Norge først i køen for el-Mini

BMW åpner nå for forhåndsbestillinger av den kommende helelektriske Mini-modellen i utvalgte land, og Norge er blant disse.


Det er ikke alltid like enkelt å lage nye bilmodeller, noe
BMW har fått erfare med Mini.

Allerede i 2007 begynte BMW å utvikle en elektrisk Mini, og
viste fram et konsept kalt Mini E under LA Auto Show i 2008 ‒ altså tre år før
de viste fram BMW i3 for første gang.

Men det skulle vise seg å bli veldig komplisert.

De produsert 600 elbiler, før de parkerte prosjektet og fokuserte
heller på i3 som ble lansert i 2013.

For selv om de første elbilene var små bybiler, som norske Buddy, er ulempen med slike kompakte elbiler at plassen til batterier og annen moderne teknolog er svært begrenset.

Skal elbiler i tillegg bygges på eksisterende plattformer, blir det hele ekstra komplisert.

Så Mini vridde heller fokus over på ladbare hybrider, og en
modell som Mini Countryman plug-in hybrid byr for eksempel på 40 kilometers
rekkevidde på ren strøm.

Den modellen har også vist at en elektrisk Mini passer ganske
så perfekt i urban trafikk, og den ladbare versjonen sto for hele 67 prosent av
det totale salget av Minier i Norge i fjor.

Så BMW var ikke villig til å slippe prosjektet rundt el-Mini
helt.

Og comebacket skjedde da også i 2017, da en Mini Electric
Concept ble presentert under den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt.

Det var startskuddet for en ny satsing, som kulminerer med en helt ny helektrisk modell kalt Mini Cooper SE i november.

Nå åpner BMW for forhåndssalget av elbilen i enkelte land,
og Norge er ikke overraskende et av disse.

BMW Norge opplyser at «det nå er mulig å forhåndsreservere modellen
mot et depositum på 10.000 kroner. Dette beløpet blir senere trukket fra
salgsprisen, eller tilbakebetalt dersom kunden ikke ønsker å gjennomføre handelen».

Det er ikke altfor mye kjent rundt SE, som har arvet viktige
elektriske komponenter fra BMW’s 2017-versjonen av i3 S (94 Ah). Det betyr 184
hestekrefter og hurtiglading på 50 kW, men hva rekkevidden ender opp på er
uklart.

Mini Cooper SE kommer med 92 Ah, og er i tillegg tyngre og
har et annet design enn i3 S som hadde en oppgitt rekkevidde på 280 kilometer da
den kom i 2017. Så hva SE ender på er ikke godt å si, men rundt 200 kilometer
bør kanskje være innen rekkevidde.

vel Prisen på den aller første helelektriske Mini er heller ikke kjent, men den bør lande et stykke under prisen på BMW i3 (120 Ah) som starter på 320.000 kroner.

Les mer om:

Elbiler Nyheter