Det er på gang en ny og helelektrisk Mini Cooper, og nå er prisene klare. Mini

Ny elektrisk Mini Cooper klar for bestilling

En ny milepæl for Mini, for nå åpnes det for bestillinger av den nye Cooper SE.


I over 60 år har Mini vært synonymt med kompakt kjøreglede, og dermed bør alt ligge til rette for å heve dette enda et hakk med den nye Cooper SE. For med et elektrisk drivverk bør denne heves enda et lite hakk.

Nå var også forrige generasjon mulig å få i elektrisk drakt, for i 2020 kom det også en slik. Og den falt i smak ‒ for av rundt 300.000 nye Minier solgt i fjor var 43.000 elektriske. Og ja, i sommer kom den også som kabriolet.

Den nye som befinner seg i femte generasjon tilbyr også de tingene som Mini har vært kjent for gjennom historien, nemlig en gjenkjennelig silhuett, korte overheng, de typiske runde frontlyktene, med flere tilgjengelige lys-signaturer og et helt nytt og skarpere design på baklyktene, forklarer Mini.

De understreker at den typiske go-kart-følelsen fortsatt er står sentrum, og det er mulig å velge mellom to versjoner ‒ Mini Cooper E og Mini Cooper SE.

Førstnevnte, Mini Cooper E, byr på 135 kW/184 hk effekt og et dreiemoment på 290 Nm. Her går 0-100 km/t på 7,3 sekunder, mens et batteri på 40,7 kWh gir det en WLTP-rekkevidde på inntil 305 kilometer.

Denne har en startpris på 309.900 kroner før leveringskostander.

Storesøster Mini Cooper SE byr på 160 kW/218 hk og 330 Nm. Her går sprinten unna på 6,7 sekunder, mens batteriet på 54,2 kWh åpner for en WLTP-rekkevidde på inntil 402 kilometer.

Denne har en startpris på 349.900 kroner før leveringskostander.

DC-hurtiglading er på henholdsvis 75 kW og 95 kW, noe som gjør at batteriet i begge utgavene lades fra 10 til 80 prosent på i underkant av 30 minutter. Batteriet kan også tempereres før ladeøkten starter for mest mulig effektiv DC-lading, og AC-lading støttes med opptil 11 kW ladefart, forklarer Mini videre.

På innsiden nikker også den nye generasjonen til de gamle gjennom en sentrale og sirkulære OLED-skjerm sammen med overflater i ulike tekstiler og teksturer. Her er det også kunstskinn og utstrakt bruk av resirkulerte materialer rundt om interiøret.

Mini sier at de har tenkt fleksibilitet når de har laget innsiden som har plass til fire personer, og bagasjeromsvolumet kan også utvides ved behov.

Mini

Selv om det nå åpnes for salg er de første bilene fortsatt et lite stykke unna, og er ventet på norske veier sommeren 2024. Men det kommer mer.

Mini Cooper får også selskap av en helt ny generasjon av den kompakte SUVen Mini Countryman, og det er også planlagt en crossover i form av Mini Aceman.

De tre modellene tar Mini-merket et steg videre den store ambisjonen, nemlig å bli et rent elektrisk merke fra begynnelsen av 2030-tallet.

Det skal blant annet den nye Mini Cooperen sørge for, og slik ser SE-versjonen ut:

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

Elbil Mini Mini Cooper