Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg.


Som du kan se av bildet er det ikke av Volvos kommende el-SUV, og det er det en god grunn til. Nye EX90 er fortsatt ikke vist fram, og det skjer først 9. november.

Men i mellomtiden løfter svenskene på sløret når det kommer til sikkerhet i den nye bilen, noe som Volvo kaller et kjerneinnhold for selskapet. Den nye bilen løfter ikke uventet sikkerheten til et helt nytt nivå.

-->
Volvo sier at den nye SUV-modellen er utstyrt med åtte kameraer, fem radarer, 16 ultralydsensorer og en toppmoderne LiDAR-sensor. Sistnevnte bruker laserlys til å måle avstanden til objektene, og er dermed nøyaktig og pålitelig ‒ og svært viktig.

Svenskene mener at de ved å utstyre en allerede sikker bil med LiDAR kan redusere antall alvorlige skader med opptil 20 prosent, i tillegg til å øke muligheten for å unngå kollisjoner med 9 prosent.

Den takmonterte LiDAR til Volvo EX90 skal etter hvert komme som standard.

Volvo opplyser at sensoren kan selv i høy fart oppdage fotgjengere på opptil 250 meters avstand, og selv et lite og nærmest usynlig dekk på svart asfalt på 120 meters hold. Videre sier de at ettersom teknologien ikke er avhengig av lys som for eksempel et kamera er systemet like effektivt midt på dagen som midt på natten.

Sikkerhetspakken kombinerer sensorer, programvare og bilens kjernedatamaskin, og dette skal gjøre at bilen har mer oversikt over flere potensielle farer enn noen gang tidligere.

Resultatet er ikke bare en bil som ikke bare kan gripe inn om det er nødvendig, men som også har en større forståelse for når og hvordan den best bør gjøre det, melder Volvo.

Dette skal ta de nærmere målet om at ingen skal bli drept eller hardt skadd i en ny Volvo, og svenskene melder at de gjennom systemene i Volvo EX90 er i ferd med å entre en ny epoke innen sikkerhet.

– Vi tror EX90 er den tryggeste Volvo-bilen som noen gang har vært på veien, sier Joachim de Verdier, head of Safe Vehicle Automation i Volvo Cars.

‒ Vi kombinerer vår forståelse av det ytre miljøet med vår nye og mer detaljerte forståelse av sjåførens oppmerksomhet. Når alle våre sikkerhetssystemer, sensorer, programvare og datakraft jobber sammen, skaper de et beskyttelsesskjold rundt bilen og menneskene inni – som du ikke vet om, før du trenger det.

Sensorene øker selvsagt også muligheten for selvkjøring i en EX90, og Volvo sier at når sikkerhetsverifikasjoner er gjennomført, og alle nødvendige lovverk og godkjenninger er på plass, vil selvkjørende teknologi introduseres i den nye elbilen.

Men det er flere nyheter knyttet til sikkerhet.

Volvo EX90 kommer også med løsning de kaller «driver understanding system», en nyutviklet sikkerhetsteknologi som følger med på føreren og skal forstå den mentale og fysiske tilstanden til vedkommende.

Volvo sier at mange bilførere opplever øyeblikk der man kan være distrahert, stresset, trøtt eller av andre grunner ikke oppmerksom bak rattet, noe som kan skape farlige situasjoner. Tidligere tall fra Statens vegvesen har avdekt at uoppmerksomhet en medvirkende faktor i 1 av 3 dødsulykker.

– Vår forskning viser at ved å observere hvor sjåføren har blikket, og hvor ofte og hvor lenge de har øynene lukket, kan vi forstå mye om personens tilstand, sier Emma Tivesten, senior teknologiekspert ved Volvo Cars sikkerhetssenter.

– Sensorsystemet gir bilene muligheten til å oppdage om sjåførens evner er nedsatt, for eksempel på grunn av trøtthet, distraksjoner eller annen uoppmerksomhet. Systemet vil kunne tilby assistanse på den mest effektive måten i den aktuelle situasjonen, forklarer Tivesten.

Systemet består av to kameraer og et ratt med sensorer som kan plukke opp signaler som for eksempel indikerer at føreren helst ikke bør kjøre bil. Deretter vil systemet starte med en mer eksakt observasjon av førerens blikkmønstre og hodebevegelser.

Volvo forklarer at systemet kan oppdage om føreren har fokus rettet mot kjøringen eller andre ting ved å måle hvor blikket befinner seg, og dermed tolke disse signalene.

Kameraene sender data i form av numeriske verdier, ikke videodata, som beskriver føreren blikkretning og hodebevegelser. Algoritmene analyserer så dataene for å kunne oppdage og forstå førerens atferdsmønstre over tid, og dette skal gi føreren ekstra sikkerhet og kjørekomfort, ifølge det svenske bilmerket.

I videoen forklarer Volvo det nye «driver understandig»-systemet.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter