Volkswagen leverte ut 330.000 nye elbiler i 2022, mye takket være den populære ID.4. (Foto: VW)

Volkswagen leverte ut 330.000 elbiler i 2022

ID.4 er selvsagt den store favoritten i Volkswagens helelektriske familie. Over hos konsernsøster Audi ble det levert ut 118.000 nye elbiler i fjor, noe også Mercedes (nesten) matchet.


Folkevognmerket har som de fleste andre bilmerkene lagt bak seg et litt strevsomt år, hvor en pandemi fortsatt lagde krøll i viktige Kina, en krig i Ukraina skapte trøbbel i Europa og en mangel på databrikker skapte frustrasjon over hele verden.

Men til tross for produksjonsproblemer og ventelister klarte den tyske giganten å levere ut 4,56 millioner nye biler i fjor, noe som riktignok er en nedgang på -4,6 prosent i forhold til 2021.

De depper nok ikke altfor mye over nedgangen, for i tillegg til de tre uheldige faktorene er det en positiv trend når det kommer til de helelektriske bilene som de satser så hardt på. Salget av elbiler økte med 23,6 prosent i fjor.

‒ Vi oppnådde et solid salgsresultat i 2022 til tross for vedvarende flaskehalser i forsyningen. Den uttalte veksten i elbil-modeller bekrefter at med vår attraktive produktportefølje er vi på rett vei til å bli det mest ettertraktede merket for bærekraftig mobilitet, sier Imelda Labbé, styremedlem for salg, markedsføring og ettersalg.

Volkswagen styrer etter en strategi kalt ACCELERATE som fokuserer på elbiler, og de har allerede en av en av de største elbil-porteføljene med ID.3, ID.4, ID.5, ID.6 (kun Kina) og ID. Buzz.

I tillegg er det flere varianter av flere av disse modellene, og de har allerede vist fram et nytt elektrisk flaggskip ‒ ID.7. Det skjedde under den store CES-messen i Las Vegas i forrige uke, og denne er meldt inn senere i år.

Dagens ID-serie starter altså på 3, men tyskerne har også på gang enda mindre og rimeligere elbiler, så målet er elbiler i alle segmentene innen 2026.

ID-modellene blir altså svært viktig, og etterspørselen i 2022 viser at de er på rett vei. For utleveringene av elbiler økte med 23,6 prosent, og totalt endte de opp på 330.000 elbiler.

Kina er det soleklart største markedet for ID-bilene, og Volkswagen leverte ut hele 143.000 ID.3, ID.4 og ID.6 der. Det er mer enn en dobling av biler i denne familien i det som er verdens aller største bilmarked.

Her hjemme ble det registrert rett i overkant av 20.000 nye Volkswagen-biler i 2022, og merket ble kun slått av Tesla med i overkant av 21.000 nyregistrerte biler i fjor.

ID.4 sto for rett over halvparten av alle de nye bilene det tyske merket fikk registrert i Norge i fjor, og over i Sverige ble denne modellen også den mest registrerte nye elbilen. Det var den også i 2021, mens ID.3 var den mest populære elbilen i Sverige i 2020.

Her en ID.4 GTX på godt, gammelt norsk føre:

Volkswagen ID.4 GTX testet på snø. (Foto: VW)

Totalt ble det i 2022 leverte ut hele 580.000 nye elbiler basert på MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen, en plattform også Audi Q4 e-tron er satt sammen på. Vi kommer snart til den.

Ikke overraskende er det SUV-modellene som drar salget for Volkswagen, og over i USA sto slike biler for eksempel for 80 prosent av alle utleveringene i fjor. Der gikk SUV-salget opp med hele 40 prosent, så amerikanerne som jo liker store biler som pickuper har fått øynene opp for slike biler.

Her i Europa er kanskje ikke overraskende T-Roc den aller mest populære bilen i SUV-segmentet.

