RZ er en av tre søstre som er satt sammen på den samme plattformen, og de to andre er Toyota bZ4X og Subaru Solterra. Og nå blir Lexus-versjonen enda bedre.
For i Brussel har det japanske merket løftet duken av en veldig oppgradert elbil, og her er det både nye løsninger og enda bedre kjøreegenskaper.
RZ tar et steg inn i framtiden med sitt steer-by-wire-system, noe som åpner for en enda jevnere kjøring – spesielt om det er svingete veier. Som jo Norge har nok av. Dette markeres også av et litt mer F1-inspirert ratt.
Det er også en helt ny modellvariant, for RZ får nå også F Sport-ytelse. Den firehjulsdriftede RZ 550e blir den sterkeste i familien, og introduserer noe så spesielt som manuell giring. Ja, vi kommer til det.
Et merke som Lexus kan selvsagt ikke henge altfor langt bak når det kommer til rekkevidde, så de har videreutviklet eAxle og forventer en økning i rekkevidden med opptil 100 kilometer. Det betyr at RZ nå bør ta steget inn i 500 km-klassen, så det blir spennende å se hva det endelige WLTP-tallet ender på
Jo, her er det nå en mulighet for å doble hjemmeladingeffekten fra 11 til 22 kW, og de har også forbedret forvarmingen av batteriet.
I tillegg til steer-by-wire har også Lexus videreutviklet Direct4-teknologien, en løsning som både justerer trekkraften og stabiliteten til de med firehjulsdrift.
Les også:
- Oi, nå blir Toyota C-HR også elbil
- Fire superhjerner skal styre BMW-modellene
- Lotus baner vei for selvkjørende biler