Mange er skeptiske til å gå over til rene elbiler på grunn av rekkevidden, men da finnes det et kompromiss i ladbare hybrider (PHEV) som nå begynner å få en hverdagslig rekkevidde. De fleste nye PHEV-bilene har nemlig en elektrisk rekkevidde som passerer 50 kilometer, noe som holder for mange av de som bruker bilen i hverdagen.
lang rekkevidde i bakhånd om de skal ut på lengre turer. Så langt i år viser statistikken fra Opplysningsrådet for
veitrafikken at det er registrert 14.428 ladbare hybrider i Norge i løpet av årets
10 første måneder, mens det har kommet over 53.000 nye elbiler på norske veier
i samme periode. Salget av PHEV-modeller er sterkt dalende, og falt med 8.174 i forhold til samme periode i fjor. Elbilene på sin side steg med 13.200 registreringer. Totalt er det registrert over 121.000 nye biler i denne
perioden. De som velger PHEV gjør også klimaet en tjeneste, noe en
analyse fra Volvo Cars viser. De har kartlagt mønsteret til 13.450 norske ladbare hybrider for å se hvor ofte de kjører på ren elektrisitet.
og analysen viser at for hver 100 kilometer kjøres det 44 kilometer på elkraft. Det vil altså si at PHEV-bilen fungerer som en ren elbil i
44 prosent av tiden. ‒ Tallene viser at våre ladbare hybrider veldig ofte
fungerer som nullutslippsbiler. Dette er et bevis på den positive effekten
hybridteknologi kan ha på miljøet og på drivstofføkonomien til kundene, sier
Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway. Det svenske merket fører an blant de ladbare hybridene her i
Norge, og 65 prosent av alle bilene Volvo solgte i 2018 var plug-in hybrider ‒ noe
som er mest av alle. Det er modellene XC90, XC60, V90, V60 og S90 fra modellårene
2016-2019 som nå er analysert, og alle disse er bygget på Volvos elektrifiserte
SPA-plattform.
at nordmenn bruker den aktivt. De norske Volvo-kundene er faktisk de som kjører
mest på strøm i hele verden. Vi må berømme sjåførene for dette, sier Trosby. Den modellen som kjøres aller mest elektrisk er XC60, Volvos
bestselger i Norge i fjor hvor 90 prosent av versjonene var PHEV. I snitt ble disse kjørt med elkraft i 48 prosent av
tilfellene. De sjekket også ladevanene til eierne, og kundene lader bilene
sine relativt ofte. – 7 av 10 sier de lader bilen hver eneste dag, mens 83 prosent
lader annen hver dag eller oftere. Like mange sier de prøver å kjøre den
ladbare hybridbilen sin på helelektrisk drift i hverdagen. Skal man få full
effekt av hybrid-teknologi må man bruke den aktivt, og det gjør kundene,
Trosby. Kundene oppgir drivstofføkonomi og miljøhensyn som
hovedmotivasjoner for å kjøre med elektrisk drift, og 93 prosent av kundene
sier de lader hjemme. Volvo har også funnet ut når PHEV-bilene blir brukt i
elektrisk modus. 80 prosent av de analyserte kjøreturene er på under 20
minutter og i 80 prosent av kjøreturene er hastigheten lavere enn 80 km/t. – Analysene viser at bilene i stor grad brukes til
småkjøring og i relativ lav hastighet, noe som er ideelt for bruk av elektrisk
drift. Det indikerer at mye av kjøringen foregår i tettbebygde strøk der lavt
utslipps-kjøring er viktig og kan bidra til rene luft, sier Trosby. Les også: