Nissan Leaf er en historisk viktig bilmodell. Dette var nemlig den første moderne familiebilen fra en stor produsent som var helelektrisk, og regnes som en av pionerne sammen med biler som Tesla Roadster og Mitsubishi i-MiEv.
Faktisk var den så viktig at den tok en ganske så spesiell dobbel i 2011. Da ble den kåret til årets bil både i Europa og i verden, og kun tre biler har klart den dobbelen i tillegg til Leaf ‒ Volkswagen Polo i 2010, Volkswagen Golf i 2013 og Jaguar I-Pace i 2019.
-->
Nissan har da også oppdatert elbilen med jevne mellomrom, og i 2017 kom Leaf også i 2. generasjon. Og denne tar nå nok et steg på evolusjonsstigen.
For i april kommer det nemlig en litt oppgradert Leaf, og den blir dermed hakket mer moderne.
‒ Med nesten 600.000 kunder over hele verden, mer enn 70.000 av dem i Norge, har Leaf tilgjengeliggjort avansert teknologi og utslippsfri kjøring for svært mange, sier Arnaud Charpentier hos Nissan.
Nytt av året er nye stylingelementer og nye logoer på felger, i frontgrillen og på bagasjeluken.
Nye 16- og 17-tommers felger skal i tillegg gi en mer sportslig og premium framtoning, og Nissan byr også på nye utvendige farger.
Nissan har nemlig sett at to nye fargetoner tilgjengelig for nye Qashqai og Ariya har blitt ganske populære, og rydder vei for både Universal Blue og Magnetic Blue også til Leaf.
Det blir fortsatt mulig å velge mellom to batteripakker, og rekkevidden er opptil 385 kilometer.
‒ Nå som vi ser etterspørselen for elbiler øker, tar Nissan fatt på et nytt og spennende kapittel i vår elektriske mobilitetshistorie, sier Charpentier.
‒ Leaf har spilt en nøkkelrolle i vår visjon og fortsetter å gjøre det på vår vei mot å lansere 23 nye elektrifiserte modeller, hvorav 15 rene elbiler innen regnskapsåret 2030.
Men før Ariya og andre nye og moderne elbiler er på plass, holder altså Nissan Leaf det elektriske fortet.
Her er bilder av den aller siste versjonen av den historisk viktige elbilen: