Arctic Race skal kun benytte elbiler under årets ritt, og blir dermed det første store sykkelrittet som tar det helelektriske grepet. (Fotos: Xpeng)

Norsk storritt med elektrisk milepæl

Som det første store sykkelrittet skal Arctic Race og lagene som deltar kun benytte elbiler under etappene. Og det er ikke småtterier av elbiler som vil følge rittet i august.


Det er åpenbart noe spesielt at de store sykkelrittene også fører til ganske mye utslipp, for sammen med de mange syklistene følger det også motorsykler, helikoptere, ambulanser ‒ og mange dusin biler.

Under det pågående Giro d’Italia som for øvrig nordnorske Andreas Leknessund har ledet store deler av skal det for eksempel sykles nærmere 3.500 kilometer, og på startstreken stilte 22 lag og 176 syklister. Gjennom 21 etapper samt forflytning mellom disse følger også en masse biler, og dette er selvsagt lite bærekraftig.

-->
Men nå tar Arctic Race of Norway som det første profesjonelle sykkelrittet grep, og leder sykkelsporten inn i den helelektriske tiden med følgebiler uten lokale utslipp.

Og det skulle kanskje bare mangle at det første store rittet som gjør dette er norsk, for vi er som kjent et fyrtårn i den globale elbilsatstingen. Norge blir altså nok en gang et utstillingsvindu, og sykkelrittet er større enn du kanskje tror ‒ det vises nemlig på fjernsyn i vanvittige 189 land.

Så hvor mange elbiler trenger et stort ritt som Artic Race?

Jo, totalt skal bilpartner Xpeng levere 120 elbiler, hvor SUV-modellen G3i skal benyttes som gjestebiler og sedanen P7 brukes som servicebiler og rittbiler.

Administrerende direktør i Xpeng Norge, Claes Persson, sier at en helelektrisk bilpark i verdens nordligste profesjonelle sykkelritt er et svært viktig steg for store idrettsarrangementer som i framtiden må kutte klimagassutslippene.

‒ Dette er en historisk dag for Xpeng som for første gang inngår et så stort sponsorsamarbeid i Europa, sier han.

‒ Men det er også en historisk dag for sykkelsporten. For det er første gang et internasjonalt sykkelritt kun benytter elbiler som følgebiler. I likhet med Arctic Race of Norway, har Xpeng fokus på bærekraft og vi jobber begge med teknologiutvikling for å bidra til å drive verden fremover.

Sykkelrittet i nord starter i år i Kautokeino, og skal gjennom store deler av Finnmark før det hele avsluttes fire dager senere med forhåpentlig en spektakulær etappe opp til Nordkapp. Totalt skal det sykles 663 kilometer, og den lengste etappen måler drøye 171 kilometer.

Arrangørene trenger altså 120 elbiler for å få det hele til å gå opp, og det skal Xpeng levere.

‒ Xpeng har kun elbiler, og det passer oss perfekt, sier daglig leder Knut Eirik Dybdal i Arctic Race.

‒ Vi har alle et ansvar for å bidra til kutt i klimagassutslipp. Arctic Race of Norway er sertifisert som miljøfyrtårn, og med denne avtalen blir vi enda mer klimavennlige og bærekraftige. Det er vi svært fornøyde med.

Nå går ikke sykkelrittet inn i dette prosjektet helt blinde, for de har allerede hatt innslag av elbiler under tidligere ritt.

‒ Flere ga uttrykk for at det var positivt at Arctic Race of Norway tar et utvidet ansvar for miljøet, og at de fikk være med på dette. Derfor er det ekstra stas at vi fra i år kun bruker elbiler i rittet, sier Dybdal.

Arctic Race ble opprettet av flere grunner. I tillegg til at det setter Norge på kartet gir det også Nord-Norge en flott reklame, og bidrar også til aktivitet i landsdelen som ofte blir litt oversett.

Det skaper også verdier for mange selskaper, og i år får Bil i Nord i en skikkelig utfordring ‒ det er nemlig de som skal levere og håndtere alle elbilene som brukes i rittet.

Faktisk blir også dette litt historisk, for den globalt sett lille forhandleren blir den første hos Xpeng her i Europa som håndterer et slikt stort prosjekt.

‒ Etter 10 år har Artic Race of Norway befestet sin posisjon som en av de mest betydningsfulle aktivitetene for regionen Nord-Norge. De har sørget for å gjøre denne fantastiske landsdelen kjent langt utenfor Norges grenser, sier Persson.

‒ Med fokus på felles verdier for dette enestående prosjektet, gleder vi i Xpeng oss virkelig til å ta fatt på samarbeidet og veien vi har foran oss. Dette blir spennende.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter