Europeiske veier er de klart sikreste i verden, for mens det var 42 omkomne per en million innbyggere i EU i 2019 og 2020 var snittet for hele verden på formidable 167. I Nord-Amerika mistet for eksempel 119 mennesker livet blant millionen, noe som altså er over dobbelt så mange.
En av grunnen er at EU har et veldig fokus på trafikksikkerhet, og siden 2008 har antall omkomne falt med omtrent 50 prosent. Målet er null, og EU har allerede foreslått at nye teknologier skal bli standard ‒ slik som en trøtthetsvarsler.
-->
De som sjekker at bilene faktisk er kollisjonssikre heter Euro NCAP, og de gjør stadig sine tester mer krevende. Skal bilene få toppscore og 5 stjerner må de ikke bare tåle tøffe krasjtester, men også ha ADAS-systemer (Advanced Driver Assistant Systems) som hjelper føreren til å unngå ulykker.
European New Car Assessment Programme, kjent under forkortelsen Euro NCAP, er en uavhengig organisasjon som består av medlemmer fra mange av de største og viktigste organisasjonene i Europa.
Euro NCAP har viktige medlemmer fra blant andre tyske ADAC, britiske Thatcham Research og det internasjonale bilsportforbundet FIA, samt at transportmyndigheter fra landene Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Nederland, Luxemburg, Østerrike, Spania og Sverige er på plass.
Men det aller mest trafikksikre landet i Europa, og dermed også i verden, har ikke vært representert, men nå er også de på plass. Eller mer riktig ‒ nå er vi på plass.
Land fra hele verden har kommet hit for å lære av det Norge har gjort rundt trafikksikkerhet, og nå skal også Statens vegvesen øse av sin kunnskap over hos Euro NCAP.
Vegvesenet er allerede på plass i flere internasjonale nettverk blant annet gjennom EU og FN, hvor de diskuterer og utformer regelverk knyttet til kjøretøy og trafikksikkerhet.
Tidligere denne måneden inntok de også styrekontorene til Euro NCAP som har hovedbase i belgiske Leuven, og Stein-Helge Mundal (direktør) og Hans Olav Hellesøe (varadirektør) er de norske representantene.
Selv om Norge har to styremedlemmer, har Vegvesenet kun en stemme når det skal tas avgjørelser, men de sitter altså på det høyeste nivået og er med på å bestemme ting som hvilke kjøretøy som skal testes og hvilke kriterier som skal ligge til grunn for testene.
‒ I Euro NCAP tar vi avgjørelsene raskere enn i andre internasjonale foraer, og noe av det vi diskuterte på vårt første møte er om vi også skal begynne å teste flere kjøretøykategorier, forteller Mundal.
Begge de to norske representantene sier at det er privilegium å få representere Statens vegvesen i utlandet, og legger til at det kanskje var vel i overkant å bli utnevnt som direktører.
Statens vegvesen er i utgangspunktet medlem i tre år, og direktørene har møte to til tre ganger i året.
Per i dag tester Euro NCAP kun personbiler og mindre varebiler, og slik har resultatene vært så langt i 2022:
5 stjerner: