Nio har ambisjoner som få andre, og nøyer seg ikke bare med å kopiere oppskriften til andre merker. De akter å brøyte nye veier.
Det kinesiske merket ble opprettet av en kinesisk internettgründer så sent som i 2014, men har kun hatt blikket rett en vei ‒ fram og opp.
-->
Noe av det første Nio gjorde var å kaste seg inn i formel E, den elektriske motparten til formel 1. Dette har gitt de en unik utviklingsplattform, og det trenger de saktens. For som sagt nøyer de seg ikke med å komme med elbiler som forsvinner inn i den store hopen, og vil heller være litt som Tesla ‒ et banebrytende merke.
Det kinesiske merket har allerede lansert sine tre første biler, alle SUV-modeller. Den fjerde som ble vist fram sist helg er en sedan. En imponerende sådan.
Det er ikke enkelt å skille modellene til Nio gjennom navnene, for de tre første har ganske så identiske navn. EC6, ES6 og ES8. Den fjerde går i det samme sporet, og heter ET7.
Dette er en ganske så diger sedan som måler nesten 5,1 meter i lengden, har en akselavstand på over tre meter og er nesten to meter i bredden. Det er ganske så digert.
Det er ikke bare selve bilen som er diger, for det er uten tvil også batteripakken.
Nio sier at de har klar en batteripakke på voldsomme 150 kWh til ET7, noe som gir over 1.000 kilometer rekkevidde målt i den gavmilde NEDC-standarden. Hva det betyr i WLTP eller virkelige kjøring vet vi selvsagt ikke, men at den blir en rekkeviddekonge er ganske så klart.
Bilen rører også ganske så greit på seg, for den sprinter opp til 100 km/t på 3,9 sekunder og stopper deretter på kun 33,5 meter. Dette er ting selv de rene sportsbilene kan være fornøyde med.
ET7 har to motorer med totalt 650 hk og 850 Nm.
Vi skrev først at elbilen kom uten batteri, og deretter at den kan utstyres med et batteri på 150 kWh. Så hva er rett? Jo, begge deler.
Batteripakken er en av de dyreste komponentene til en elbil, og for å holde prisen nede vil Nio selge elbiler uten batteriet. For ET7 betyr dette en startpris på en halv million kroner for den luksuriøse sedanen hjemme i Kina, og det er jo litt av et kupp. Med et batteri koster den rundt 90.000 kroner mer.
Men en elbil må nødvendigvis ha et batteri også, og det løser Nio ved at du rett og slett leier et. Og det er ikke dyrt. Nio har tidligere opplyst at det vil koste under 1.300 kroner (70 kWh), og da åpner det seg altså en fordel som ingen andre elbiler har.
Du kan rett og slett leie deg et større batteri om du skal på langtur, og dermed få en elbil som er langt mer tilpasset akkurat ditt behov der og da. Nio har utviklet et unikt byttesystem for batteriene, og har allerede byttet batteripakker for rundt en million brukere i Kina. Så ja, dette fungerer faktisk, og byttet skjer bare i løpet av få minutter.
Men det er mer imponerende med ET7.
Vi skrev også til å begynne med at den er selvkjørende, og da mener vi virkelig selvkjørende gjennom systemet Nio Pilot.
Merket har utviklet noe de kaller Nio Autonomous Driving (NAD), og her finner vi noe som heter Nio Aquila Super Sensing. Dette er et system som inkluderer ikke færre enn 33 sensorer som skal gjøre selvkjøringen trygg, og inkluderer 11 høyoppløselige kameraer med 8 megapiksler oppløsning. Tesla har til sammenligning kameraer på 1,2 MP.
Her forklarer Nio hva dette betyr under en drøy tre timers lang seanse som også inkluderte lanseringen av ET7.
Den nye modellen kommer ikke før neste år, men Nio har altså allerede tre modeller som er i produksjon. Og som flere av de andre kinesiske merkene har de også ambisjoner utenfor eget land.
Da peker selvsagt Europa seg ut, og Nio har tidligere antydet at Norge blir et viktig satsingsområde. Nå bekrefter de også dette.
Hans Vidar Levinsen hos Nybiltester har fått bekreftet at Nio kommer til Norge, men når det skjer er fortsatt uklart. De har for tiden 15 ledige stillinger i Oslo, og som du kan se av denne stillingsannonsen klippet fra LinkedIn kan vi forvente oss batteribytteløsningen også her i Norge.
Les også: