For å finne anene til Suzuki S-Cross må vi over til en annen modell.
Den startet nemlig sitt liv som SX4, en modell som ble introdusert tilbake i 2006. Denne hadde også en søster i Fiat Sedici, og ble designet av selveste Italdesign ‒ disse folkene som indirekte står bak Hyundais Ioniq 5 som er inspirert av Hyundai Pony. Ja, den som var designet av Italdesign i 1974.
-->
Da Suzuki introduserte 2. generasjon sent i 2012 var S-Cross-designet og navnet på plass, og denne ble oppdatert i 2016.
Fem år senere er det klart for en helt ny generasjon av S-Cross, og det betyr som kjent store oppdateringer.
Nye S-Cross får et nytt design både utvendig og innvendig, en masse utstyr og blir tilgjengelig med både manuelle og automatiske gir.
‒ Dristig, sofistikert og allsidig ‒ helt nye S-Cross er en SUV som leverer et høyt nivå på alle disse tre punktene, mener sjefsingeniør i Suzuki, Shigeru Aoyama.
Utvendig har Suzuki hevet både fronten og baklyktene, og produsenten sier at de har jaktet etter en ekte og robust SUV-karakter. Dette gjennom en stor, svart grill i pianolakk, skarpe frontlykter utstyrt med 3-punkts LED-lys og firkantede hjulbuer både foran og bak.
Innvendig har nye S-Cross fått et interiør med et tredimensjonalt design som skal stå i stil til SUV-utformingen. Suzuki melder at «kupeen er stor og romslig, og gir god plass til fem voksne mennesker».
De har også utstyrt bilen med en 9-tommers stor skjermen med flere funksjoner, blant annet stemmegjenkjenning, 360 graders kamera med parkeringsassistent, navigasjon, handsfree og kjøretøysinformasjon.
Og ja, den kan kobles opp med både Apple CarPlay og Android Auto.
Videre er bilen blant annet utstyrt med 2-sonet klimaanlegg, setevarme, multifunksjonsratt i skinn, DAB+, Hill hold control og 17-tommers aluminiumsfelger.
Bakerst skryter Suzuki at nye S-Cross har klassens største bagasjerom, og denne måler 440 liter.
I en tid der bilene stadig blir smartere kjører Suzuki på med en ganske så bra mengde med førerassistenter i nye S-Cross, inkludert den nevnte parkeringsassistenten, trafikkskiltgjenkjenning, blindsonevarsling, parkeringssensor både foran og bak, filskifteassistent, adaptiv cruisekontroll med stop and go, automatisk nødbremsing og varsling om kryssende trafikk ved rygging.
Om det likevel skulle gå galt, har bilen sju airbager som bør kunne gi god beskyttelse.
På drivlinjesiden finner vi en 1.4-liters turbomotor koblet med et 48V hybridsystem som skal gjøre den effektiv, og grepet sørger det velkjente firehjulstrekksystem AllGrip Select 4x4 for.
4WD-systemet har fire valgbare moduser, Auto, Sport, Snow og Lock, så den kompakte SUV-modellen bør komme seg fram uansett førerforhold.
‒ Dette er en robust SUV som passer utmerket til familier som ønsker god plass, mye utstyr og fleksible løsninger. Vi får et stort antall biler allerede før nyttår, så det vil være god tilgang på biler for rask levering, sier Lars Havre, salgssjef i Suzuki Norge.
Faktisk har importøren allerede fått inn den nye modellen, som altså ble vist fram for offentligheten så sent som i går. Det feires med en introduksjonspris fra 389.900 kroner, som inkluderer SafeTech-pakke verdt 87.000 kroner og manuell girkasse.
‒ I en tid hvor flere og flere bilmerker kun tilbyr helelektriske modeller, tror vi S-Cross fyller et stort behov med både firehjulstrekk og automatgir til en folkelig pris – i tillegg kan man kjøre uten rekkeviddeangst med en rekkevidde på opptil 100 mil, sier Havre, og legger til:
‒ Faktum er at Suzuki er en av få tilbydere som leverer firehjulstrekkere med hybrid og automatgir inkludert til under 400.000 kroner. Suzuki har lang erfaring med firehjulstrekk, og vi har opparbeidet en stor kundeportefølje som setter pris på egenskaper som høy bakkeklaring, firehjulstrekk og automatgir til en gunstig pris.
Og bare så det er sagt. Prisen gjelder biler registrert i 2021, for neste års priser er ikke klare grunnet avgiftsituasjonen.
Les også: