Selv et merke kjent for sine store motorer og hissige eksoslyder skal bli karbonnøytrale, for Porsche har satt seg et slikt mål allerede i 2030. Mer konkret skal verdikjeden til nye biler da være netto karbonnøytral.
En stor utfordring er bruken av aluminium, som blir stadig viktigere for utviklingen av elbiler. Her jobbes det nemlig hardt med å holde vekten lav, noe som er utfordrende med store og tunge batteripakker.
Aluminium spiller dermed en nøkkelrolle, og for elbil som Taycan utgjør dette rundt 30 prosent av totalvekten. Bortsett fra front- og bakforklærne er hele skallet på den elektriske sportsbilen laget av aluminium.
Allerede i fjor inngikk Porsche og Hydro en avtale rundt aluminium laget i Norge, og nå er det også klart hva dette faktisk innebærer.
Utgangspunktet er både karbonredusert primæraluminium samt sekundæraluminium med høy andel resirkulert materiale, og takket være vannkraft er det mulig å redusere karbonavtrykket til den lette legeringen med om lag 75 prosent målt mot det globale gjennomsnittet.
Videre har Porsche og Hydro også fokus på resirkulering, og vil utnytte materialer som kastes av private husholdninger eller kommersielle, industrielle og institusjonelle anlegg.
‒ Samarbeidet med Hydro er en viktig milepæl for Porsche på vår vei mot karbonisering langs hele verdikjeden, sier Barbara Frenkel, Executive Board Member for Procurement i Porsche AG.
– Partnerskapet bidrar også til ansvarlige anskaffelser, fordi Hydros forsyningskjede for aluminium er transparent.
Hydro spiller altså en nøkkelrolle for Porsches ferd mot å bli karbonnøytral.
– Samarbeidet vårt med pionerer som Porsche støtter Hydros ambisjon om å endre spillet for bærekraft i aluminiumsindustrien, sier Eivind Kallevik, konsernsjef i Norsk Hydro.
‒ Sammen, i dette langsiktige strategiske partnerskapet, vil Hydro og Porsche presse frem innovative løsninger og forretningsmodeller, med sikte på å drive dekarbonisering og sirkularitet i bilindustrien.
Her er to fornøyde sjefer:
Porsche har altså innledet sin helelektriske satsting med Taycan, som nå kommer i en oppdatert utgave. Det betyr store forbedringer på alle de viktige områdene, mer kraft, mer rekkevidde og raskere lading.
Les også:
Den venter nok mange på, men de har også på gang en som har et kanskje enda større salgspotensiale, nemlig en helt ny og elektrisk Macan-modell. Dette blir også den aller første Porsche-modellen basert på en ny elbilplattform kalt PPE laget sammen med Audi, og vises for tiden fram på Oslo lufthavn Gardermoen.
Les også: