Det er på gang en ny Volkswagen Transporter, og den får også en utgave kalt e-Transporter. (Fotos: Volkswagen)

Nye Volkswagen Transporter også som elbil

Det er på tur en ny Volkswagen Transporter, og sammen med en dieselvariant kommer det også en utgave som heter e-Transporter.


Volkswagen startet som de fleste vet med Bobla, som offisielt kom under benevnelsen Type 1. Bilen som Ferdinand Porsche sto bak var klar i 1938, men fikk som kjent skikkelig fart på seg etter 2. verdenskrig.

På samme tid så Volkswagen også etter nye områder som kunne utvide porteføljen, og fant raskt ut at en varebil var veien å ta. I 1949 kom dermed bil nummer to, og logisk nok en kalt Type 2. Den skulle bli kjent under mange navn.

-->
Dette er nemlig folkevognbussen, eller hippivognen om du vil. Bilen som ble brukt både som maxitaxi, varebil og campingbil skulle til slutt bli kjent som Transporter.

Dagens utgave er 6. generasjon, men til tross for at Volkswagen har introdusert en helelektrisk søster kalt ID. Buzz har ikke det tyske merket tenkt å la legenden seile inn i solnedgangen. Nei, de har faktisk en helt ny på gang.

‒ Volkswagen Transporter og Volkswagen Caravelle er biler mange har et godt forhold til, for eksempel som nyttig arbeidsbil eller praktisk bil for familien, sier Fredrik Matheson, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.

‒ Vi er både glade og entusiastiske for å presentere neste generasjon, som vi har store forventninger til.

Den nye utgaven er fortsatt et stykke unna, og meldt inn i 2025. Men dette er så stort at over i Tyskland har de allerede åpent for bestillinger, men kunder her i Norge må vente til våren før de kan legge inn en bestilling.

Volkswagen tar ikke lett på oppgaven, og utvikler både en kort og lang utgave av nye den nye generasjonen som også blir tilgjengelig med høyt tak.

Kort utgave er 5,05 meter lang og 2,03 meter bred, mens lang utgave er 400 millimeter lenger. Den har altså vokst både i bredde og lengde, og har i tillegg en lengre akselavstand (3,1 meter) enn forgjengeren. Den lange utgaven strekker seg altså hele 5,45 meter i lengden.  

Det gir utslag i lastekapasitet, hvor kort versjon av bilen rommer 5,8 kubikkmeter i varerommet, opplyser Volkswagen Nyttekjøretøy. De sier også at bilen kan fås med enten sidehengslede bakdører eller bakluke.

Videre kan de fortelle at nye Transporter også skal bli tilgjengelig som pickup med dobbelkabin på et senere tidspunkt, og at Volkswagen Nyttekjøretøy også vil tilby Caravelle etter hvert.

Og så har vi altså en versjon som heter e-Transporter.

Her hjemme blir Transporter tilgjengelig med en dieselmotor på 2 liter, og her er valget enten en effekt på 150 eller 170 hestekrefter. Denne leveres med automatgir og firehjulsdrift.

Selvsagt finner også e-Transporter veien til Norge. Den versjonen med elektrisk drivlinje vil ved salgsstart ha et batteri 83 kWh (brutto) og blir tilgjengelig med enten 218 eller 286 hestekrefter.

Volkswagen e-Transporter lanseres først med bakhjulsdrift, samtidig som bilen vil komme med firehjulstrekk på et senere tidspunkt.

‒ Dette betyr at vi har en Transporter for alle behov – og både for de som fortsatt ønsker å kjøre fossilt, og de som foretrekker elektrisk drivlinje, sier Matheson.

‒ Vi har gjort gode erfaringer med Volkswagen ID. Buzz Cargo med tilsvarende elektrisk drivlinje, og tror med dette at Volkswagen Nyttekjøretøy-kundene står mellom to gode valg når det kommer til hvilken Transporter de skal velge.

Volkswagen Nyttekjøretøy sier at den nye Transporter kommer med mye utstyr som standard, inkludert LED hovedlys, Digital Cockpit, infotainment-system som inkluderer 13 tommers skjerm, multifunksjonsratt og flere nye sikkerhetssystemer.

Norske priser blir kjent når Volkswagen Nyttekjøretøy åpner for bestillinger her i Norge, men som en pekepinn kan vi opplyse at inngangsprisen for TDI-utgaven er satt til 36.780 euro ute i Europa. Det er i skrivende stund 431.000 kroner.

Les også:

Debatt