Under Nio Day i desember hadde det kinesiske merket med seg en skikkelig overraskelse, for der dukket det også opp et helt nytt merke kalt Firefly. Mer eksakt skal dette Europa-fokuserte merket stå bak mer kompakte elbiler. Og rimelige sådanne.
Som vi vet har Nio generelt dårlig tid, de har for eksempel på kort tid fylt på med modeller som ET5, ET5 Touring, EL6, ET7, EL7 og EL8 i tillegg til startmodellen ES8 bare her i Norge, og jaggu stresser ikke Firefly også.
Firefly åpner ballet med en bil som kun heter det, Firefly, og dette er en 5-seter i B-segmentet, og her er det helt klart ikke størrelsen som teller. For denne har overraskende god plass tross sine ytre mål, og er bygd på det Nio kaller «Smart Roominess».
Bilen er akkurat 4 meter lang, 1,88 meter bred og byr på en akselavstand på hele 2,6 meter. Det siste gjør underverker for den innvendige plassen.
Her er det altså fem sitteplasser og et bagasjerom som nærmest er sjokkerende stort, 404 liter, og legges setene ned åpner det seg 1.253 liter bakerst. Og ja, denne spiser selv store elbiler til lunsj når det kommer til frunken, den er på 92 liter. Totalt kan Firefly lokke med 1.345 liter lagringskapasitet.
Den er også bærekraftig med utstrakt bruk av resirkulert plast og syntetisk PU og resirkulert tekstil.
Videre kan det ferske merket opplyse at den første bilen til merket blir tilgjengelig i fem forskjellige 2-tonede farger (blant annet lavendel, sand og lavastein) og interiørtemaene er sort (Obsidian) og hvitt (Travertine).
På innsiden står heller ikke Firefly tilbake for de litt større bilene når det kommer til infotainmentet, for her er det en 13,2-tommers berøringsskjerm, 6-tommer digitalt instrumentpanel og solide 14 høyttalere med Dolby Atmos, som ja, faktisk er standard i begge utstyrsversjonene.
Firefly har også en assistent kalt Lumo, og dette åpner for stemmestyring av over 86 prosent av bilens funksjoner. Og ja, det er støtte for både Apple CarPlay og Android Auto via OTA-oppdatering.
Så hva med ytelsen?
Firefly er utstyrt med bakhjulsdrift, har en motor med 105 kW/143 hk og 200 Nm dreiemoment. 0-100 km/t gjøres på 8,1 sekunder og toppfarten er opplyst til 150 km/t.
Den kommende lille og rimelige elbilen, du skal snart for startprisen, står altså ikke tilbake for større og dyrere elbiler på mange områder, men på et må den strekke våpen – rekkevidde.
Elbilen er utstyrt med et batteri på 41,2 kWh som åpner for en oppgitt rekkevidde på beskjedne 330 kilometer, og siden dette er en urban elbil byr merket også på en bykjøringsrekkevidde. Denne er opplyst til 470 kilometer. Den kommer heller ikke med varmepumpe eller forvarming, så akkurat på dette feltet sliter lille Firefly litt.
Ladingen er på maks 100 kW, noe som åpner for 10-80 prosent på 29 minutter. Og ja, elbilen har også V2L-funksjon for strømuttak.
Rent sikkerhetsmessig bør Firefly være ganske solid, og bilen er blant annet utstyrt med sju kollisjonsputer og totalt 24 avanserte førerstøtte- og sikkerhetssystemer allerede som standard. Det inkluderer:
- Automatisk nødbrems foran og bak
- Blindsonekamera og digitalt bakspeil
- Aktiv filholder, adaptiv cruisekontroll og Pilot Assist
- Automatisk parkering og aktiv filskifte
Les også:
- Knallhard kamp om den elektriske lommeraketten
- Fem biler stakk av med høythengende priser
- Ny rekkeviddekonge-SUV på vei til Norge