Totalt ble det registrert 9.227 Audi e-tron i 2020, noe som holdt til en klar 1. plass på listen over året mest populære biler. Noe som er ganske utrolig, for vi snakker om en bil som lett passerer 700.000 kroner i sluttsum.
Grunnen var selvsagt den nye elbil-æra, og etterspørselen etter helelektriske biler bare økte i 2021 hvor e-tron var den 7. mest registrerte nybilen med 5.745 biler.
-->
Elbil-trenden fortsetter inn i 2022, men årets første måned ble alt annet enn en fest for nybilsalget. Det endte nemlig på kun 7.957 registreringer, og vi må helt tilbake til 2009 for å finne en januar med færre førstegangs-registrerte biler.
Men de bilene som ble registrert var stort sett elbiler. Faktisk endte elbilandelen på over 83 prosent, og dermed var mer enn 8 av 10 nye biler helelektriske.
Og det salget ble dratt av Audi Q4 e-tron, den neste elbilmodellen fra de fire ringene. Q4 befinner seg mellom Q3 og Q5 i størrelse, og er rett under 4,6 meter lang ‒ altså den såkalte folkebil-lengden.
Det ble registrert 643 nye Q4 i januar, og det holdt til en relativt klar 1. plass på oversikten til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Den som kom nærmest var Hyundai Ioniq 5 med 477 registreringer, og deretter fulgte BMW iX (444), Skoda Enyaq (389), Volkswagen ID.4 (389) og Ford Mustang Mach-E (356).
Så hvor ble det av fjorårets mest registrerte bil?
Vel, Tesla følger en plan hvor de for det meste registrerer en masse biler hver tredje måned, og i januar ble det kun registrert 30 Model 3. Faktisk ble det kun totalt nyregistrert 48 nye Tesla-biler i januar.
Det tar oss over til de mest registrerte merkene.
Også her var Audi på topp med 952 biler, etterfulgt av Hyundai (704), Volkswagen (659), Kia (616) og Toyota (576). Det ble altså registrert flere Q4 enn hva det det 4. mest registrerte merket, Kia, klarte.
Med nærmere 7.000 nye elbiler i januar nærmer vi oss også totalt en halv million registrerte elbiler i Norge, og NAF fornyer kravet om flere ladere.
‒ Med 84 prosent elbilandel i januar er det satt ny norsk rekord for elbilsalget. Ser man kun på privatkunder er andelen elbiler 93 prosent, tilsvarende 19 av 20 nye biler, sier Thor Egil Braadland, ansvarlig for myndighetskontakt i NAF.
‒ Det er ingen tvil om at elbilen nå er førstevalget blant folk som kjøper nybil. Det skyhøye elbilsalget øker presset på regjeringens varslede ladeplan, sier han.
Ap og Sp har lovet en ny nasjonal ladestrategi, og denne er ventet i løpet av våren.
‒ Elbilene kommer nå ut på veiene i en takt få trodde var mulig. Det blir samtidig stadig tydeligere at hurtigladeselskapene ikke har greid å følge med i utviklingen av elbilparken. Det er for få hurtigladere sammenliknet med behovet. NAF sine tall viser at spesielt langs E18 og E6, de mest trafikkerte veiene, er det langt fra godt nok, sier Braadland.
‒ Derfor må regjeringens ladeplan ikke bare bli en plan for lading i distriktene, men også løse problemet med hvordan man får nok og sterke nok ladere langs de mest trafikkerte veiene, legger han til.
Les også: