Ok. Renault gjorde noe fantastisk tilbake i 1980, for planen var ganske så spinnvill. Ta den kjedelige folkebilen, etterkommere til Renault 4 som logisk nok ble døpt Renault 5, og lage en rallybil av den.
Det var ikke noe småtterier den skulle opp mot. Turbo-versjonen skulle nemlig ta opp konkurransen mot blant annet legendariske Lancia Stratos, en som var alt annet enn en folkebil. Det var en rendyrket sportsbil designet av Marcello Gandini, mannen bak linjene til selveste Lamborghini Countach.
Renault har nemlig benyttet en 800-volts arkitektur som åpner for rask lading og en drivlinje som har krefter som den gamle Countachen.
Her er det nemlig to motorer som hver byr på 200 kW, og totalt er systemeffekten for R5 Turbo 3E på 540 hk samt et dreiemoment på 4.800 Nm. Og ja, det for en 4,08 meter lang sak som kun veier 1.450 kilo, og alt dette gjør at den sprinter opp til 100 km/t på kun 3,5 sekunder.
Og ja, den kan hurtiglade med 350 kW, har over 400 kilometer rekkevidde og en toppfart på hele 270 km/t.
Renault sier at det nå er mulig å reservere bilen og deretter troppe opp hos en forhandler og deretter punge ut 50.000 euro. Men nei, dette er ikke totalprisen. Det er bare for å sikre seg tidlig plass i køen for en av bilene.
Utsalgspris er satt til vanvittige 155.000 euro, men det er heldigvis for de 500 første signatur-utgavene. Hva prisen er for de resterende har ikke Renault sagt noe om.
Ok, så det var en ganske grei grunn til de 50.000 euroene.
Her hjemme kan du melde din interesse via denne lenken, og vi ønsker selvsagt alle lykke til i jakten på denne nytolkningen av et ekte ikon:
Les også:
- Subaru med el-stasjonsvogn, og ja, en forbedret Solterra
- Dette er årets bil i verden
- Polestars biler har blitt langt mer klimavennlige