Volkswagen startet som de fleste vet med Bobla, som offisielt kom under benevnelsen Type 1. Bilen som Ferdinand Porsche sto bak var klar i 1938, men fikk som kjent skikkelig fart på seg etter 2. verdenskrig.
På samme tid så Volkswagen også etter nye områder som kunne utvide porteføljen, og fant raskt ut at en varebil var veien å ta. I 1949 kom dermed bil nummer to, og logisk nok en kalt Type 2. Den skulle bli kjent under mange navn.
Den nye utgaven er fortsatt et stykke unna, og meldt inn i 2025. Men dette er så stort at over i Tyskland har de allerede åpent for bestillinger, men kunder her i Norge må vente til våren før de kan legge inn en bestilling.
Volkswagen tar ikke lett på oppgaven, og utvikler både en kort og lang utgave av nye den nye generasjonen som også blir tilgjengelig med høyt tak.
Videre kan de fortelle at nye Transporter også skal bli tilgjengelig som pickup med dobbelkabin på et senere tidspunkt, og at Volkswagen Nyttekjøretøy også vil tilby Caravelle etter hvert.
Og så har vi altså en versjon som heter e-Transporter.
Her hjemme blir Transporter tilgjengelig med en dieselmotor på 2 liter, og her er valget enten en effekt på 150 eller 170 hestekrefter. Denne leveres med automatgir og firehjulsdrift.
Norske priser blir kjent når Volkswagen Nyttekjøretøy åpner for bestillinger her i Norge, men som en pekepinn kan vi opplyse at inngangsprisen for TDI-utgaven er satt til 36.780 euro ute i Europa. Det er i skrivende stund 431.000 kroner.
Les også:
- 2CV er dyttet ned fra Citroën-tronen
- Denne tabben kan spolere julen
- Det kommer en Range Rover Electric