Hva er bedre enn 60 år med Mazdas coupé-modeller? Ikke veldig mye. Sjekk de ut her.
Mazda har faktisk bikket 100 år, for selskapet som etter hvert startet med å produsere biler ble dannet i 1920. Men det tok hele 40 år før Mazda kom med sin aller første bil, og som det hør og bør var det en coupé-modell. Vel, en tidlig utgave av slike.
I mai i 1960, altså ganske så eksakt 60 år siden, kunne de vise fram en liten kei-bil kalt R360. Kei-biler er altså disse knøttsmå bilene, og R360 var da også under 3 meter lang og hadde en aldri så lite dæsj av coupé i seg.

Dette designsporet skulle de virkelig følge opp senere, for disse litt mer stilrene sportslige todørs bilene med et fallende tak skulle bli litt av en favoritt for Mazdas designere. Og coupé-pilarene står da også sentralt i det japanske merket ‒ stivere struktur, aerodynamiske linjer og vektreduksjon.
Tilbake i 1960 ble R360 sett på som en ganske så stilig bil, som med sin latterlige vekt på 380 kilo åpenbart også må ha vært en morsom bil å kjøre.
Denne ble fulgt opp av en «ekte» coupé, mer eksakt Mazda Carol P360 coupé. Denne hadde lengre akselavstand og en 4-sylindret motor, og kom i 1962.

Men det var ikke den som ble verdenskjent, men en motor som først ble vist i en modell i 1964. Den modellen var Mazda Cosmo Sport. Motoren? Jo, Wankel.
Da Cosmo Sport, eller 110S om du vil, endelig ble lansert i 1967, var det med en Wankel-motor under panseret. Denne lille «roterende» motoren hadde en jetlignende lyd, og var en perfekt match for små sportsbiler. Cosmo Sport førte da også Mazda inn i motorsporten.

Men det var ikke den som sendte Mazda inn på det globale scenen, for det var bilene Familia/R100 og Capella/616/RX-2-serien ‒ tidlige versjoner av de vi kjenner som Mazda 3 og Mazda 6.
Det hele startet i 1968, og med en spesiell motor og et litt italienskinspirert design var gjennombruddet et faktum.

Mazda tok denne coupé-oppskriften til et helt nytt nivå i 1978, for RX-7 var noe helt for seg selv. Formen var helt klart klassisk sportsbil på 70-tallet, og coupé-modellen hadde også en svært spesiell bakrute som bøyde seg rundt hjørnet og ned mot bakskjermen.
Sjekk denne:

En annen og betraktelig mer ukjent modell kom i 1990, og denne var kalt Eunos Cosmo. Denne produserte Mazda fram til 1995, og ble kun solgt hjemme i Japan. Denne hadde en wankelmotor med tre rotorer, mot to som var vanlig.
Dette ga den superkrefter, og Eunos Cosmo ble sendt av gårde med 300 hk under panseret, og bød på nye teknologier som innebygd GPS-navigasjon og en berøringsskjerm. Så nei, Tesla fant ikke opp den, om du måtte tro det.

En annen coupé som var spesiell på sin måte var Autozam AZ-1, nesten like liten som R360.
Bilen veide kun 720 kilo, hadde midtstilt motor, en ekstrem rødlinje på 9.000 r/min og gullwing-dører. Den ble utviklet av Toshihiko Hira, mannen bak MX-5.
Autozam AZ-1 er det nærmeste man kommer uttrykket: «en boks med fire hjul».

Denne megalille sportsbilen var et perfekt eksempel på filosofien til Mazda, som alltid har vært å tenke nye måter når det kommer til coupé-modeller.
Eksempler på dette var modeller som Mazda 929 coupé (1982-86), Mazda MX-6 (1987-97) og Mazda MX-3 (1992-98), tilgjengelig med 1.8-liters K8-motoren ‒ verdens minste masseproduserte V6.
Vi kan selvsagt ikke overse Mazda 323F (1989-98) med sine heve- og senkelykter ‒ for en bil det var og fortsatt er.

Dette er bare noe av de mange coupé-modellene Mazda har gitt oss de 60 siste årene, så ta en titt i bildeserien under og sjekk mange flere.
Du vil ikke angre!
Les også:
- 600 har bestilt varebilen de færreste har hørt om
- Vettel forlater Ferrari
- Toyota forventer en profitt-nedgang på enorme 80 prosent