Annonse
Hjem Elbiler Norge først, deretter Kina

Norge først, deretter Kina

Norge har størst andel elbiler, mens Kina har størst antall elbiler. Polestar velger å fokusere på begge.

I forrige måned hadde nullutslippsbilene i Norge en markedsandel på 58,4 prosent, noe som er soleklar verdensrekord.

Det selges altså prosentvis mange elbiler i Norge, som dermed har blitt et foregangsland for elbil-satsende produsenter.

Men det totale salget, som i mars lød på 10.732 nullutslippsbiler, blir bare en dråpe i det store havet. Og da mener vi virkelig en dråpe.

Den største fisken i elbilhavet er Kina, med sine rundt 1,4 milliarder innbyggere å ta av.

Saken fortsetter under Annonsen

Myndighetene i Kina deler bilparken opp litt annerledes enn vi, og kaller elektrifiserte biler for nev (new energy vehicles). Dette er et samlebegrep for både nullutslippsbiler og hybrider og ladbare hybrider.

I fjor ble det solgt en plass rundt 1 millioner nev-biler i Kina, og bare i januar 2019 ble det solgt 100.000 slike. I 2018 ble det solgt flere elektriske biler i Kina enn totalt i resten av verden.

Polestar, merket som kun skal fokusere på elbiler etter hybriden Polestar 1, valgte i fjor Norge som hovedmarkedet.

Da bestemte det kinesiskeide svenske merket for å åpne sitt første visningssenteret i Oslo, hvor det dermed er mulig å se de første Polestar-bilene.

Men eierne Geely som også kontrollere Volvo (som på sin side kontrollerer Polestar) har selvsagt ikke oversett sitt eget marked, som får det andre visningssenteret.

Der skal Polestar åpne et nytt visningssenter i løpet av høsten, før de skal åpne rundt 20 nye i 11 kinesiske byer utover 2020.

Elbilen Polestar 2 skal produseres i fabrikken som ligger i Luqiao, og settes sammen ved siden av modeller fra både Volvo og Lynk & Co som deler CMA-plattformen med den kommende elbilen.

Produksjonen av bilen skal starte allerede til neste år, og Polestar har også planlagt en elektrisk SUV som skal i produksjon i 2021.

Både i Norge og Kina er elbilsalget stimulert av incentiver, men disse begynner nå å fases ut.

Her hjemme er ordningen om gratis bompasseringer på tur ut, og det innføres også gradvis betaling for både parkering og lading.

I Kina vrir nå myndighetene ansvaret over på produsentene, og har lansert et nytt poengsystem som disse må oppfylle.

De som lager mer enn 30.000 biler må opptjene minst 10 prosent av dette i kreditter.

En nev-bil genererer mellom to og seks kreditter avhengig av hvor langt de kan gå på strøm, og teoretisk trenger dermed en produsent av 30.000 biler å lage 500 biler som gir seks kreditter for å nå grensen på 3.000 kreditt.

De som ikke når grensen må enten ta en bot, eller kjøpe overskuddskreditt av en annen produsent.

Så for en produsent som Tesla kan det potensielt være store inntekter å hente også på denne måten om de produserer elbiler i Kina, noe de også planlegger å gjøre.

Denne grensen skal økes til 12 prosent i 2020, og for store produsenter som Volkswagen-gruppen vil dette skape store utfordringer.

Det er en av grunnene til at vi nå ser store produsenter vri fokus over på elektriske biler, for Kina har blitt det største markedet for bilindustrien.

Kinesiske myndigheter nekter nå også nye produsenter å starte med produksjon om de kun har biler med forbrenningsmotor.

På samme tid har både myndighetene og lokale myndigheter som har sine egne incentiver signalisert at de vurderer å fase ut fordeler for elbilkjøpere, noe som kan få konsekvenser for elbilsalget.

Et av de mer spesielle har storbyen Beijing, hvor langt fra alle slippes løs på veiene.

Det bor 21,5 millioner mennesker i storbyområdet, og for å regulere antall biler har myndighetene innført et lotteri for å få tilgang til et registreringsskilt.

Lotteriet som skjer en gang i året tiltrekker seg så mange loddkjøpere at kun én av 2.000 faktisk vinner, og i 2018 var grensen på 100.000 nye skilt.

Men det er mulig å snike i køen, for elbiler er snarveien til de gjettede skiltene.

Om Beijing bestemmer seg for å stenge den snarveien vil det helt sikkert få utslaget for elbilsalget i den storbyen, for konsekvensen blir dermed litt større enn når elbilistene i Norge faktisk må betale for bompasseringene.

Så Polestar, nå må dere få Polestar 2 ut før det er for sent.

Her er den bilen:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker