

Et merke som Lexus kan selvsagt ikke henge altfor langt bak når det kommer til rekkevidde, så de har videreutviklet eAxle og forventer en økning i rekkevidden med opptil 100 kilometer. Det betyr at RZ nå bør ta steget inn i 500 km-klassen, så det blir spennende å se hva det endelige WLTP-tallet ender på 

Her bidrar også et nytt og litt større batteri, for nye RZ er utstyrt med en pakke på 77 kWh. Det er også nye motoralternativer: 224 hk/165 kW i RZ 350e, 380 hk/280 kW i RZ 500e og 408 hk/300 kW i RZ 550e F Sport. 

Bonusen av alt dette er et slepekapasiteten også dobles, og for den med firehjulsdrift lyder den på 1.500 kilo.

Så hva med ladingen?

Jo, her er det nå en mulighet for å doble hjemmeladingeffekten fra 11 til 22 kW, og de har også forbedret forvarmingen av batteriet.

I tillegg til steer-by-wire har også Lexus videreutviklet Direct4-teknologien, en løsning som både justerer trekkraften og stabiliteten til de med firehjulsdrift. 

Videre kan merket opplyse at de har fornyet kampen mot støy, og RZ har blant annet en ny gulvlyddemper under baksetene og forbedret lydisolering på flere steder. 

Også luksusen har fått et seg et løft, og Lexus sier at de har den første kabinen som har laserbehandlet grafikk på Ultrasuede. Her er det blant annet 30 prosent bærekraftige plantebaserte materialer, og Ultrasuede dørpaneldekor skal gi et nytt luksusuttrykk.

En annen første er en flerfarget omgivelsesbelysning med en ny, dynamisk skyggeeffekt, noe som åpner for skiftende mønstre. Det er også en ny dimmefunksjon på panoramataket.

Og ja, så er det altså en helt ny versjon. 

RZ 550e F Sport åpner for både sportslig styling og ytelse, og her er det 408 hk/300 kW med effekt. Her er det selvsagt Direct4, og noe så snålt som manuelle gir. 

Dette kaller Lexus en interaktiv manuell kjøring, og her er det hendler bak rattet som man kan skifte opp og ned med. Og dette toppes av sanntids-tilbakemeldinger gjennom gasspedalen, motorlyder og bilder – alt dette skal skape en tettere forbindelse mellom menneske og maskin.

Systemet er programmert med et åtte-trinns virtuelt giroppsett. Rent teknisk forklarer Lexus at den virtuelle kraftkildes dreiemoment beregnes i henhold til gasspedalens posisjon og kjøretøyets hastighet, og her er det til og med en turtallssperre. Jepp. 

Som ekte F1-biler gir også bilen selv beskjed når det er på tide å skifte gir, og dette gjennom en girguidemåler i displayet.

RZ 550e har også fått ny styling, og dette inkluderer lister foran nedre støtfanger, bremsekanaler, spoilere foran og bak og støtfanger bak. 

Det er også 20-tommers aerodesignede hjulene som i tillegg til å lede luft også tar ned vekten. 

På innsiden får det i et F Sport-dedikert interiør som har blåsydde aksenter og selvsagt noen nye seter foran, og designet inkluderer et panel med et mikrogeometrisk mønster og et aluminiumspedalsett.

Lexus sier at den oppgraderte RZ er på plass til høsten, så den er ikke altfor langt unna. 

Les også:

Hva tenker du