Nissan har et spesielt ansvar når det kommer til elbiler. Det var nemlig Nissan Leaf som ledet an da de helelektriske elbilene begynte å brøyte seg fram utover det forrige tiåret, og elbilen var ikke snauere enn at den også gikk til topps i kåringen av årets bil i Europa tilbake i 2011.
Spesielt traff Nissan blink her hjemme, hvor incentiver skulle bidra til å øke elbilsaget. Leaf, bygd fra grunnen av som en elbil, ble raskt favoritten, og er fortsatt den aller mest registrerte elbilen i Norge.
-->
Men det er snart 12 år siden Leaf var på plass, og Nissan er nå langt fra de eneste som lager egne elbilmodeller. Stort sett alle store bilmerkene gjør det, og konkurransen er dermed beinhard.
Nissan har selvsagt skjønt at det ikke lenger holder å kun oppgradere den aldrende modellen, men at de trenger en helt ny en nå som vi har gått inn i et nytt tiår. Og den elbilen som skal overta heter Ariya, og skulle for lengst vært på plass.
Allerede i februar i fjor var den nye bilen på et aldri så lite Norges-besøk, og blant annet kunne en drøss med norske journalister studere bilen nøye under et pressetreff i Oslo. Og da var det tre år siden Nissan hadde vist fram konseptet da kalt IMx som en forsmak på Ariya.
Men det er ikke enkelt å være en bilprodusent i dag, for både en mangel på mikrochips som demper produksjonen, en korona-pandemi som fortsatt skaper trøbbel og en krig i Ukraina som sørger for delemangel er alle potensielle hindringer. Og det har Nissan merket.
Opprinnelig skulle Nissans elbil-versjon 2.0 vært på plass forrige sommer, men det var den ikke i nærheten av å klare. Siden har det kommet ny frister som har passert, men nå virker det som at Ariya endelig er klar for markedet.
Nissan Norge bekrefter at den kommende elbilen skal være på plass her i Norge i juli, og dermed bør ventetiden endelig være over for de første i køen.
Det ble åpnet for bestillinger av Ariya allerede i september i fjor, og per i dag tilbys det tre utgaver av elbilen her i Norge.
Innstegsmodellen heter Ariya Advance og er utstyrt med et batteri på 63 kWh som åpner for en oppgitt rekkevidde på 403 kilometer, og har en startpris rett i overkant av 400.000 kroner.
Den midterste versjonen heter Ariya Evovle og har et batteri på 87 kWh, og dermed skyter rekkevidden opp til 520 kilometer. Det gjør også prisen, som er noen hundrelapper under 500.000 kroner.
Toppversjonen er en AWD-versjon av Ariya Evolve som har en oppgitt rekkevidde på 493 kilometer, men i motsetning til de to andre utgavene som er på plass i sommer kommer e-4orce-versjonen til høsten. Her er startprisen satt til knapt 530.000 kroner.
Nissan har også klar en annen viktig bil, nemlig en versjon av Qashqai med den såkalte e-Power-teknologien som de har utviklet. Den er ganske unik, for her skal kun bensinmotoren jobbe med å fylle batteriet og gi elmotoren som skal sørge for framdriften ekstra krefter. Også denne er meldt inn til sommeren.
Vi krysser fingrene for at det nå går som Nissan planlegger, for med over 70.000 Leafer registrert er det nok mange nordmenn som venter på den neste elbilen ‒ Nissan Ariya.