- Annonse -
HjemBiltesterVi har hilst på BMW i4 eDrive40

Vi har hilst på BMW i4 eDrive40

Vi har stiftet bekjentskap med BMW i4 eDrive40, og kjørt den på humpete vei for å se om vi merket noen forskjeller fra BMW i4 M50 – og det gjorde vi!

Vi fikk en e-post fra Paal Melbye der han undret seg litt over at ingen hadde skrevet noe særlig om BMW i4 eDrive40. For det er jo utrolig mye BMW for pengene, som i hans tilfelle tilsvarer omtrent prisen på en Kia EV6 GT-Line.

- Annonse -

Grunnen er at demobilen hos BMW-forhandlerne er BMW i4 M50, og inntil nylig hadde heller ikke BMW Norge registrert en pressebil av i4 eDrive40. Så dermed har vi ikke fått lånt oss en slik bil, noe man helst bør før man skriver noe om den.

Paal Melbye tilbydde oss å få prøve bilen en liten svingom, og stilte også meget sporty opp også i videoklippet nedenfor. Så tusen takk skal du ha for det, Paal!!

Paal holdt seg unna pakker, og la til det han ønsket for å få sin BMW i4 eDrive40 slik han ønsket den, og har utvilsomt fått utrolig mye BMW for pengene.

Bortfall av blåfarge i dekoren koster ikke noe, sort farge er standardfargen, litt ekstra på 18-tommers felger på vinterdekk og på sommerdekk. Et elektrisk hengerfeste er oppsummeringen utenpå bilen til Paal.

- Annonse -

I videoen ble det ikke nevnt ryggekameraløsningen som var tatt med, eller adaptiv cruisekontroll, ellers ble nok det meste nevnt av Paal på sparket i videoen.

De manuelt justerbare setene i kunstskinn kan justeres mer enn svært mange elektrisk justerbare seter hos andre bilmerker, og man sitter svært godt her.

Metall i interiøret istedenfor sort pianolakk gir også en eksklusiv touch, og gjør interiøret langt mer praktisk. De som har sort pianolakk i sitt interiør vet hvor lang tid det tar før det ser veldig støvete ut… Det stemmer, null tid.

For å oppsummere de forskjellene man merker i løpet av en kort kjøretur i Maridalen, så er det aller første som slår oss allerede på parkeringsplassen til Teknisk Museum fjæringskomforten. Den har et mye større innslag av komfort enn hos M50. Men de oppleves ikke som usportslige av den grunn.

- Annonse -

Du har 340hk og 0-100 km/t går unna på 5,5 sekunder, det holder nok for de fleste, selv om M50 har mer krefter og raskere/sprøere akselerasjon.

Det vi ikke merket i Maridalen var at i4 eDrive40 har bakhjulstrekk og ikke xDrive som M50 har. Om vi merker den forskjellen når vi i mai går fra den ene til den andre på samme dag skal vi ikke utelukke, men xDrive har du i all hovedsak bruk for når det er glatt eller når du skal kjøre litt «unormalt».

Vi kjørte ganske pent og normalt.

Man skal fint kunne slå av alt av elektroniske hjelpemidler også på eDrive40 dersom man ønsker å «leke seg» med BMW som har drift på bakhjulene.

Når vi skal teste BMW i4 eDrive40 så regner vi med at vi kommer til å merke en forskjell på forbruk og rekkevidde, som skal være en del bedre på eDrive40 kontra M50 ‒ og M50 leverer svært godt med god rekkevidde til tross for vinterdekk.

Men resultatet av testen BMW i4 eDrive40 vs i4 M50 kommer i mai, og da får vi også testa i4 eDrive40 på langtur på motorvei.

Vi gleder oss til å få bli enda bedre kjent med BMW i4 eDrive40, og er veldig glad for at Paal Melbye gav oss muligheten til å få hilse på hans eksemplar!

Kvalitetsopplevelsen i en BMW er svært god, og dermed overrasker denne markedet en del med tanke på at prisen er i samme sjiktet som en god del andre familiebiler man kanskje ikke har nevnt samtidig med BMW før.

Når det er nevnt, går du amok i ekstrautstyrslistene vil også en BMW i4 eDrive40 kunne koste en god del penger, men fortsatt langt rimeligere enn man kanskje er vant med fra BMW.

Nybiltester har tidligere testet BMW i4 M50, så sjekk den ut her.

