- Annonse -
HjemNyheterMazdas vidunderlige coupé-verden

Mazdas vidunderlige coupé-verden

Hva er bedre enn 60 år med Mazdas coupé-modeller? Ikke veldig mye. Sjekk de ut her.

Mazda har faktisk bikket 100 år, for selskapet som etter hvert startet med å produsere biler ble dannet i 1920. Men det tok hele 40 år før Mazda kom med sin aller første bil, og som det hør og bør var det en coupé-modell. Vel, en tidlig utgave av slike.

- Annonse -

I mai i 1960, altså ganske så eksakt 60 år siden, kunne de vise fram en liten kei-bil kalt R360. Kei-biler er altså disse knøttsmå bilene, og R360 var da også under 3 meter lang og hadde en aldri så lite dæsj av coupé i seg.

Dette designsporet skulle de virkelig følge opp senere, for disse litt mer stilrene sportslige todørs bilene med et fallende tak skulle bli litt av en favoritt for Mazdas designere. Og coupé-pilarene står da også sentralt i det japanske merket ‒ stivere struktur, aerodynamiske linjer og vektreduksjon.

Tilbake i 1960 ble R360 sett på som en ganske så stilig bil, som med sin latterlige vekt på 380 kilo åpenbart også må ha vært en morsom bil å kjøre.

Denne ble fulgt opp av en «ekte» coupé, mer eksakt Mazda Carol P360 coupé. Denne hadde lengre akselavstand og en 4-sylindret motor, og kom i 1962.

- Annonse -

Men det var ikke den som ble verdenskjent, men en motor som først ble vist i en modell i 1964. Den modellen var Mazda Cosmo Sport. Motoren? Jo, Wankel.

Da Cosmo Sport, eller 110S om du vil, endelig ble lansert i 1967, var det med en Wankel-motor under panseret. Denne lille «roterende» motoren hadde en jetlignende lyd, og var en perfekt match for små sportsbiler. Cosmo Sport førte da også Mazda inn i motorsporten.

Men det var ikke den som sendte Mazda inn på det globale scenen, for det var bilene Familia/R100 og Capella/616/RX-2-serien ‒ tidlige versjoner av de vi kjenner som Mazda 3 og Mazda 6.

Det hele startet i 1968, og med en spesiell motor og et litt italienskinspirert design var gjennombruddet et faktum.

- Annonse -

Mazda tok denne coupé-oppskriften til et helt nytt nivå i 1978, for RX-7 var noe helt for seg selv. Formen var helt klart klassisk sportsbil på 70-tallet, og coupé-modellen hadde også en svært spesiell bakrute som bøyde seg rundt hjørnet og ned mot bakskjermen.

Sjekk denne:

En annen og betraktelig mer ukjent modell kom i 1990, og denne var kalt Eunos Cosmo. Denne produserte Mazda fram til 1995, og ble kun solgt hjemme i Japan. Denne hadde en wankelmotor med tre rotorer, mot to som var vanlig.

Dette ga den superkrefter, og Eunos Cosmo ble sendt av gårde med 300 hk under panseret, og bød på nye teknologier som innebygd GPS-navigasjon og en berøringsskjerm. Så nei, Tesla fant ikke opp den, om du måtte tro det.

En annen coupé som var spesiell på sin måte var Autozam AZ-1, nesten like liten som R360.

Bilen veide kun 720 kilo, hadde midtstilt motor, en ekstrem rødlinje på 9.000 r/min og gullwing-dører. Den ble utviklet av Toshihiko Hira, mannen bak MX-5.

Autozam AZ-1 er det nærmeste man kommer uttrykket: «en boks med fire hjul».

Denne megalille sportsbilen var et perfekt eksempel på filosofien til Mazda, som alltid har vært å tenke nye måter når det kommer til coupé-modeller.

Eksempler på dette var modeller som Mazda 929 coupé (1982-86), Mazda MX-6 (1987-97) og Mazda MX-3 (1992-98), tilgjengelig med 1.8-liters K8-motoren ‒ verdens minste masseproduserte V6.

Vi kan selvsagt ikke overse Mazda 323F (1989-98) med sine heve- og senkelykter ‒ for en bil det var og fortsatt er.

Dette er bare noe av de mange coupé-modellene Mazda har gitt oss de 60 siste årene, så ta en titt i bildeserien under og sjekk mange flere.

Du vil ikke angre!

