Ok. Renault gjorde noe fantastisk tilbake i 1980, for planen var ganske så spinnvill. Ta den kjedelige folkebilen, etterkommere til Renault 4 som logisk nok ble døpt Renault 5, og lage en rallybil av den.
Det var ikke noe småtterier den skulle opp mot. Turbo-versjonen skulle nemlig ta opp konkurransen mot blant annet legendariske Lancia Stratos, en som var alt annet enn en folkebil. Det var en rendyrket sportsbil designet av Marcello Gandini, mannen bak linjene til selveste Lamborghini Countach.
R5 Turbo og Turbo 2 ble satt sammen til 1984, og det ble totalt satt sammen rundt 5.000 slike utgaver.
Spoler vi fram 40 år er Renault i gang med nok et morsomt prosjekt, for nå skal de ta de gamle favorittene og gjøre dem om til elbiler. Det betyr en Renault 4 Electric og en Renault 5 E-Tech, men det franske merket gir seg ikke der.
Som du selvsagt har skjønt så er det på gang en elektrisk variant av R5 Turbo, en i form av Renault 5 Turbo 3E. En ganske så spinnvill «folkebil», akkurat som de gamle var.

Renault har nemlig benyttet en 800-volts arkitektur som åpner for rask lading og en drivlinje som har krefter som den gamle Countachen.
Her er det nemlig to motorer som hver byr på 200 kW, og totalt er systemeffekten for R5 Turbo 3E på 540 hk samt et dreiemoment på 4.800 Nm. Og ja, det for en 4,08 meter lang sak som kun veier 1.450 kilo, og alt dette gjør at den sprinter opp til 100 km/t på kun 3,5 sekunder.
Og ja, den kan hurtiglade med 350 kW, har over 400 kilometer rekkevidde og en toppfart på hele 270 km/t.
Renault oppsummerer denne lommeraketten på følgende måte: Et råskinn av en bil bygget for rally, drifting, bane og tilpasset for landeveien.
Det er dog et par «problemer».
Den første er prisen. Nå har ikke Turbo 3E fått noe norsk pris ennå, men internasjonalt har de satt en anbefalt utsalgspris. Og den er stiv.

Renault sier at det nå er mulig å reservere bilen og deretter troppe opp hos en forhandler og deretter punge ut 50.000 euro. Men nei, dette er ikke totalprisen. Det er bare for å sikre seg tidlig plass i køen for en av bilene.
Utsalgspris er satt til vanvittige 155.000 euro, men det er heldigvis for de 500 første signatur-utgavene. Hva prisen er for de resterende har ikke Renault sagt noe om.
Men her er det også en utfordring.
Totalt skal det kun lages 1.980 stykker, så de setter sluttstrek på det samme året som R5 Turbo dukket opp. Så ja, det er lurt å sette seg på reservasjonslisten om du drømmer om den elektriske turboutgaven.
– Vi er stolte over å ha lykkes med å involvere våre forhandlere, så vel som de første kundene, i forhåndsfinansieringsprosessen til Renault 5 Turbo 3E. For å oppnå dette har vi implementert en innovativ reservasjonsordning, som passer til dette eksepsjonelle kjøretøyet, en viktig imagevektor for Renault-merket, sier Ivan Segal, global salgs- og driftsdirektør, Renault-merket.
– På den ene siden lar det kundene sikre en prioritert bestillingsreservasjon i nettverket fra i dag, og det hjelper oss også til å sluttføre jobben med jobben å utvikle 5 Turbo 3E og lansere de første enhetene i 2027. Renault 5 Turbo 3E kunne ikke blitt til liv uten denne helt nye prosessen, som demonstrerer Renault Groups evne til innovasjon i markedsføringsopplegg for ekstraordinære prosjekter.

Ok, så det var en ganske grei grunn til de 50.000 euroene.
Her hjemme kan du melde din interesse via
denne lenken, og vi ønsker selvsagt alle lykke til i jakten på denne nytolkningen av et ekte ikon:
Les også: