Da det relativt fersket bilmerket Nio rettet blikket utover egne grenser så de over til Europa, og der var det et land som raskt pekte seg ut ‒ et Norge fylt opp av nye elbiler og ikke minst mange elbileksperter.
For bakgrunnen for merket var altså elbiler.
-->
Forretningsmannen William Li startet sitt første tek-selskap tilbake i 1996, en forløper til Bitauto dannet fire år senere. Dette selskapet var en plattform for bilrelaterte ting, som deler og bilannonsering ‒ og inkluderte ikke minst en bilrelatert nettportal som vokste seg stor.
Denne satstingen var så suksessfull at da Li solgte det i 2013 ble han en velstående mann. En rik mann med store visjoner.
Veien til en enda tyngre bilsatsting var kort. Han fikk med seg flere kinesiske forretningsmenn i en ny satsting døpt NextEV, hvor medgrunnlegger og den Harvard-utdannede Lihong Qin fikk stillingen som president. Den tittelen har den snakkesalige Qin fortsatt.
NextEV startet ikke med elbiler, men som tittelsponsor til det kinesiske laget som var påmeldt til den aller første sesongen i Formel E, den helelektriske søsteren til Formel 1.
Hovedfører Nelson Piquet Jr, sønn til tre ganger F1-verdensmesteren med samme navn, gikk like godt bort og ble den aller første verdensmesteren i Formel E. Dermed var tonen satt for det som skulle bli kjent som Nio.
I 2016 kjøpte NextEV opp laget og begynte også å utvikle egne drivsystemer og opprettet en ny avdeling i Storbritannia. Da hadde de allerede satt opp avdelinger i både Tyskland og USA.
Dermed var steget over til den første gatebilen ganske så kort. Dette var en skikkelig villstyring av en elbil som fikk navnet EP9.
Denne ble like godt utstyrt med fire elmotorer og var en ekte megabil med 1.000 kW. Det betyr 1.341 hestekrefter. Bilen ble avduket i november 2016, og like etterpå satte den en ny rekord rundt beryktede Nürburgring Nordschleife ‒ ansatt som verdens tøffeste racerbane.
Året etter ble det aller første Nio House åpnet i Shanghai, og det skulle ikke gå lang tid før de også viste fram den første bilen som skulle inn i produksjon ‒ Nio ES8.
Dette er en ganske stor SUV som også brøytet vei for noe ganske oppsiktsvekkende, nemlig utbyttbare batterier. I dag er det mulig å kjøpe Nio-bilene uten batterier, leie disse og stoppe på en Swap-stasjon og bytte ut batteriet til et fulladet et på rundt fem minutter.
Men så ble den skyfrie himmelen fylt med skyer, røykskyer. For plutselig tok flere ES8 fyr, men Nio oppdaget heldigvis raskt var som var problemet og tok grep.
William Li kunne også feire at Nio tok skrittet over til børsen i New York, men så tok det kinesiske myndighetene et grep som vi ser de norske er på vei mot nå. De skrudde nemlig igjen kranen for incentiver knyttet til elbiler, og ettersom den nye ES6-modellen hadde kostet enorme summer å utvikle var dette alt annet enn ideelt.
Nybilsalget stupte og Nio var i alvorlige trøbbel, og da hjalp det svært lite at et virus i Wuhan skulle sette hele verden på pause ‒ og spesielt i Kina var, og er, restriksjonene fortsatt store.
William Li fant heldigvis noen nye investorer, og når det kinesiske elbil-markedet også tok seg opp og aksjeprisen skjøt til værs var krisen avblåst. I dag er Nio sammen med Xpeng og Li Auto ansett som de tre store nye elbilmerkene i Kina.
Dermed var tiden kommet til å rette blikket utover de kinesiske grensene, og det falt altså på Norge på andre siden av kloden. Og konsepter prøvd ut i Kina, med et Nio House og batteribytte-stasjoner, skulle også overføres til Europa.