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Lexie Limitless skal kjøre verden rundt på 100 dager ‒ med en elbil. (Fotos: Ford)

Jorden rundt med elbilen Ford Explorer

Lexie Alford, bedre kjent som Lexie Limitless, har allerede en verdensrekord som den yngste i verden som har besøkt...
Aston Martin DB5 runder 60 år. (Fotos: Aston Martin)

Gratulerer Aston Martin DB5 ‒ du er 60 år

Favorittbilen til James Bond runder i disse dager 60 år. Blar vi oss tilbake til 1963 finner vi to store...
Lamborghini og Ducati jobber med teknologi som skal gjøre det sikrere for motorsyklisten. Her en Lamborghini Urus og en Ducati Multistrada. (Fotos: Lamborghini)

Nå «snakker» Lambo-bilene og Ducati-syklene med hverandre

Det skjer mye sikkerhetsutvikling på MC-fronten, og nå viser Lamborghini og Ducati et system som kan varsle motorsyklisten om...
Dette er en helelektrisk Mini. (Fotos: David Brown Automotives)

Mini-klassikeren gjenfødt som elbil

David Brown Automotive viser nå sin Mini eMastered, som ja, mestrer elektrisiteten. På 1950-tallet ville den britiske bilindustrien ha en...
Noen heldige kan også følge Viktor Hovland på storskjerm i baksetet under Ryder Cup. Denne heldige her er ingen ringere enn Rory McIlroy, den kanskje største golfstjernen i dag. (Fotos: BMW)

Se Ryder Cup i baksetet

Viktor Hovland og den europeiske gjengen jakter revansje i det som er golfsportens VM, nemlig den prestigerunge Ryder Cup....
En slik utgave av G-klasse har du neppe sett før. (Fotos: Mansory)

Slik har du neppe sett en G-klasse

Mansory har kastet seg over Mercedes G-klasse, og resultatet er en bil som er kalt Mansory Gronos 4x4. Se...
Nye Lamborghini Revuelto passer neppe i skogen, men å bli fotografert der er ganske så perfekt. (Fotos: Lamborghini)

Slik har du ikke sett en Lamborghini Revuelto

Det har nok blitt tatt mange bilder av den nye Lamborghini Revuelto, men ingen er neppe i klasse med...
Genesis har fått sving på salget de siste årene, og det har ført de over den store milepælen med en million biler. (Fotos: Genesis)

Genesis rundet millionen

Det er som kjent den første millionen som er den vanskeligste, og nå har Genesis passert denne milepælen. På samme...
Toyota skal levere 500 Mirai-biler til OL i Paris neste år. (Fotos: Toyota)

Toyota skal levere hydrogenbiler til OL

Ikke overraskende skal OL i Paris også fremme bruken av hydrogenbiler, og det skal blant andre Toyota sørge for. Når...
I løpet av to år har flere fått økt reisetid om de går fra bil til kollektivtransport. (Foto: NAF)

Ta kollektiv ‒ og få økt reisetid

Politikerne klarer ikke å få de store massene over på kollektiv, og det er kanskje ikke så rart. Stadig...
Zeekr x har nå satt kurs for Europa, og forhåpentlig er det heller ikke altfor langt unna Norge. (Fotos: Zeekr)

Zeekr klar med neste modell i Europa

Zeekr skal erobre Europa og Norge, og naturligvis er det 001-modellen som lander først på det gamle kontinentet. Men...
Stadig flere stryker på teoriprøven når det skal ta førerkort for personbil. (Foto: Statens vegvesen)

Nesten halvparten stryker på teoriprøven

Særlig de litt mer voksne sliter med teoriprøven, og Statens vegvesen er litt bekymret. Det er noe som heter at...
Volkswagen har på gang 3. generasjon av bestselgeren Tiguan. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagens bestselger i ny generasjon

Mange nordmenn hadde nok ønsket seg denne, for nye Tiguan kommer også som hybrid og åpner for 100 kilometer...
Volvos V60 Cross Country kom i 2019, og var det også mulig å få med en D4 AWD dieselmotor. (Fotos: Volvo)

Volvos siste dieselbil kun måneder unna

Under det store klimamøtet i New York kunne Volvo Cars melde at de er i ferd med å fase...
Munro viser nå fram en spesialutgave av MK_1 kalt Mountain Rescue Edition. (Fotos: Munro)

En elektrisk fjellredder

Denne bør passe godt i Norge. Skotske Munro har nemlig laget seg en Mountain Rescue Edition av elbilen MK_1. Du...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her