Norge har fått en stor pris for trafikksikkerheten, og det skulle kanskje bare mangle. (Foto: Knut Opeide, Statene vegvesen)

Norge tildelt tung trafikkpris

Verdens mest trafikksikre land bør hedres, og er også det. For Norge har nå fått en prestisjetung europeisk pris.


Det er tre ting som gjør at europeiske veier er mer trafikksikre enn på andre kontinenter.

Det første er bilmerker som har satset tungt på trafikksikkerhet, anført av tyske Mercedes og svenske Volvo. Det andre er at europeiske politikere i en årrekke har kommet med stadig tøffere krav til bilene og fokusert på trafikksikkerheten generelt, og det tredje er at Euro NCAP stadig har strammet skruen når det kommer til å oppnå 5 stjerner i kollisjonstestene. 

-->
Og det er bra. For ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) dør 1,19 millioner i trafikkulykker hvert år, og opp til 50 millioner blir skadet. Det er voldsomme tall.

Hjemme i Norge er det dog ganske trygt, selv om vi også mister rundt 100 personer hvert år i fatale ulykker. Men i snitt er det likevel færrest av alle, og Norge er dermed det tryggeste landet når det kommer til trafikksikkerhet. 

Det vet også European Transport Safety Council (ETSC), som nå har kommet med sin 19. Road Safety Performance Index forkortet PIN, og med denne følger også en prestisjetung pris. Nemlig kåringen av det beste landet. 

PIN-prisen går altså til Norge, og dette er ifølge ETSC grunnene:

  • Den nasjonale handlingsplanen for trafikksikkerhet 2022–2025 – «Mot nullvisjonen», med 179 konkrete tiltak på tvers av 15 prioriterte områder, har et mål om færre enn 50 årlige trafikkdødsfall innen 2030 og sikter mot null dødsfall innen 2050.
  • Et nylig lansert BEST-forskningsprogram styrker evidensbasert politikkutforming og evaluerer både eksisterende og nye trafikksikkerhetstiltak.
  • Lovgivende reformer, som endringen av veitrafikkloven i 2020, krever nå grundige undersøkelser av alle dødsulykker og obligatoriske obduksjoner for å støtte kollisjonsanalyse.
  • Sikkerhetsreformer rettet mot ungdom, inkludert strengere føreropplæring, et dobbelt prikksystem for nye sjåfører og målrettede kommunikasjonskampanjer, har redusert dødsfall blant unge trafikanter.
  • Lokal innovasjon inkluderer Hjertesoneprogrammet for å sikre bilfrie områder rundt skoler, og sertifiseringsordningen for trafikksikre kommuner, som oppmuntrer til lederskap innen trafikksikkerhet på lokalsamfunnsnivå.
– Norge fortsetter å vise hva som er mulig når et land forplikter seg til trafikksikkerhet på alle nivåer – fra myndighetsstrategi til lokal planlegging, sier Antonio Avenoso, administrerende direktør i ETSC. 

– Resultatene deres er ingen tilfeldighet; de er et produkt av klare mål, streng implementering og nasjonale ambisjoner.

Norge er altså det landet i Europa, og dermed verden, med færrest drepte i forhold til innbyggertallet, og får prisen for vedvarende engasjement og imponerende resultater i arbeidet med å redde liv i trafikken.

– Dette er en pris jeg vil tilegne alle aktørene som bidrar i det norske trafikksikkerhetsarbeidet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. 

– Et stort antall aktører på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer, i tillegg til interesseorganisasjoner, har bidratt til at vi har oppnådd gode resultater over tid. Også trafikantene fortjener en stor del av æren.

En viktig del av trafikksikkerheten er nye og sikrere veier, og her klipper ministeren snoren for en 12,8 kilometer ny europavei mellom Molde og Trondheim tidligere denne uken:

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, ordfører Marit Liabø Sandvik i Heim kommune, fylkesordfører Tomas Iver Hallem i Trøndelag og utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen. (Foto: Eirik Natlandsmyr, Statens vegvesen)

De som er ansvarlig for trafikksikkerheten er Statens vegvesen, som samarbeider med en rekke aktører for å gjøre veiene enda sikrere. En stor europeisk pris vil selvsagt inspirere. 

– Denne prisen er en stor anerkjennelse av det langsiktige, systematiske og kunnskapsbaserte trafikksikkerhetsarbeidet i Norge, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

– Det viser viktigheten av at Statens vegvesen tar vare på helheten, og involverer alle andre i det gode arbeidet med trafikksikkerhet. Det som gjør oss litt spesielle er nettopp det at vi jobber strukturert, systematisk og samarbeider så godt. Og så har vi en felles visjon og ambisjon – nullvisjonen.

Den visjonen deler Vegvesenet med Trygg Trafikk, organisasjonen som har jobbet for å berge liv i trafikken helt siden 1956. 

– Denne prisen er en flott og inspirerende anerkjennelse av det norske trafikksikkerhetsarbeidet som vi skal være stolte av, sier Jan Johansen direktør i Trygg Trafikk.

– Det viser at det å jobbe kunnskapsbasert, målrettet og langsiktig, gir resultater. Likevel må vi ikke glemme at vi har en lang vei å gå før vi kan si oss fornøyde. I 2024 ble 665 mennesker drept eller hardt skadet i trafikken. Det er fortsatt altfor mange, og langt unna det nasjonale målet om maksimalt 350 drepte og hardt skadde i 2030. Vi må derfor ikke hvile på laurbærene, men videreføre og forsterke innsatsen.

Norge har toppet den europeiske statistikken for trafikkdrepte 10 år på rad, og i fjor hadde vi 16 drepte per million innbyggere. Snittet i Europa var på 44 drepte per million innbyggere.

– Trafikksikkerhet er et kontinuerlig og langsiktig arbeid, og det er gledelig at det vi gjør i Norge blir anerkjent av en seriøs og kompetent organisasjon som ETSC, sier samferdselsministeren.

– I 2024 nådde vi en milepæl med under 100 drepte i veitrafikken. 87 omkom i trafikkulykker i fjor. Det er fortsatt altfor mange, men utviklingen går i riktig retning. 

«Look to Norway» sa den amerikanske presidenten Franklin D. Roosevelt under 2. verdenskrig, og det samme sier ETSC-sjefen nå. 

– Norge viser at dødsfall i trafikken ikke er uunngåelige – de kan forebygges. Men alle land i Europa må nå følge deres eksempel, sier Avenoso. 

– Vi vet hva som fungerer. Den virkelige utfordringen er politisk vilje. Uten dristige nasjonale tiltak og handlinger på EU-nivå vil tusenvis av liv gå tapt unødvendig.

Nå jobbes det med en ny tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei, og denne skal gjelde fra 2026. Dette ledes av Statens vegvesen, men det er også et stort antall trafikksikkerhetsaktører involvert i arbeidet.

– Det tverrsektorielle og kunnskapsbaserte arbeidet fortsetter, og denne prisen gir økt motivasjon for å fortsette det gode arbeidet, slår samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fast.

Les også:

Hva tenker du

Les også