Kinesiske Nio er både Norges-venner og tungtsatsende når det kommer til elbiler, og har allerede på plass to modeller her hjemme ‒ ES8 og ET7.
Førstnevnte er nå blitt en liten veteran og har for lengst bikket 1.000 eksemplarer med norske skilt, mens ET7 er den første av to sportslige søstre som er meldt inn til Norge.
-->
ET7 fikk faktisk Europa-premiere i Norge tilbake for ett drøyt år siden, og er en ganske stor og sportslig sedan som måler fem meter i lengden og byr på det meste av nye løsninger og teknologi som Nio har. Bilen er basert på merkets nye plattform kalt NT2.
Den får altså snart selskap av en lillesøster kalt ET5, men denne er ikke veldig kompakt ‒ om noen skulle tro det. Nio ET5 er 4,79 meter lang, 1,96 meter bred og 1,50 meter høy. En Tesla Model 3 er for eksempel 4,69 meter i lengden.
Bakerst i ET5 finner vi et bagasjerom på 386 liter, og bilen er også mulig å få med elektrisk avtagbar slepekrok som takler 1.400 kilo.
Femseteren bør altså treffe godt i det norske markedet, og Nio har et ess som foreløpig ingen andre kan spille ut her i Norge.
Nio satser nemlig tungt på utskiftbare batterier, noe som har noen fordeler kontra de vanlige med et fastmontert batteri.
Den åpenbare er at man kan få et fulladet batteri på under fem minutter ved å kjøre innom en batteribyttestasjon, men det åpner også for noe annet smart ‒ at man kan bytte størrelser avhengig av hva man trenger.
ET5 er tilgjengelig med to forskjellige batteripakker, 75 kWh eller 100 kWh, og har man normalt 75 kWh og skal på langtur, ja, så er det mulig å kjøre innom byttestasjonen å få et slikt batteri.
Den tredje og kanskje viktigste grunnen til at de aller fleste Nio-kundene, rundt 97 prosent, velger å kjøpe bilen uten batteri, er prisen. ET5 er et godt eksempel på hva bilen koster med og uten en batteripakke.
Regjeringen har altså klasket nye avgifter på elbilene, og de to viktigste er en ny kiloavgift og en ny moms.
Vektavgiften som er rettet mot alle nybilene er på 12,50 kroner per kilo over 500 kilo, så en bil som veier 1.500 kilo får altså vektavgift på 1.000 kilo og dermed 12.500 kroner i ny avgift.
Nytt av året er også en moms rettet mot elbiler som koster over 500.000 kroner, så dermed får en elbil som koster 600.000 kroner en prisøkning på 25 prosent av 100.000 kroner. Det betyr altså 25.000 kroner i en ny avgift for bilen som kostet 600.000 kroner.
Begge disse tingene slår ut på prisene til ET5, som altså har økt.
Basisprisen, altså den uten et batteri inkludert, har hoppet fra 409.000 kroner til 429.000 kroner, mens en ET5 med et 75 kWh går fra 499.000 kroner og opp til 541.500 kroner.
Bilen med det største batteri på 100 kWh går fra 569.000 kroner og opp til 629.250 kroner, så her er økningen på hele 60.250 kroner.
Men det er også noe annet og mer positivt som har økt ‒ rekkeviddene.
Tidligere har Nio sagt at bilen med et 75 kWh batteri gir en WLTP-rekkevidde på 405-445 kilometer, mens den med 100 kWh batteri gir en WLTP-rekkevidde på 525-580 kilometer.
Etter enda mer testing sier Nio nå at rekkevidden for 75 kWh er i området 419-456 kilometer, mens 100 kWh nå ligger på 540-590 kilometer.
Ikke veldig stor økning altså, men alt teller som kjent når det kommer til elbilene.
I tillegg til ET5 har Nio også annonsert en ny modell som er på vei til Europa, og denne heter EL7 og er en SUV som også er basert på NT2-plattformen. Denne er 4,91 meter lang, 1,99 meter bred, 1,72 meter høy og har en akselavstand på nærmere tre meter, og byr også på et gavmildt bagasjerom som rommer 658 liter.
Men før den tid dukker altså Nio ET5 opp, og her er flere bilder av den sportslige sedanen med to elmotorer på totalt 480 hk som klarer 0-100 km/t på 4,0 sekunder.
Les også: