HjemElbilerNikola med et monster av en pickup

Nikola med et monster av en pickup

Lyst på en diger pickup som ikke stopper for noe som helst? Kanskje drevet av hydrogen? Eller kanskje av ren batterikraft? Hils på Nikola Badger, en pickup helt for seg selv.

Nikola er Norges-venner så det holder, for blant annet gjennom et samarbeid med norske NEL skal de overtale lastebil-kunder til å kjøpe tunge kjøretøy som er drevet av hydrogen.

- Annonse -

Faktisk er Nikola så glade i Norge at de presenterte den tredje lastebilen de skal produsere var det med et norsk navn – Tre som i tallet 3.

Skal Nikola lykkes med sine hydrogen-kjøretøy må altså infrastrukturen på plass, og det er litt av en jobb og koster selvsagt et lastebil-lass med penger.

Så de garderer seg nå ørlite, og satser på flere enn en hest.

Og siden hovedmarkedet er i USA er det smart å satse på pickuper, råsterke, digre og utslippsfrie sådanne.

- Annonse -

− Nikola har teknologi for milliarder av verdier i lastebil-programmet, så hvorfor ikke bygge det inn i en pickup? sier Trevor Milton, administrerende direktør hos Nikola .

− Jeg har jobbet med dette pickup-programmet i mange år, og tror markedet nå er klar for noe som kan takle en hel arbeidsdags uten å gå tom for energi. Denne elektriske pickupen kan brukes til arbeid, helgeturer, tauing, terrengkjøring eller til å kjøre til skiløypene uten å tape ytelse. Ingen andre elektriske pickuper kan fungere under disse temperaturene og forholdene.

Og tallene viser at han ikke overdriver, for pickupen er rett og slett et monster – på alle områder.

Den kommer både som hydrogenbil og elbil, og kan også kjøres som en hybrid mellom de to alternativene.

- Annonse -

Rekkevidden er 482 kilometer som ren elbil via batteriet på 160 kWh, og 965 kilometer som en hybrid mellom hydrogen og batteridrift. Brenselscellen er på 120 kW.

Kjøremodusen velges ved å enkelt trykke på en knapp.

Den yter 906 hk på sitt sterkeste, og byr på 455 hk kontinuerlig kraft. Dreiemomentet er på 1.329 Nm, og den kan trekke over 3.628 kilo.

Dette vanvittige dyret kan takle bakker opp mot 50 prosent hellinger, og skal ikke tape noe kraft selv om temperaturen dropper til -28 grader.

Også størrelsen er monsteraktig, og Badger er 5,90 meter lang, 1,85 meter høy og 2,16 meter bred. Lasteplanet er på 1,56 meter bredt.

Den skal lokke til seg bygningsarbeidere, og har også innebygget en kraftstasjon på 15 kW som skal gi strøm nok for 12 timer.

Ja, makan!

Nikola sier selv at om bilen er fullastet og veier 8,1 tonn skal den kunne starte i en bakke med en helling på 30 prosent uten at motoren gir seg, og det er ganske så sjukt.

Milton sier altså at dette er noe Nikola har jobbet med over tid, men det har de ikke gjort alene.

Badger bygges i samarbeid med en foreløpig ukjent plattform-partner, og sammen med en amerikanske pickup-stjerne.

Pickuper er som sagt svært i USA, og en av de fremste ekspertene heter Dave Sparks og er TV-stjerne. Han er mer kjent under artistnavnet Heavy D, og er en del av Diesel Brothers.

Den tunge Dave er med som konsulent, og hele prosessen fra idé til ferdig produkt er filmet og skal vises til millioner av amerikanere.

− Mitt publikum, hardcore pickup-entusiaster, har forventet at jeg skal skyve på grensene for pickup-ytelse og kjøreegenskaper helt fra start av, sier Heavy D,

− Her får en vanlig pickup-eier muligheten å ta del i det endelige resultatet for design, utvendige valg og ytelsesspesifikasjoner. Jeg ønsket å være en del av den historien, og nå får jeg muligheten med Nikola.

President i Nikola har også gedigne forhåpninger.

− Nikola Badger er en gamechanger, sier Mark Russell.

− Programmet vil bidra til å redusere kostnadene for brenselcellekomponenter på lastebiler, mens vi akselererer utbyggingen av hydrogenstasjonen. Å gi kundene muligheten til å bestille en brenselcelle- eller batteri-elektrisk versjon vil sikre at vi reduserer kostnadene for alle på tvers av vårt utvalg, sier han.

Pickupen er nok for diger til å kunne fungere bra i Europa, men i USA der alt som kjent skal være størst mulig vil nok denne sette spor etter seg.

Det skal iallfall ikke stå på kreftene.

Sjekk ut flere bilder av monsteret her.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Vi har prøvekjørt Ford E-Transit i Barcelona. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Ford E-Transit

Vi ble med Ford Norge til Barcelona, for å kjøre Ford E-Transit, lære mer om Ford PRO, og for...
Så hvordan sjekker Bugatti at verdens raskeste bil faktisk har de ytelsene den skal ha? (Fotos: Bugatti)

Slik sjekker Bugatti kreftene til verdens raskeste bil

490 km/t. Det er fartsrekorden for serieproduserte biler, og den står Bugatti Chiron Super Sport for. Så hvordan sjekker...
Volvo gjør nå ladingen enklere, og det inkluderer også betalingen. (Foto: Volvo)

Volvo forenkler lade-betalingen

En app erstatter både andre apper og betalingssystemer når Volvos elbiler skal lades på ladestasjoner. Bilmerkene følger nøye med på...
BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her