For ett år siden var Nio formelt i gang på det gamle kontinentet, og åpnet sitt første Nio House utenfor Kina på selveste Karl Johan i Oslo med Stortinget på andre siden av gata. På samme tid åpnet også salget av Nio ES8, den første modellen på plass i Europa.
Eksakt 365 dager senere er både grunnlegger William Li og president Lihong Qin på plass i Norge for aller første gang, og anledning er både ettårsdagen og introduksjonen av den neste modellen ut ‒ sedanen Nio ET7.
Oppsummeringen er ganske enkel:
‒ Det har gått langt bedre enn hva vi kunne forventet, og er svært så fornøyd med hvordan det har gått i Norge. Vi har fått bygd opp et svært så godt team her, og vi får gode tilbakemeldinger fra brukerne på hva de savner og etterspør. Vi havnet litt bak når det gjelder kommer til batteribyttestasjonene til å begynne med, men foruten dette har alt gått over forventningene, sier en svært så opplagt og smilende William Li.
På bildet under er han sammen med Nio-president Lihong Qin (t.h.).
Nio har for lengst fått opp de første batteribytte-stasjonene her i Norge, og i tillegg har nylig produksjonen av slike stasjoner startet opp i ungarske Pest. Disse skal dekke den europeiske satstingen.
Men hva har Nio lært av Norge?
‒ Dette er et nytt team, men også pionerer. Når vi nå setter opp nye team i Europa, for eksempel i Tyskland, så fungerer Norge som et eksempel og en slags mal. Og nå summerer det norske teamet opp både ideer og erfaringer som går over til Kina, sier Nio-president Qin.
‒ Vi har akkurat sett Nio House Oslo for aller første gang, og vi er imponert. Selve lokalet, atmosfæren og alt rundt. Den måten dette er bygd og drevet på blir en rollemodell for alle de andre husene, og vi kommer til å bruke dette som et eksempel på hvordan man skal gjøre det, legger Li til.
Og det er ikke bare den norske stilen og atmosfæren som imponerer de to sjefene, men det er også kunnskapen til de norske ES8-eierne.
‒ Vi har møter hver tirsdag, og da tar vi opp alle tilbakemeldingene som har kommet fra Norge. Der ser vi på hva vi kan forbedre ikke bare i dag, mens også i produkter som kommer i framtiden, sier Qin.
Et eksempel er forvarming av batteriet, som har kommet med en av programvareoppdateringen til Nio ES8.
‒ Dette fordi nordmenn etterspurte det, og det er også fornuftig ettersom forvarming gjør ES8 til en enda bedre elbil, sier Marius Hayler, CEO for Nio Norge.
Og Qin lover at det kommer mer.
‒ Vi tar tilbakemeldingene fra Norge så seriøst at vi bruker dette når vi utvikler ny teknologi. Så alle framtidige Nio-modellene vil være påvirket av norske brukere ‒ og bærer et norsk DNA i seg. Det er helt klart!
Beviset på dette finner man bakerst på Nio ES8 ‒ også de bilene som selges i Kina.
‒ En ting vi for eksempel har lært fra de norske brukerne er at bilene må muligheten til hengerfeste, og vi har selvsagt startet med å levere biler med denne muligheten her i Europa, sier Li.
‒ Men vi har faktisk gått et skritt videre. Fra i år åpner også bilene i Kina for muligheten til å ha hengerfeste, noe som ikke er vanlig der. Men de liker det virkelig ‒ så takk Norge, smiler Nio-sjefen.
ET7 blir altså den andre modellen ut her i Norge, og deretter venter lillesøster ET5. Leveringene av denne har akkurat startet i Kina.
‒ Vi har en ambisiøs plan for Nio i Norge, og det kommer flere modeller. ET5 er den første som kommer i løpet av første halvdel av neste år, og det er selvsagt en masse mer. Men det kan vi dessverre ikke si noe om, sier en hemmelighetsfull Qin.
At norske brukere og Nio Norge har import Li og Qin viser en ting nå som det kinesiske merket også skal over til Danmark.
‒ Marius skal faktisk også få ansvaret for den satstingen, sier en åpenbart fornøyd sjef, William Li.
Les også: