Henry Ford grunnla bilmerket i 1903, og det skulle bli svært viktig i overgangen fra hestetransport til biltransport.
For det var nemlig Henry Ford som kom opp med ideen om samlebånd-produksjon, en metode som både effektiviserte produksjonen og gjorde bilen billigere.
-->
Innen 1914 hadde resten av verden fått med seg denne banebrytende metoden, som fikk navnet Fordism.
For de to brødrene Ådne og Olaus Kverneland var timingen ganske så bra. De inngikk nemlig en forhandleravtale med Ford om å selge de amerikanske bilene fra sine lokaler i Kongsgaten i Stavanger 14. januar 1922.
100 år senere lever den familieeide bedriften i beste velgående, og selger Ford fra Bergen i nord til Bryne i sør.
– Denne avtalen skulle senere vise seg å bli gullkantet, sier 3. generasjons eier av Norges eldste Ford-forhandler, Ådne Kverneland.
– Bare i løpet av få år gjorde Henry Fords innføring av samlebåndsproduksjon at bilprisene ble redusert til en tredjedel, og etterspørselen økte kraftig. Siden det har vi fortsatt å selge Ford i 100 år. Uten Ford hadde vi aldri vært der vi er i dag.
Når det gjelder den første Ford-bilen som Kverneland solgte, var dette ikke overraskende en T-Ford – datidens folkebil.
Denne ble levert med en 2.9-liters bensinmotor, hadde en toppfart på 70 km/t, og kostet den nette sum av 4.850 kroner. Ifølge priskalkulatoren til Norges Bank er dette 131.730 kroner i dagens verdi. Så ja, den var billig.
Ikke bare var T-Forden rimelig, men importøren slår også fast at prisen for reservedelene er «latterlig lave». Sjekk denne annonsen:
– Henry Fords mål var hele tiden å lage gode biler til en pris som gjorde dem tilgjengelig for folk flest, sier Kverneland.
‒ Det er en viktig del av arven som har ligget der i alle de 100 årene. Nå når vi står foran den elektriske bilrevolusjonen er Ford nok engang i førersetet, med den nye elbilsuksessen Mustang Mach-E. Det handler nok en gang om en bil som gir mye valuta for pengene – som den gangen for 100 år siden – og å komme med nye og banebrytende teknologier, legger han til.
I dag dekker Fords forhandler-nettverk hele Norge fra Vadsø i nord til Mandal i sør, og inkluderer også Kverneland. Bilgruppen har vokst seg til å bli en av de største i Norge, med et årlig salg på rundt 7000 nye og brukte biler. Fremdeles er Ford det merket de selger mest av.
– Vi gratulerer Kverneland Bil med den fantastiske innsatsen og det gode samarbeidet vi har hatt med dem igjennom flere tiår, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
– Når vi nå går inn i en helt ny helelektrisk tidsalder er Fords mer enn 100 år lange tradisjoner en helt avgjørende faktor for å lykkes globalt med denne satstingen. For oss som norsk importør er det bare å lytte og lære av tradisjonsbærere som Kverneland Bil.
Ådne Kverneland ser nå fram til en helt ny tid ‒ den elektriske æra. For Ford er denne allerede godt i gang, både med Mustang Mach-E og den helelektriske varebilen E-Transit.
– Vi har vært med på en rekke salgssuksesser fra Ford gjennom 100 år – fra de første T-Fordene til A-Ford, Anglia, Escort, Granada, Sierra og Focus for å nevne noen. Min personlige favoritt – selvsagt fra studietiden – var en gullfarget Ford Capri med den største motoren, kjøpt brukt av familiefirmaet, smiler Kverneland.
– Med den kraftige elektriske satstingen som Ford nå er i full gang med, vil dette bli en ny gullalder for merket – i Norge og i resten av verden. Det er en reise som vi ser fram til å være med på, og håper på nye 100 år som er like bra som de 100 vi har lagt bak oss, sier 3. generasjons eier av Norges eldste Ford-forhandler, Kverneland Bil, Ådne Kverneland.
Les også: