I forrige uke ble årets bil i verden, den aller største bilprisen, kåret, og Kia kunne slippe jubelen løs. I finalekamp med BYD Seal og Volvo EX30 stakk Kia EV9 av med flest stemmer.
Det kommer på toppen av en annen stor pris, for elbilen som er tilgjengelig enten med seks eller sju seter ble også kåret til årets globale bil av den rene kvinnejuryen. Denne prisen ble selvsagt delt ut på kvinnedagen 8. mars.
Bakgrunnen er ifølge Kia Norge mangelen på helelektriske varebiler her i landet, spesielt i en tid hvor stadig flere anbud har et krav om null lokalt utslipp. Og det baner altså vei for en litt mer spesiell EV9 utstyrt med grønne skilt.
Varebilen med firehjulsdrift kan dra 2.500 kilo henger, byr på god bakkeklaring og ikke minst haker den ut både rekkevidde og lading. Førstnevnte er på over 500 kilometer, mens 15 minutters lading fyller på med 249 nye kilometer under ideelle ladeforhold.
Og den gode nyheten er at absolutt alle versjoner av Kia EV9 kan bygges om, inkludert den litt rimeligere utgaven med bakhjulsdrift.
‒ Det er mange som ikke trenger eller ønsker å kjøre rundt i det vi ofte omtaler som en kassebil. Nå får de en elektrisk mulighet. En skikkelig kul SUV med skikkelig størrelse på. Vi har testet den ut på en rekke varebilbrukere allerede og de sier to ting. Dette er tøft, og her sitter man faktisk ganske godt, forteller en engasjert kommunikasjonssjef for Kia Bil i Norge, Christian Lagaard.
‒ De vi har vist bilen til sier det er bra det kommer en slik type helelektrisk SUV som varebil på markedet. Så langt er vi jo alene om dette i Norge. Dette kan fort bli en viktig bil i porteføljen til Bertel O. Steen som fra før er sterke på varebil, mener Lagaard.
‒ At både varme og kjøling av rørleggersprekken er standard på alle versjoner er også noe vi har fått tommelen opp for, humrer kommunikasjonssjefen.
I tillegg kan selvsagt en 2-seters EV9 by på lignende komfort og utstyr som personbilutgaven.
Kia Bil Norge sitter her på en verdensnyhet, for dette er første gang en EV9 blir ombygd til varebil. Og det har de klart uten å skjære i tak eller annet interiør, og det trengs heller ingen utvendige endringer for å bygge den om.
‒ Dette er en klar fordel. Da kan man bare sette inn setene igjen når bilen en gang er ferdig med sitt liv som varebil. Så har du igjen en familie- SUV med seks eller syv seter, sier Lagaard.
Det er ytterligere en stor fordel med denne kontra til de som har forbrenningsmotor, for bilen åpner også for å levere strøm til eksterne apparater.
‒ Ved hjelp av V2L-teknologi kan bilen også brukes som en rullende powerbank. Du kan koble alt fra stikksag til høytrykkspyler og lamper til en EV9 med en vanlig kontakt, forklarer kommunikasjonssjefen.
‒ Bilen leverer hele 3.600 watt ut av ladeluken med V2L-koblingen på plass. Dette kan være svært praktisk, om ikke annet for å fyre opp en elektrisk grill på byggeplassen i lunsjen en deilig sommerdag.
Rent praktisk forklarer Kia Norge at lengden på varerommet er 207 centimeter og åpningen er 73 centimeter høy.
To innebygde skuffer i gulvet er altså standard, men det er også mulig å få EV9 med dobbelt gulv og fire skuffer.
Da blir også gulvet helt flatt innover i lasterommet, og slik ser hyllesystemet ut:
En Kia EV9 strekker seg over fem meter i lengden og har en bakkeklaring opp mot 18 centimeter, og WLTP rekkevidde er på inntil 563 kilometer som RWD og 512 kilometer som AWD.
I likhet med den vanlig Kia EV9 har også varebilen en garanti på 7 år, og samtlige versjoner kan altså bygges om.




Les også: