Nesten en dobling av dødsulykker

April ble en svært tung måned når det kommer til dødsulykker på norske veier, og så langt i år har det nesten vært en dobling av dødsulykker sammenlignet med i fjor.


Trygg Trafikk melder at 13 personer omkom på veiene i april, og det er eksakt like mange som mistet livet i årets tre første måneder. Det nullstiller også den positive utviklingen i 2022, og vi må tilbake til 2016 for å finne flere omkomne i løpet av de fire første månedene.

‒ Apriltallene alene tilsvarer summen av omkomne de tre første månedene, og er en utvikling vi ikke ønsker. Det er ulike grunner til de mange dødsulykkene, og vi oppfordrer alle trafikanter til å være oppmerksomme og følge trafikkreglene framover våren slik at vi sammen kan snu den negative utviklingen, sier Guro Ranes, leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Hun sier at april var en tung måned, hvor ifølge Trygg Trafikk 12 menn og 1 kvinne mistet livet. Av disse var det en på sykkel og to på elsparkesykkel. Alle tre var kollisjonsulykker.

‒ Mange finner fram sykkelen i disse dager og kan se fram til flotte opplevelser både på vei til jobb og i fritiden. Vi vet samtidig at syklister og elsparkesyklister i byområder har høy skaderisiko, sier senior rådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen.

‒ Vi er på full fart inn i årstiden hvor det vanligvis skjer flere dødsulykker enn i andre perioder av året. Det har vært mye fint vær rundt om i landet i april. Dette, sammen med en korona-fri vår øker aktiviteten blant folk. Dette stiller større krav til hver og en av oss uansett hvordan vi tar oss fram i trafikken. Nå må vi skjerpe årvåkenheten og skru på sansene, legger han til.

Johansen er opptatt av at trafikantene viser hensyn overfor hverandre, og spesielt at trafikantene gir hverandre både tid og plass.

‒ Fysisk tilrettelegging er et viktig sikkerhetstiltak og må gjennomføres på de mest sårbare trafikantenes premisser, sier han.

‒ De som har minst beskyttelse og mindre krav om opplæring må prioriteres foran de med førerkort og bedre beskyttelse. Mange steder er det dessverre ikke slik, og da må vi dele på den veien vi har til rådighet på en best mulig måte. 

April ble altså en svært mørk måned etter at dødstallene gikk ned de tre første månedene, og totalt har 26 mennesker mistet livet de fire første månedene. Tallet for samme periode i fjor var 14, og vi må helt tilbake til 2016 hvor 31 personer døde i trafikken fra januar og ut april for å finne flere omkomne.

‒ Trafikk skaper sterke følelser, og konfliktnivået mellom ulike trafikanter kan bli høyt, sier Johansen hos Trygg Trafikk.

‒ At alle trafikanter har et ansvar for å ta hensyn, være oppmerksom og forsiktig, kan ikke gjentas for ofte. Det er et viktig grunnlag for at vi skal få færrest mulig ulykker i trafikken.  Alle har et ansvar, avslutter Johansen.

Les også:

Les mer om:

Nyheter