Volkswagen forventer at 2023 blir nok et utfordrende år på grunn av flaskehalsene som fortsatt skaper trøbbel for halvlederforsyningen som er viktige for databrikkene som alle moderne biler har. Men det er bedring på dette området, og de forventer at produksjonen stabiliserer seg utover året.

‒ Vi gjør vårt ytterste for å redusere leveringstiden for kundene våre ytterligere, og redusere den høye ordrereserven så raskt som mulig, sier Labbé.

(Illustrasjon: VW)

Konsernsøster Audi hadde selvsagt de samme utfordringene som Volkswagen i 2022, men de klarte å begrense fallet til kun -3,9 prosent og leverte totalt ut 1.614.231 nye biler i fjor.

Også de fire ringene kan takke elbilene for at 2022 ble et bra år, for utleveringene av slike økte med 42,8 prosent til 118.196 elbiler.

‒ De sterke tallene for de helelektriske modellene viser oss at vårt klare fokus på elektrisk mobilitet er den rette veien, sier Hildegard Wortmann, medlem av styret for salg og markedsføring hos Audi.

Audi sier at etterspørselen var stor for alle de tre helelektriske modellene de tilbyr, Q4 e-tron, Audi e-tron GT quattro og Audi e-tron, og de har også stor tro på det nye flaggskipet som er på vei ‒ Q8 e-tron som blir lansert til våren.

Fra 2026 skal Audi kun levere elbiler til det globale markedet, så ta godt vare på din gamle Audi med forbrenningsmotor ‒ den kan bli et klenodium.

‒ I et utfordrende og dynamisk miljø beviste vårt globale team igjen sin motstandskraft i 2022, sier Wortmann.

‒ Takket være ekstraordinær lagånd, operasjonell fortreffelighet og effektiv salgskontroll, klarte vi å avslutte forretningsåret med suksess.

Kina er nå det største markedet til Audi, og der leverte de ut 642.548 nye biler i 2022. Europa fulgte rett i hælene med 624.498 nye biler, mens USA var det tredje største Audi-markedet med 186.875 biler.

Her hjemme kan også Audi Norge sprette champagnen, for merket fikk hele to biler inn på topp-10-listen for 2022 ‒ Audi Q4 e-tron var den 8. mest registrerte bilen og Audi e-tron fulgte rett bak på 9. plass.

Audi Q4 50 e-tron quattro. (Foto: Audi)

Totalt ble det registrert nærmere 10.000 e-tron-biler, og Audi var det 7. mest populære merket her hjemme ‒ rett bak rivalen Mercedes. Det skilte faktisk kun 174 biler mellom de to, og Mercedes kan også se tilbake på et godt 2022.

Det tyske premiummerket leverte ut 2.043.900 nye biler i fjor, og det var faktisk kun en nedgang på -1 prosent. Og ganske utrolig når vi vet hvor jevnt det var mellom Mercedes og Audi i Norge, stjernemerket levert gjennom 2022 ut 117.800 nye elbiler i fjor ‒ altså nesten identisk til det Audi gjorde.

‒ 2022 markerer nok et vellykket år i transformasjonen av Mercedes-Benz, sier Ola Källenius, styreleder i Mercedes-gruppen.

‒ Vi mer enn doblet elbil-salget vårt, vi demonstrerte vår høye ambisjon innen elektrisk med 1.200 kilometer rekkevidde under EQXX-prøvekjøring og vi oppnådde et nytt rekordår for Mercedes-Maybach med salg opp 37 prosent. I 2023 vil vi fortsette vårt oppdrag om å tilby de mest ettertraktede elbilene og videreutvikle vårt elbil- og Top-End-salg.

Les for øvrig mer om den særs imponerende rekkevidden til EQXX via en av lenkene nederst.

Asia var det største markedet for Mercedes med 987.800 biler, mens det ble levert ut 635.100 nye biler i Europa i 2022.

Her hjemme var Mercedes EQC den aller mest populære Mercedes-modellen, og med nærmere 3.400 nyregistreringer var denne 15. mest solgte nybil i Norge i 2022. Ikke verst for en elbil som kom for snart fire år siden.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter