Det enkleste med den nye Mercedes E-klasse er at den kommer som sedan, stasjonsvogn, bensin og diesel, noe som i gamle dager dekte det meste av behov. Men slik er det ikke i dag, og sitter du hjemme og bestiller en ny E-klasse så bør du vite hva du er ute etter. Mercedes klinker nemlig til med en flom av utgaver, og det er helt klart mulig å tråkke litt feil om tungen ikke er i midten.
Og det er kanskje ikke så rart, for Mercedes setter det meste av kluter til når de kommer med en ny versjon av den ikoniske modellen.
-->
‒ E-Klasse er for mange selve definisjonen på Mercedes-Benz, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.
‒ Med et gjennomført mer dynamisk design, en intuitiv ny førerplass og ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift, vil nye E-klasse bli høyaktuell for enda flere kunder.
Skal de rekke ut til flest mulig, er det beste altså å gardere seg. Tyskerne gjør altså det med hele 11 forskjellige utgaver på det norske markedet, og det kommer altså sju ladbare versjoner.
Her finnes ulike kombinasjoner av bensin, diesel, sedan, stasjonsvogn og firehjulsdriftsystemet kalt 4Matic. De introduserer også mildhybrider med en ny firesylindret bensinmotor (M 254) med integrert startgenerator og 48-volt system.
Disse får hjelp av en elektrisk kompressor som øker ladetrykket produseres inntil 20 hk og 180 Nm ekstra i korte perioder. Systemet tar også ned forbruket takket være regenerering og muligheten til å seile av gårde med motoren koblet ut i visse situasjoner.
M 254 gjør den den nye motorgenerasjonen komplett. Storebror M 256 er allerede godt kjent fra modeller som CLS 450 og AMG CLS 53, mens dieselmotorene OM 654 og OM 656 har vært med siden 2016.
‒ AMG har også hatt en finger med i spillet ved denne avduking, og kan skilte med to 53-modeller ‒ sedan og stasjonsvogn. Legg til oppgraderte E-Klasse All-Terrain og de fleste bør finne en modell som passer deres ønsker og behov, sier Myhre.
Mercedes har fulgt sporet av CLS når de har designet den nye E-klasse, blant annet med en ny aggressiv grill, nye hovedlys og fullstendig redesignede baklykter.
En ny Mercdedes anno 2020 må selvsagt også ha teknologi fra øverste hylle, og her har de «lånt» utstyr fra blant andre SUV-modellen GLE. Det betyr en rekke assistansesystemer, og delvis selvkjørende egenskaper.
Og E-klasse kan også by på noe litt ekstra, som for eksempel den adaptive justeringen av førersetet.
Når høyden blir lagt inn via mediedisplayet eller via «Mercedes me», beveger setet seg automatisk i en passende stilling.
De som kjenner E-klasse fra før av ser også at det er et nytt ratt, og nytt er også at føreren kun trenger å holde hånden i rattet for at semiautomatiske førerfunksjoner skal fungere.
Nye E-klasse fås også i tre innvendige versjoner, skinn, tre-skinn-kombinasjon og en supersport-versjon.
Det avanserte multimediasystemet MBUX byr også på en ny funksjon i de ladbare versjonene, nemlig en aldri så liten høneblund-innstilling. Her spiller «Energizing» komfortkontroll inn, og denne består av en rekke komfortsystemer som musikk, duft, lys og en rekke massasjeprogrammer. Så det er bare å finne fram til «PowerNap»-programmet, som er programmert i tre faser: innsovning, sover og våkner. Intensjonen her er å sikre en uthvilt fører med ny energi før turen fortsetter.
En eksklusiv bil som E-klasse er selvsagt fristende for sjeler med uærlige hensikter, og Mercedes har tatt høyde for dette med å introdusere noe de kaller «Urban Guard» som det også er mulig er å få. Denne er ganske så imponerende, og består av tyverisikring, beskyttelse mot borttauing, interiørovervåking og kollisjonsvarsling.
Om bilen er parkert og låst vil sensorene oppdage om bilen blir bulket, tauet eller om noen forsøker å bryte seg inn. Føreren vil dermed varsles om skadeomfang via Mercedes me-appen og pushvarsling, og om bilen stjeles vil tjenesten kunne identifisere plasseringen selv om tyvene har deaktivert sporingsfunksjonen. Dette skjer i samarbeid med politiet.
Urban Guard er planlagt fra høsten av 2020, mens enkelte produkter kan aktiveres retroaktivt via Mercedes me.
Som sagt, det gjelder å holde tungen rett i munnen når nye E-klasse skal bestilles, for her er det mye rart å velge mellom.
Det gjelder ikke minst motoralternativene, hvor det altså er 11 forskjellige versjoner å velge mellom.
Nye E-klasse starter på 639.900 kroner for den ladbare E 300e i sedanutgave, mens den tilsvarende stasjonsvognutgaven starter på 703.900 kroner. Den foreløpige toppmodellen er stasjonsvognen E 450 som starter på 936.900 kroner, og denne kan by på 367 hk og 500 Nm.
Les også: