Dette er den nye utgaven av Citroëns mestselgende bilmodell, nemlig kommende ë-C3. (Fotos: Citroën)

2CV er dyttet ned fra Citroën-tronen

Den gamle dronningen har endelig abdisert, og nå er ë-C3 den mestselgende Citroën-modellen i historien. Og nå er det en ny utgave av elbilen på vei.


Legendariske Citroën 2CV rundet faktisk 75 år i 2023, og som en slags dårlig takk for lang og tro tjeneste er den tidligere favoritten forbikjørt som familiens mest populære bil.

 

Det lille og merkelige ikonet ble introdusert tilbake i 1948, og eventyret tok slutt 42 år senere ‒ i 1990 forlot nemlig den aller siste bilen samlebåndet. Da kunne bilen se tilbake på et salg som hadde rundet 5 millioner eksemplarer med ganske grei klaring.

En bil som skulle overta for legenden i B-segmentet ble introdusert i 2002, og siden da har C3 kommet i 3. generasjoner. Dagens generasjon kom i 2016, og mye har som kjent skjedd i løpet av de sju årene som har gått.

Det gjelder ikke minst fokus på elbiler, og det har Citroën tatt konsekvensen av. Så da de kunne vise fram 4. generasjonen i oktober, var det med en versjon som het ë-C3. Ja, den helelektriske varianten.

Så 21 år etter at den kom er det ingenting som tyder på at salget skal avta med det første, for det meste handler som kjent om elbiler i disse dager. Og det kan også Citroën bekrefte.

Nye ë-C3 skal i første omgang introduseres i 10 land, og startprisen i Europa lyder på 23.300 euro for «You»-utgaven. Den litt mer påkostede «Max»-utgaven starter på 27.800 euro. I skrivende stund lyder dermed de europeiske prisene på 276.000 og 330.000 kroner.

Selv om det noen ganger virker slik, er vi ikke en del av Euro-markedet, og vi har dermed ikke de samme prisene som disse. Og denne gang kan det være utelukkende positivt.

For da importøren Stellantis Norge viste fram bilen i oktober lovte de priser under 250.000 kroner, og hintet til og med at det kommer versjoner som tar prisen under 200.000 kroner. Det lover jo særdeles godt, så får vi se hva prisene ender faktisk ender på ‒ for her spiller som kjent også valutakurser inn.

I mellomtiden har Citroën åpnet opp for reservasjoner, og responsen har ikke latt vente på seg. De rapporterer nå at i løpet av en knapp måned har 10.000 kunder meldt sin interesse. Citroën forklarer at 44 prosent har reservert «Max»-versjoner, mens 56 prosent har gått for den litt rimeligere «You»-utgaven.

Og det er kanskje ikke så overraskende at nye ë-C3 har fått en flyvende start, for C3-modellen har «oppfunnet» seg selv hver gang den har kommet i ny generasjon. Fra en slags «boble»-silhuett for 1. generasjonen, via Zenith-frontruten til den 2. og over til crossover-karakteren for den siste.

Men den skal slite med å bli like gjenkjennelig som 2CV, som med sin unike form er en av historiens aller mest gjenkjennelige biler ‒ på linje med, ja, Volkswagen Boble.

4. generasjon C3 blir også den første fra Stellantis på plattformen Citroën Smart Car Platform, og er utstyrt med et batteri på 44 kWh som åpner for inntil 320 kilometer rekkevidde. Den kan også lade med 100 kW, mens hjemmeladingen er på opptil 11 kW.

Og C3 har altså passert 2CV i rent salg, og bybilen har nå passert 5,6 millioner eksemplarer. Så ingen over og ingen ved siden av ‒ lille C3 er den største i Citroën-familien.

Her er bilder av den kommende Citroën ë-C3.

Bildeserie
Debatt