Velger man feil av de to pumpene til venstre her, kan det få store konsekvenser for bilen. (Foto: Bil24)

Ny bensin kan føre til trøbbel for eldre biler

NAF roper varsku ‒ med rette. For den nye 95 oktan blir nå blandet ut med enda mer etanol, og har du en bil fra før 2011 er det langt fra sikkert at den takler dette drivstoffet.


Det er ikke bare nye biler som skal bli mer miljøvennlig, for myndighetene pålegger også de som tilbyr drivstoff til eldre biler om å gjøre dette enda mer bærekraftig. Det betyr mer etanol i blandingen.

I vår startet bensinstasjonene å selge 95 oktan som er kalt E10, og det betyr enkelt og greit at bensinen er blandet ut med 10 prosent etanol. Mer eksakt bioetanol, som for eksempel fra dyre- og planterester. Det betyr også dobbelt så mye etanol som i E5-bensinen.

‒ Etter hvert blir all bensin E10. Det erstatter det som hittil har vært 95 oktan E5. For de aller fleste motorer og biler går denne overgangen greit. Om du har en bensinbil fra 2011 eller nyere, er bilen godkjent for E10, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

‒ Utfordringen er biler fra 2010 eller eldre. Har du en eldre bil bør du sjekke med forhandler om bilen tåler E10. Biler som er fra 2001 eller eldre, inkludert veteranbiler, bør ikke bruke E10. Det samme gjelder eldre påhengsmotorer. Veteranbiler og påhengsmotorer må bruke 98 oktan, som fortsatt er E5, understreker han.

Det er altså veldig viktig for de med over 13 år gamle biler at de fyller på rett drivstoff før de har sjekket ut om bilene takler 95 oktan E10, og alle pumpene som inneholder E10 skal merkes tydelig.

Men:

‒ En del stasjoner er fortsatt ikke godt nok merket med E10, så her må du som kunde og forbruker sjekke nøye hva du fyller, spesielt om bilen din ikke er helt ny, sier Sødahl.

Og det er flere utfordringer for de med bensinbiler.

For flere stasjoner har rett og slett sluttet å selge 98 oktan super, og dette er altså alternativet for biler som ikke kan bruke E10.

‒ Det finnes ikke leveringsplikt på 98 super, påpeker Sødal.

‒ Det betyr at mange stasjoner ikke lenger tilbyr E5 for de som har eldre biler. Det betyr at den som har en eldre bil risikerer å måtte kjøre langt for å finne riktig drivstoff.

Så i miljøets navn risikerer nå bilister å måtte kjøre flere mil bare for å få fylt tanken, noe som selvsagt ikke er veldig miljøvennlig. Ja, meget spesielt.

Og bare for å ha nevnt det. Det er langt mer miljøvennlig å kjøre din gamle bensinbil til den kneler og deretter bytte den ut med en nullutslippsbil, enn å bytte den ut mens den fortsatt fungerer greit.

For det går nemlig en masse CO2 i luften under produksjon av en ny bil, og jo flere som bytter ut den gamle bilen ‒ jo flere nybiler må det lages.

Fakta om E10:

  • E10 er drivstoff med opptil 10 prosent bioetanol (biodrivstoff)
  • Alle biler som er fra 2011 eller nyere kan gå på E10.
  • E10 bør ikke brukes på påhengsmotorer og biler som er eldre enn 2001, inkludert veteranbiler.
  • Bileiere som er usikker på om bilen deres takler E10 bør sjekke med forhandler.
  • E10 er mer klimavennlig enn tradisjonell, fossil bensin. Utslipp fra biodrivstoff regnes ikke som fossilt drivstoff og bidrar ikke til klimautslipp.
  • Det finnes rundt 820 000 bensinbiler på norske veier, mot 1,1 millioner dieselbiler og 600 000 elbiler (SSB 2023).

Kilde: NAF

Les også:

Les mer om:

Nyheter Forbruker