- Annonse -

Flere nyheter

Pininfarina Battista er ifølge italienerne selv verdens raskeste serieproduserte bil. (Fotos: Pininfarina)

Verdens rakeste: 0-100 km/t på 1,86 sekunder

En Pininfarina Battista akselerer raskere enn en Formel 1-bil. Over hos Wikipedia, dette åpne leksikonet som kan redigeres av alle...
Vakrere enn dette får man vel ikke et bilde, gjør man? (Fotos: Wiesmann)

Historiens første helelektriske kabriolet roadster(!?)

Wiesmann gjør comeback ‒ med et skikkelig lydløst smell! Se bilder. Du skal være godt over snittet bilinteressert om du...
Disse åtte bilene kan bli årets bil i Europa. (Foto: Nissan/Toyota/Subaru/Renault/Peugeot/Volkswagen/Jeep/Kia)

Disse åtte kjemper om å bli årets bil i Europa

Fem spennende elbiler har tatt seg til finalen i kampen om å bli årets bil 2023 her i Europa. Det...
Hyundai skal samme med den originale designeren bygge Pony-konseptet fra 1974 som er inspirasjonen for dagens Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai skal bygge det originale Pony-konseptet

Glem Ioniq 5 og Ioniq 6. For nå skal Hyundai, sammen med selveste Giorgetto Giugiaro, lage konseptet som førte...
Som vanlig har den første snøen skapt kaos på veiene. (Fotos: Heidi Tofterå Slettemoen, Frende Forsikring)

Ja, vi er nervøse på glatta

Over halvparten av de som svarte på en ny undersøkelse sier at de sitter med hjertet i halsen under...
Mer har åpnet sin første 300 kW lynlader i Norge, og denne blir foret med strøm fra nabobygget. (Foto: Entra)

Dette bygget er en gedigen ladeplugg for elbilene

Mer Norge har satt opp sin første 300 kW lynlader, og dette anlegget bruker blant annet overskuddsenergi fra bygget...
Hyundai Norge skal kun ta inn elbiler fra og med neste år. Her den prisbelønte Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Norge: Kun elbiler fra 2023

Modellen Santa Fe har allerede tatt adjø med Norge. Snart følger Tucson etter. Deretter skal det kun handle om...
Dette er verdens raskeste elbil, en Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rimac Nevera er verdens raskeste elbil

Den ultraville elektriske hyperbilen har nådd en toppfart på formidable 412 km/t. Se video. Rimac Nevera har allerede en uoffisiell...
Abarth tar det helelektriske steget med sin utgave av 500e, som jo ser ganske så elektrisk ut på dette bildet. (Fotos: Abarth)

Historiens aller første helelektriske Abarth

Lille Abarth tar et stort steg med 500e, merkets aller første elbil. Det var selvsagt uunngåelig at også Abarth tok...
Hennessey har laget det som utvilsomt må være verdens sterkeste campingbil, en mammut av en camper. (Fotos: Hennessey)

Verdens sterkeste campingbil

Det er ikke noe å lure på, Hennessey Mammoth 1000 TRX Overland er verdens sterkeste campingbil. Det er åpenbart ingen...
Et utvalg foreslår en kilometeravgift på toppen av alle andre avgifter som er i dag. (Foto: NAF)

Foreslår ny veiavgift på toppen av alt annet

I søken etter nye avgifter foreslår Skatteetaten og Statens vegvesen en ny veiavgift rettet mot elbiler. NAF er forbannet. Det...
Hyundai Ioniq 6 bryter den nye drømmegrensen på 600 kilometer. (Fotos: Hyundai)

Alle prisene på Hyundai Ioniq 6 er klare

Hyundai Norge har åpnet salget av den neste Ioniq-modellen, og dermed er også prisene klare. Forvirret. Ja, det er lett,...
Ford viser fram en ny helelektrisk 8-seters flerbruksbil, E-Tourneo Custom. (Fotos: Ford)

Ford med 8-seters elbil

Ford Pro viser fram en ny elektrisk flerbruksbil, E-Tourneo Custom. Det er travle tider over hos Ford Pro. De skal...
Lambo har på gang en krysning av Huracán og Urus, og kan vi forlange mer? Nei! (Fotos: Lamborghini)

Lambo bekrefter at rebellen kommer til neste år

En Lamborghini sportsbil født for grusen? Jepp, hils på Sterrato, som trives like godt på sanden som på asfalten. Det...
Hongqi E-HS9 risikerer å bli over 100.000 kroner dyrere med nye foreslåtte avgifter. (Fotos: HBI Norge)

Hongqi E-HS9 kan bli 120.000 kroner dyrere

Hva skjer med elbilavgiftene? Ja, godt spørsmål, men en elbil som populære Hongqi E-HS9 risikerer å bli 120.000 kroner...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her