Det er hakk i den berømte plata, for Lexus går nemlig nok en gang til topps i en stor kunde-undersøkelse.
Tilbake i 2012 kunne Lexus Norge sprette champagnekorkene, for den gang gikk de helt til topps i en stor undersøkelse som måler hvor fornøyde eierne er med merket sitt.
Siden den gang har det gått hardt utover champagnebudsjettet til importøren av det japanske merket.
De gikk nemlig til topps i 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 og 2018 også. Altså bokstavelig talt ingen over og ingen ved siden av, og en seiersrekke selv Marit Bjørgen hadde vært stolt av.
Nå er resultatene fra Autoindex 2020 klare, og danske Loyalty Group har denne gang spurt 11.000 nordmenn om dere kundeopplevelser.
Og Lexus gjør rent bord, og gikk til topps i alle fire underkategoriene.
‒ Vi er like spente hvert eneste år. Nok en gang må vi klype oss selv i armen. En slik tilbakemelding er en helt fantastisk anerkjennelse fra våre kunder om at de setter pris på kvalitetsbilene og servicen våre forhandlere leverer, sier Knut-Erik Jahnsen, leder for Lexus i Norge.
Autoindex er delt opp i fire kategorier, som deretter danner grunnlaget for sluttresultatet. Bilen og kjøreopplevelsen (teller 40 prosent), forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (20 prosent), service på verkstedet (20 prosent) og lojalitet til merket (20 prosent).
Og resultatene viser at Lexus bare drar ifra resten, og i år økte vinnerdifferanse fra 30 poeng og opp til 41 poeng.
‒ Det er ingen tilfeldighet, men er resultatet av den systematiske tilnærmingen vi kaller omotenashi. Direkte oversatt betyr ordet gjestfrihet på japansk. For oss handler det om vår dedikasjon til kunden og produktet, og hvordan det eksempelvis brukes enormt mye tid på å perfeksjonere detaljer.
‒ Vi skal forutse våre kunders behov og alltid levere noe mer enn det som er forventet. Det høres svevende ut, men ni år på rad har vi fått bevist at tilnærmingen gir konkrete resultater, sier Jahnsen, og legger til:
‒ En forhandler sa det treffende: Hos Lexus begynner kundereisen for alvor i det kontrakten er signert. Der skiller vi oss nok ut fra mange i vår egen og andre bransjer.
Nærmest Lexus kom svenske Volvo, mens Toyota tok tredjeplassen i året Autoindex. Suzuki hadde størst framgang i 2020-undersøkelsen.
Når det gjelder lojalitet til kundene skulle man kanskje tro at Tesla klarte å vippe Lexus av tronen, men det amerikanske elbilmerket ble «kun» nummer to i den kategorien.
En annen kundetilfredshet-måling ble offentliggjort i forrige uke, og det var Norsk Kundebarometer som BI står bak.
Her er det de 10 mestselgende merkene i 2019 som ble satt under lupen, og i den var det Toyota som gikk helt til topps, etterfulgt av BMW og Volvo. Lexus hadde ikke solgt nok biler til å bli med, men kanskje skjer det i 2021.
Lexus har nemlig klar sin første elbil, UX 300e, og denne ankommer Norge til høsten.
‒ Det er en bil mange av våre lojale kunder har ventet lenge på, og vi har forventninger om at elbilen vil være med å løfte kundetilfredsheten ytterligere, sier Knut-Erik Jahnsen, som har en god grunn til å drikke champagne også etter nasjonaldagen.

Les også: