Nissan GT-R i 50

Bokstavene GT R betyr mye i bilindustrien, og setter man en bindestrek imellom får man også en ikonisk modell som runder 50 år. Sjekk bildene!


GT er to magiske bokstaver, og er en forkortelse av engelske
«Grand Tourer» og italienske «Gran Turismo». Bokstavene GT viser at det handler
om en sportsbil, og selv om det opprinnelig handlet om sportslige milslukere er
dette utvidet til å gjelde alle sportsmodellene.

Bokstaven R er også viktig, og står for «Racing». Lista er
altså hevet nok et hakk fra GT, og R-biler skal gjerne flytte på seg enda litt
kjappere enn GT-bilene.

Noen biler har også en kombinasjon av de to, slik som
modellen som kun er kjent under de tre bokstavene.

Nissan GT-R er for lengst blitt et ikon, og fyller nå
faktisk 50 år.

Eller, det er ikke helt korrekt.

Den modellen som kun heter GT-R kom i 2007, og er knapt nok tørr
bak ørene. Men denne er basert på Skyline GT-R, og den modellen kom allerede i
1969. Jepp, helt seriøst, den kom faktisk da!

Produsenten skulle markere satsingen på motorsport, og lagde en spesialmodell av Skyline som skulle selges av noen få utvalgte forhandlere i Japan. Internt under utviklingen ble modellen kalt PGC10, og den ferdige modellen bød på en 2.0-liters motor med 162 hestekrefter.

Bare fire år senere kom de med 2. generasjon, men denne ble
kun bygd i 197 eksemplarer før det var slutt.

Og lenge så det ut som at GT-R var død og begravet, men nok
en gang sørget motorsportsatsingen for nytt liv.

På 1980-tallet var Skyline GTS-R bilen som skulle forsvare æren
i motorsporten, men mot slutten av tiåret trengte de noe mer konkurransedyktig.

Dermed blåste de støvet av GT-R, som ble designet for å
herje med konkurrentene i Gruppe A-klassene.

Etter litt fram og tilbake endte produksjonsbilen (R32) opp
med en 2.6-liters motor som ytet 280 hestekrefter og nå med AWD.

I 1995 kom det med 4. generasjonen av Skyline GT-R, og R33 fikk i tillegg til en 2.6-liters motor også en 2.8-liter som satt i Nismo 400R-utgaven i 1997 med hele 400 hestekrefter.

Den femte og siste versjonen av Skyline GT-R (R34) kom i
1999, og da både R33 og R34 fant veien til Fast & Furious-filmene (den
første filmen kom i 2001) var også legendestatusen i boks.

Men Nissan bestemte seg uansett for å pensjonere Skyline
GT-R i 2002, og dermed fikk Skyline-versjonen nådestøtet.

Produsenten hadde dog en mer langsiktig plan for GT-R, og
viste fram en konseptmodell av en ny modell allerede under Tokyo Motor Show i
2001. Deretter pirret de med nok en smakebit under det samme showet i 2005, før
de endelig avduket produksjonsmodellen under Tokyo Motor Show i 2007.

Da var den kun kalt Nissan GT-R, og landet i Europa i 2009.

Under panseret satt det nå en V6-motor på 3.8-liter med 485
hestekrefter, og i 2014 bød de også på en Nismo-versjon med 600 hk.

Spoler vi fem år framover runder altså GT-R 50 år, og det er
på sin plass for en jubileumsmodell. Nærmer bestemt tre versjoner: GT-R
Premium, GT-R Track Edition og GT-R Nismo.

Igjen er motoren en 3.8-liters V6, men nå har antall hester
sprettet opp til formidable 565 for premiumsmodellen. Banevarianten byr på 600
hk, noe som bør holde for de fleste racerbanene rundt om i verden.

Det meste er nytt i 2020-versjonen av GT-R, fra girkasse til
kupéen, slik at den har blitt en moderne bil på høyde med det europeiske
sportsbilprodusenter kan by på.

Men skal man virkelig tråkke til er GT-R Nismo modellen man bør gå for.

Her har Nissan og Nismo slanket bilen ytterligere, satt på
noen digre 20-tommers felger og karbonkeramikk-bremser i tillegg til 600-hesteren
som også Track Edition byr på.

GT-R gir seg ikke før den bikker 300 km/t, så her gjelder
det virkelig å holde seg fast.

Nissans sportslige «grand tourer» har altså rundet 50 år, og
er sprekere enn den noensinne har vært. Og jaggu ser den ikke friskere og mer sportslig
ut også.

Sjekk selv her:

Les mer om:

Nyheter