Det er noen år siden at kinesiske myndigheter bestemte seg for å styre mot elbiler, og dette åpnet virkelige Pandoras eske.
Siden den gang har det poppet opp flere titalls nye elbilmerker hvert eneste år, og man regner nå med at det er over 400 forskjellige elbilmerker som konkurrerer i det gedigne markedet.
-->
Beslutningen i Kina har også hatt globale ringvirkninger, og alle de store bilprodusentene som selvsagt også vil selge flest mulige biler i verdens mest folkerike land har vridd satsingen over til elektrifiserte biler.
I sum betyr dette at det er en beinhard konkurranse om framtidige elbilkunder, men ting har blitt vanskeligere den siste tiden.
Først entret Donald Trump manesjen og erklærte handelskrig mellom USA og Kina, og så har koronaviruset spredd ytterligere økonomisk usikkerhet i Kina.
Dermed har bilsalget stagnert, og gullrushet er foreløpig utsatt. En stor og bejublet aktør som Byton, ja, de med en gedigen 48-tommers innvendig skjerm og som dro inn 500 millioner dollar så sent som i 2018, er i alvorlig trøbbel og har suspendert all aktivitet ut året.
Men noen klarer seg selvfølgelig, og store og etablerte produsenter som Geely, BYD og BAIC ruller på med sine elektriske planer.
To nykommere som ser ut til å klare seg er Nio og Li Auto, og det gjelder ikke minst en tredje også ‒ Xpeng.
Dette bilmerket ble etablert så sent som i 2015 av, og har fungert som den reneste honningkrukken både for investorer og toppledere i andre store selskaper.
Her er Xpeng G3, modellen som er aktuell for Norge:
Styrelederen kom for eksempel fra den kinesiske Alibaba-gruppen, et av verdens aller største selskap. Og Alibaba virker til å være nøkkelen for Xpeng.
For med den store gruppen på laget har en rekke andre pengesterke grupper kommet til, og senest i 2019 fikk de inn 400 millioner dollar fra blant annet Xiaomi som er en stor mobilprodusent.
Nå kan de altså plusse 500 millioner dollar på dette som de har dratt inn under en serie C+-runde med investeringer, så foreløpig virker det som at Xpeng klarer seg godt.
Merket satser på såkalte smarte elbiler, og skiller seg fra mange av rivalene ved at de utvikler det meste av teknologien som skal gjøre bilene smarte selv. I mai fikk de også lisens til å bygge en ny fabrikk i Kina, måneden etter at de har lansert sin andre bil.
Den første elbil-modellen, G3, ble lansert mot slutten av 2018, og denne SUV-modellen er nå fulgt opp av G7 ‒ som du kan se av bildeserien under er en mer sportslig sedanutgave.
Merket er altså på vei til Europa, og dermed blir Norge et av nøkkelmarkedene.
Her er det G3 som kommer i første omgang, og modellen som starter på rett under 400.000 kroner er ventet hit innen året er omme.
Les også: