Nevs har utviklet en elektrisk GT-bil med Saab-vibber så det holder. (Fotos: Auto motor & sport)

Ny helelektrisk «Saab» med vanvittig rekkevidde avslørt

Nevs som kjøpte opp den tidligere Saab-fabrikken i Trollhättan har laget en elbil som heter Emily GT designet av en tidligere Saab-medarbeider. Og dette er imponerende greier.


Ah, gode, gamle Saab. Som mange vet startet bilmerket opp som flyprodusent noen år før 2. verdenskrig brøt ut, og inspirert av Volvos satsting på biler vred de fokus over på slike da krigen var over.

Den aller første bilen ble presentert i 1946, og året etter flyttet bilavdeling til Trollhättan som siden har blitt kjent som Saab-byen.

Men det var først i 1949 de kunne sette i gang samlebåndet for masseproduksjon, og den aller første modellen var Saab 92.

Når de først var i gang gikk det slag i slag, og i 1967 kunne de presentere det som skulle bli hovedmodellen ‒ Saab 99. En annen viktig og kjent traver, Saab 900, kom i 1978, og det som skulle bli den siste store modellen, Saab 9-3, ble introdusert i 2003.

Saab ble slått konkurs i 2011, og National Electric Vehicle Sweden (NEVS) kjøpte opp boet og dermed også rettighetene til fabrikken i Trollhättan.

Dette selskapet fikk beryktet Evergrande kloa i. Ja, det kinesiske eiendomsselskapet som ble stormannsgale og kjøpte det de kom over, og gikk på trynet så spektakulært at de truet med å sende hele verden inn i en regresjon da de ikke klarte å betale avdragene.

Men det stoppet ikke Nevs, for over i Trollhättan har de i hemmelighet utviklet en ny elbil som skal lokke eventuelle kjøpere før de måtte stanse all aktivitet tidligere i år. Og det er godt gjort.

For ifølge magasinet auto motor & sport har det ikke jobbet færre enn 600 svenske ingeniører og teknikere med prosjektet, og under et år har de på magisk vis bygd Emily GT ‒ en helelektrisk sportsbil med en ekte Saab-arv.

Og magasinet bør vite hva de snakker om. For som de første og eneste utenfor prosjektet så langt har de faktisk fått oppleve og til og med prøve elbilen, som er designet av tidligere Saab-ansatte Simon Padian.

Dette er en ganske stor elbil, som har en rekke designelementer fra tidligere Saab-modeller. Arven kan sees med den avrundede frontruten i cockpiten, C-stolpene og formen på glasstaket, og på innsiden kommer forsetene med tydelige Saab 900-vibber, melder magasinet.

GT-en tar minnene til sportslige elbiler som Lucid Air og Tesla Model S, og Emily står ikke noe tilbake.

Her skal det være over 650 hestekrefter og et gigantisk batteri på 175 kWh som åpner for ganske drøye rekkevidder. Auto motor & sport melder om 0-100 km/t på 3,2 sekunder, og rekkevidder som til og med passerer 1.000 kilometer. Jepp, Oslo-Bergen tur/retur uten ladestopp er innen rekkevidde.

Slik ser Emily GT ut:

Nevs har utviklet en elektrisk GT-bil med Saab-vibber så det holder. (Fotos: Auto motor & sport)

Det er sjefredaktør Alrik Söderlind som har fått prøvekjøre bilen, og han er imponert.

– Bilen er gjennomsyret av Saab-arven, og er fylt med unik og spennende teknologi som gir en uvirkelig kjøreopplevelse. Nevs Emily GT kunne utvilsomt kjempet mot enhver ultramoderne elbil. Trollhättans svar på Tesla eller Porsche Taycan, slår han fast.

Magasinet sier at elbilen i prinsippet er ferdigkonstruert og klar for produksjon, men ingen kan si om den noensinne vil gå inn i serieproduksjon nå som all aktivitet er stanset. Målet er å finne nye eiere som vil satse på denne.

– Vi har hatt et team som har gjort en utrolig jobb med elbilprosjektet, på så kort tid, sier Nevs svenske administrerende direktør Nina Selander til auto motor & sport.

‒ Uten hjertet og dedikasjonen vi har, ville det vært umulig å utvikle et så fantastisk produkt i denne tidslinjen. Jeg ønsker fra bunnen av mitt hjerte at Emily har en framtid. Den er pakket så godt vi kan for å gjøre den til en realitet.

Hun kunne sikkert sagt som magasinet selv, en Saabla bra bil, og nå som hele verden vet hva som har foregått i Trollhättan det siste året, får vi virkelig håpe det løser seg.

For vi heier på Saab. Selvsagt gjør vi det!

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter