Norge klarte seg best

Bilsalget stupte i alle store bilmarkeder i Europa i april, men de skandinaviske landene klarte seg bedre i den store karantene-måneden. Og Norge aller best.


Alvoret rundt korona-epidemien begynte å gå opp for de
fleste myndighetene utover mars, og da vi entret april hadde de aller fleste europeiske
land innført strenge karantenetiltak.

Mange har nå sluppet litt opp på tiltakene, og begynt på ferden
mot en mer normalisert hverdag igjen.

April blir altså etter alt å dømme den tyngste måneden, og det
er nok mange som er glade for at vi har langt den bak oss.

Blant disse er alle som er involvert i bilsektoren, for de
fikk rundjuling i den sorte måneden.

Totalt viser tall fra Focus2Move at covid-19 gjorde at nybilsalget i Europa stupte med 75,6 prosent, og det gikk verst utover de store landene. Faktisk er noen av tallene nesten ikke til å tro, så ille var det.

Italia som var verst utsatt i starten fikk også den aller største
smellen, og der gikk nybilsalget ned med ufattelige -97,5 prosent.

I Storbritannia var det nesten like ille, og her falt nybilsalget
med -97,3 prosent, mens Spania fulgte tett på med en nedgang på solide -96,6
prosent.

Om vi summerer alle nybilene som ble registrert i disse tre folkerike
nasjonene i april får vi en sjokkerende liten sum, for dette tallet lyder på
12.809 nybiler. Det er færre biler enn det registreres i Norge er vanlig måned,
så her snakker vi virkelig om sjokk-tall.

Men det var flere som opplevde et totalt havari i april, og i
Irland falt salget med -96,1 prosent og i Belgia med -90,1 prosent. I Irland
ble det kun registrert fattige 344 nye biler i april.

Frankrike klarte seg ørlite bedre med en nedgang på -88,8
prosent, mens Portugal er registrert med en nedgang på -87,0 prosent.

I bilenes europeiske hjemland Tyskland var det ikke helt
krise, men også der fikk salget seg en alvorlig knekk med -61,0 prosent. Det
ble registrert 120.840 nybiler i Tyskland i april.

Focus2Move har sett på 16 europeiske land, og i alle disse
falt nybilsalget med mer enn 50 prosent, foruten to land.

I Danmark falt salget med «kun» -37,0 prosent, mens det i
Sverige falt med -37,5 prosent. Danskene endte på 10.119 nybiler, mens det i
Sverige ble registrert 18.916 nye biler i april.

Men i Norge var situasjonen et ørlite hakk bedre enn dette også.

Her viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken at nybilsalget falt med -34,0 prosent, og totale registeringer endte på 7.425 nybiler. Det er altså den minste prosentmessige nedgangen i Europa, så norske bilforhandlere fortjener skryt for å ha lagt til rette for kjøp av biler også i den tunge måneden.

Totalt viser regnskapet at det europeiske nybilsalget har falt med 25,3 prosent i første kvartal, hvor det ble registrert 3,11 millioner biler.

Italia har den største nedgangen så langt i 2020 med -50.5
prosent, og et totalt salg på 352.667 biler de fire første månedene.

I Spania har salget falt med -49,1 prosent med et salg på 229.674 biler, og Frankrike har en nedgang på -47,4 prosent og totalt 390.335 nye biler.

I det største markedet, Tyskland, har salget gått ned med
-30,8 prosent, og der er det registrert 822.202 biler så langt i 2020.

I Norge har salget falt med -20,0 prosent, og her har vi registrert 39.783 nye biler i løpet av årets fire første måneder.

Les også:

Les mer om:

Nyheter