Det er duket for Volkswagen ID. Buzz Cargo også med firehjulsdrift. (Fotos: Volkswagen)

Norges nest mest populære bil nå med firehjulsdrift

Endelig er det på vei ‒ Volkswagen ID. Buzz Cargo med flere krefter, mer utstyr, raskere lading og ikke minst 4Motion firehjulsdrift.


Volkswagen Nyttekjøretøy hadde store forventinger til ID. Buzz Cargo, for dette er varebilutgaven av den nye og helelektriske folkevognbussen. 

Så når det kommer til utstyr, rekkevidde og komfort er Cargo-modellen lik flerbruksbilen som kun heter ID. Buzz, og ikke overraskende har dette slått an. Faktisk overrakende godt. 

For etter årets tre første måneder viser statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken at Volkswagen ID. Buzz Cargo er Norges klart mest populære varebil, og i løpet av 1. kvartal ble det registrert 1.380 Buzzer som varebiler. 

Nærmest konkurrent er Mercedes Vito/Viano, og den står oppført med 655 registreringer. Buzzen er altså mer en dobbelt så populær. 

Faktisk er det slik at om man også tar med personbiler med i statistikken er ID. Buzz Norges nest mest populære bil i 2024, kun slått av Tesla Model Y som ble registrert 4.704 ganger fra januar og ut mars. 

 

Den nest mest populære bilen, beklager, personbilen, er Toyota bZ4X, og den står med 1.324 registreringer etter de tre første månedene. Det ble altså registrert 56 flere ID. Buzz enn bZ4X, og den er dermed Norges nest mest populære bil ‒ rett og slett imponerende. 

Nå blir Volkswagen ID. Buzz Cargo enda mer aktuell, for endelig nærmer den nye utgaven seg. Ja, den som tar Cargo’en opp et nytt nivå. 

For det betyr mer effekt, mer utstyr ikke minst 4Motion firehjulsdrift.

‒ Vi har nylig åpnet for bestilling av oppgraderte ID. Buzz Cargo, og etter sommeren 2024 vil vi åpne for bestilling av vår populære varebil også med 4Motion firehjulstrekk, sier Fredrik Matheson, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.

‒ Vi vet at firehjulstrekk er noe norske kunder setter pris på, og vi forventer stor interesse for bilen.

Det er en større batteripakke som sørger for mer krefter, og disse hopper fra 204 hestekrefter til hele 286 hk for varianten med bakhjulsdrift, mens nye 4Motion kan fleske med 340 hk. Begge utgavene har 550 Nm dreiemoment, og får også økt hengervekt. 

Men det er langt ifra alt. 

De nye utgavene kan også skilte med både forvarming av batteriet og forbedret ladehastighet.

‒ Dette gjør at ladestoppene blir enda mer effektive, noe som er viktig for våre kunder som i stor grad bruker bilen i sitt arbeid, sier Matheson.

Det er også duket for en ny programvare kalt ID. software 5.2, samt en forbedret infotainment-skjerm på 12,9 tommer. 

Av utstyr kommer den nye med både intelligent hastighetsassistent, trafikkskiltgjenkjenning og Lane Assist, og det er også en førerassistentpakke som inkluderer ting som blindsoneassistent med rear traffic alert og utstigningsvarsel. 

Den kan også leveres med varmepumpe som tilvalg, opplyser importøren.

‒ Dette gjør at det meste er på plass for at Volkswagen ID. Buzz Cargo skal fortsette å være Norges mest populære arbeidsplass på fire hjul, avslutter Matheson.

Volkswagen Norge har som kjent faset ut de tradisjonelle bilene og tar kun inn elbiler, og det er lett å tro at det også gjelder varebiler. Men her er det altså Volkswagen Nyttekjøretøy som styrer, og de tar fortsatt inn nye dieselbiler. 

Per i dag tilbyr de i tillegg ID. Buzz også Caddy Cargo, Crafter og Amarok, og det er også på vei en ny Transporter som blir tilgjengelig både som diesel og med elektrisk drivlinje. Den kan du lese mer om via en av lenkene under. 

Les også:

Debatt