De aller fleste har hørt om den kinesiske mur, et av de gigantiske menneskeskapte verkene som faktisk kan sees fra månen. Nei, det er selvsagt bare en myte, for fra månen ser kloden vår ut som en blå klinkekule.
Uansett, ganske gigantisk er også bilprodusenten Great Wall Motor (GWM).
-->
Dette selskapet ble grunnlagt i 1984, og har på ganske kort tid rukket å slå seg inn på topp-10-listen over de største bilprodusentene i verdens mest folkerike land.
I 2021 leverte de ut nærmere 1,3 millioner biler over hele verden, og omsatte for formidable 20 milliarder kroner. Satsingen har også medført at de har opprettet hele fem bilmerker, Haval, Wey, Ora, GWM Pickup og Tank. Nei, sistnevnte er ikke et pansret kjøretøy, men et premium SUV-merke.
De har allerede opprettet et europeisk hovedkontor i München, og hjemme i Kina har de etablert et fellesselskap med BMW og den kommende Mini eid av den tyske gruppen skal produseres i GWM’s fabrikk i Zhangjiagang.
De er på plass i over 60 land som altså inkluderer Europa, og er dermed en av få kinesiske produsenter som ikke har prioritert Norge når det kommer til den europeiske satstingen.
Men nå setter de også kurs for elbilnasjonen nummer én, og det med merket Ora.
Bilia, Norges 3. største aktør i personbilmarkedet, har nemlig signert en avtale om importørvirksomhet i Norge, og de skal nå opprette en egen organisasjon som skal håndtere bilimportørrollen.
‒ Vi er ydmyke og stolte over å få tillit som importør for Great Wall Motor. Dette er for oss en ny rolle som vi både gleder oss til å ta fatt på, og samtidig mener å ha gode forutsetninger for å lykkes med, sier administrerende direktør Frode Hebnes hos Bilia.
Også merket selv ser fram til å komme til Norge.
‒ For Great Wall Motor er dette nok en milepæl på veien mot Europa. Samarbeidet med Bilia Norge setter kursen videre for vår markedsinntreden, og veien til våre kunder i Nord-Europa som venter på bilene våre. Vi ser veldig fram imot å jobbe tett sammen i dette fruktbare partnerskapet, sier Xiangjun Meng, president av Europe Market hos Great Wall Motor.
‒ Det norske markedet er en viktig milepæl for GWM Ora sin nordiske og europeiske strategi. Ora er 100 prosent elektrisk, og et framtidsrettet moderne bilmerke som setter mennesket i sentrum. Sammen med vår partner, Bilia skal vi gi det norske markedet utmerkede produkter med en tydelig miljøprofil. I felleskap streber vi etter å skape en merkevare som har fokus på mennesker og bærekraftige verdier, legger Fei Yao til, visepresident i GWM Ora Europe.
Det er altså elbilmerket Ora som er klar for Norge, og de er allerede på plass i flere andre europeiske land. Merket fokuserer på kompakte biler, litt slik som Mini, og Ora Funky Cat har allerede vist at den er en bunnsolid bil.
For dette var denne bilen som scoret aller best av de små familiebilene under kollisjonstestene til Euro NCAP i fjor, så Funky Cat har åpenbart som katten selv ni liv.
Bilia har dårlig tid, og sier at den første bilen skal lanseres allerede i første halvdel av året, og kommer ifølge dem selv i flere godt utstyrte varianter. GWM har selv ambisjoner om å komme med en ny modell hvert år.
Litt mer langsiktig har GWM som mål å selge 4 millioner biler i 2025, og Bilia sier at de også er åpne for å importere andre merker fra det store kinesiske selskapet.
Bilia omsatte i 2021 for 11,3 milliarder kroner, og er på plass i Oslo, Viken, Innlandet, Vestfold og Telemark, Trøndelag og Vestland.
‒ Gjennom lanseringen av Ora får vi et bilmerke som representerer et spennende design og god kvalitet til konkurransedyktige priser, sier Hebnes.
‒ Dette kombinert med et høyt sikkerhetsnivå, og avansert framtidsrettet teknologi, gjør at vi gleder oss til å presentere Ora for det norske bilpublikum. Great Wall Motor har offensive og ekspansive planer for framtiden, og vi i Bilia ser fram til å bidra til at disse planene realiseres.
Over i Storbritannia har de startet med utleveringene av Ora Funky Cat First Edition, og denne kommer med ting som en adaptiv og kjørefeltsentrert cruisekontroll, 360-graders kameraer, stemmeassistent, LED-frontlykter, 18-tommers lettmetallfelger, trådløs telefonlading og elektriske forseter.
Denne utgaven starter på 388.000 kroner over på balløya, og er utstyrt med et batteri på 48 kWh som gir en oppgitt WLTP-rekkevidde på opptil 311 kilometer.
Les også: