Det er ikke så greit å skille de mange nye og kommende elbilene fra hverandre, men det finnes selvsagt unntak.
Et veldig hederlig et er Bollinger, dette amerikanske merket stiftet i 2015 som skal lage elektriske SUV-modeller, pickuper, terrengbiler ‒ ja, endog lastebiler og andre typer kjøretøy.
-->
Bollinger har altså mange jern i ilden, men hovedsatsingen er kalt B1 og B2 ‒ to «vanlige» elbiler.
Mer eksakt er Bollinger B1 en elektrisk SUV, eller SUT (Sport Utility Truck) som de selv kaller den, mens Bollinger B2 er en pickup som jo amerikanerne er glade i.
Som vanlig når amerikanerne skal lage elektriske SUV- og pickupmodeller, handler det mye om krefter. Og her er ikke Bollinger et unntak.
Hold deg fast nå.
Bollinger B1 kan skryte av to elmotorer og firehjulstrekk, 614 hk, et dreiemoment på 905 Nm, 0-100 km/t på 4,7 sekunder, tauekapasitet på 3.400 kilo, 38 centimeters bakkeklaring og en rekkevidde på 322 kilometer.
Prisen er også ganske så kolossal, for SUV-modellen B1 starter på 125.000 dollar i USA. Om Bollinger har planer om et globalt salg vet vi ikke, men ettersom de planlegger en lang rekke med kjøretøy tipper vi at de har det.
Vi håper iallfall det, for de to bilene skiller seg ikke bare ut med et litt retroinspirert firkantet design som minner om gamle terrengbiler.
De følger opp med en veldig retrorettet innside også, så i en tid hvor det nesten utelukkende handler om stadig større skjermer er Bollinger et veldig hederlig unntak.
Det skal du selv snart få se, men først må vi snakke om en annen ting ‒ frunktporten.
Ja, hva i alle dager er det for noe?
Elbilekspertene snakker ofte om en frunk, en benevnelse på et litt mindre bagasjerom foran hos elbiler. For slike trenger som kjent ikke en motor under panseret, så mange produsenter utnytter dette til å lage det eksperter altså kaller en frunk.
En port skjønner jo de fleste hva er, så Bollinger har tatt patent på en tunnelåpning som strekker seg fra bagasjerommet til frunken foran. Perfekt for å laste lange og relativt smale ting, slik jo nordmenn ofte gjør med sitt skiutstyr.
Bollinger har forresten tatt patent på en lang rekke løsninger rundt B1 og B2, som mekanisk arkitektur, elektrisk arkitektur og elektrisk drivverk.
Men det var altså innsiden vi skulle vise fram.
For dashbordet ser nemlig ut som en terrengbil fra 70-tallet, med sine enkle runde instrumenter og fysiske knapper.
Dette setter garantert mange pris på, for her snakker vi om virkelig retrostil og en flott motsetning til de stadig større berøringsskjermene som nå brer rundt seg.
Sjekk selv:
Les også: