Totalt har vi bikket 700.000 elbiler med norske skilt, og det nærmer seg også 800.000 registrerte elbiler her i landet. Det betyr rundt hver femte bil med skilt nå er en elbil.
De fleste av disse lades også opp regelmessig, og helt sikkert til bekymring for både brannvesenet og DSB (direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) er det fortsatt tusenvis som sverger til den gamle stikkontakten. Titusenvis.
For strømregningens del kan det også være lurt å benytte smartlading, og denne løsningen passer på å lade opp batteriet på de mest gunstige tidene som for eksempel når strømforbruket er lavest. 34 prosent, rundt 1 av 3, gjør nettopp dette.
– Med mindre du må lade hvert døgn vil en kombinasjon av spotprisprognose og smartlading kunne redusere ladekostnadene betraktelig, sier Magnar Øyhovden.
‒ Spotprisprognose anslår hva som vil bli de rimeligste periodene flere dager fram i tid, forklarer han.
Analyseselskapet Volue, som leverer spotprisprognosen til Fjordkrafts app anslår at bruk av spotprisprognosen alene kan spare en typisk elbilist for 1.000 kroner i ladekostnader årlig, opplyser strømleverandøren.
Slik ser det ut gjennom appen til Fjordkraft:
Les også:
- Norsk verdensnyhet ‒ Kia EV9 som varebil
- Skal hylle V12-motoren
- Test av Nissan Ariya og Nissan X-Trail med eForce