Knappen som kan spare deg for tusenlapper

‒ Et enkelt, men lite kjent triks kan spare deg for mange tusen kroner i bilreperasjoner på vinteren, tipser Jan Harry Svendsen i NAF.


De fleste er klar over at fastfrosne vinduspussere kan føre til noe som kan bli dyrt. For kjører man i gang disse og pusserne står bom fast, kan det i noen tilfeller enda med at vindusvisker-opplegget kneler.

Men i dagens moderne biler er det flere funksjoner enn vinduspusser som har egne små motorer. For eksempel sidespeilene og rammeløse vinduer, og ingen av disse liker å bli fastfrosne.

Sidespeil som klapper seg automatisk inn og ut er både praktisk og flott, men kan være utfordrende på vinteren. Mekanikken kan nemlig fryse fast. Og går det helt galt kan regningen bli flere tusen kroner.

‒ I noen tilfeller må man bytte hele speilet fordi mekanikken ryker, eller fordi en liten del ikke klarer påkjenningen som kommer når motoren forsøker å klappe ut et fastfrosset speil, sier Svendesen.

‒ Når vi vet hvor mye elektronikk som er bygget inn i moderne speil både i form av oppvarming, blinklys og kameraer, kan regningen komme opp i flerfoldige tusen kroner. Det er en regning som er helt unødvendig å få, påpeker han.

For det er mulig å deaktivere funksjonen.

‒ Alle biler som har automatisk innklappbare speil har også en bryter der man kan deaktivere funksjonen, forklarer NAF-eksperten.

‒ Dette er så enkelt som at man kan spare tusenlapper ved et eneste knappetrykk, slår han fast.

NAF mener at faren for dette er størst når det er vekslende temperaturforhold og nedbør. De forklarer at smeltevann kan trenge inn i mekanismen, og sørger dermed for at speilet fryser fast.

Når så elektronikken forsøker å klappe speilene inn- eller ut, kan denne eller selve overføringen skades.

Enkel huskeregel

‒ Vi i NAF anbefaler at du skrur av funksjonen ‒ og har den avslått gjennom vinteren. Gjør det til en vane at du deaktiverer funksjonen når du legger om til vinterdekk, så kan du skru den på igjen når sommerdekkene skal på, sier Svendsen.

Men det er ikke bare sidespeil som kan bli et offer for snø og is.

Mange av dagens biler har såkalte rammeløse vinduer som senkes noen få millimeter hver gang du åpner døren, og disse er også sårbare.

‒ Mange nye elbiler, og andre nyere biler, har rammeløse vinduer. I likhet med innklappbare speil så styres også disse av ulike motorer og elektronikk. Fryser de fast til gummilistene kan også dette føre til skader som kan være kostbare å reparere, sier Svendsen.

Nå finnes det ikke en knapp for å deaktivere dette. Vinduene tetter nemlig automatisk litt ekstra for blant annet å hindre vindsus.

Men ifølge NAF er løsningen ganske enkel.

‒ Vi anbefaler at man smører listene med en silikonstift eller med silikonspray. Da forhindrer du enkelt at vinduene fryser fast. Bruk gjerne også stiften på gummilistene rundt dørene. Det er ikke så mye vann som skal til før også døren fryser fast, sier Svendsen.

Til slutt er det også greit å tenke litt på låsene, som også kan få problemer i vinterkulden.

‒ De fleste moderne biler låses opp og igjen nøkkelløst. Det gjør at mange glemmer å smøre låsene. Men en dag er kanskje batteriet tomt i senderen som du holder i hånden. Om du da har sørget for at låsene er smurt, blir det enkelt å låse seg inn på gamlemåten, avslutter Svendsen.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Forbruker