- Annonse -
HjemElbilerNikola med et monster av en pickup

Nikola med et monster av en pickup

Lyst på en diger pickup som ikke stopper for noe som helst? Kanskje drevet av hydrogen? Eller kanskje av ren batterikraft? Hils på Nikola Badger, en pickup helt for seg selv.

Nikola er Norges-venner så det holder, for blant annet gjennom et samarbeid med norske NEL skal de overtale lastebil-kunder til å kjøpe tunge kjøretøy som er drevet av hydrogen.

- Annonse -

Faktisk er Nikola så glade i Norge at de presenterte den tredje lastebilen de skal produsere var det med et norsk navn – Tre som i tallet 3.

Skal Nikola lykkes med sine hydrogen-kjøretøy må altså infrastrukturen på plass, og det er litt av en jobb og koster selvsagt et lastebil-lass med penger.

Så de garderer seg nå ørlite, og satser på flere enn en hest.

Og siden hovedmarkedet er i USA er det smart å satse på pickuper, råsterke, digre og utslippsfrie sådanne.

- Annonse -

− Nikola har teknologi for milliarder av verdier i lastebil-programmet, så hvorfor ikke bygge det inn i en pickup? sier Trevor Milton, administrerende direktør hos Nikola .

− Jeg har jobbet med dette pickup-programmet i mange år, og tror markedet nå er klar for noe som kan takle en hel arbeidsdags uten å gå tom for energi. Denne elektriske pickupen kan brukes til arbeid, helgeturer, tauing, terrengkjøring eller til å kjøre til skiløypene uten å tape ytelse. Ingen andre elektriske pickuper kan fungere under disse temperaturene og forholdene.

Og tallene viser at han ikke overdriver, for pickupen er rett og slett et monster – på alle områder.

Den kommer både som hydrogenbil og elbil, og kan også kjøres som en hybrid mellom de to alternativene.

- Annonse -

Rekkevidden er 482 kilometer som ren elbil via batteriet på 160 kWh, og 965 kilometer som en hybrid mellom hydrogen og batteridrift. Brenselscellen er på 120 kW.

Kjøremodusen velges ved å enkelt trykke på en knapp.

Den yter 906 hk på sitt sterkeste, og byr på 455 hk kontinuerlig kraft. Dreiemomentet er på 1.329 Nm, og den kan trekke over 3.628 kilo.

Dette vanvittige dyret kan takle bakker opp mot 50 prosent hellinger, og skal ikke tape noe kraft selv om temperaturen dropper til -28 grader.

Også størrelsen er monsteraktig, og Badger er 5,90 meter lang, 1,85 meter høy og 2,16 meter bred. Lasteplanet er på 1,56 meter bredt.

Den skal lokke til seg bygningsarbeidere, og har også innebygget en kraftstasjon på 15 kW som skal gi strøm nok for 12 timer.

Ja, makan!

Nikola sier selv at om bilen er fullastet og veier 8,1 tonn skal den kunne starte i en bakke med en helling på 30 prosent uten at motoren gir seg, og det er ganske så sjukt.

Milton sier altså at dette er noe Nikola har jobbet med over tid, men det har de ikke gjort alene.

Badger bygges i samarbeid med en foreløpig ukjent plattform-partner, og sammen med en amerikanske pickup-stjerne.

Pickuper er som sagt svært i USA, og en av de fremste ekspertene heter Dave Sparks og er TV-stjerne. Han er mer kjent under artistnavnet Heavy D, og er en del av Diesel Brothers.

Den tunge Dave er med som konsulent, og hele prosessen fra idé til ferdig produkt er filmet og skal vises til millioner av amerikanere.

− Mitt publikum, hardcore pickup-entusiaster, har forventet at jeg skal skyve på grensene for pickup-ytelse og kjøreegenskaper helt fra start av, sier Heavy D,

− Her får en vanlig pickup-eier muligheten å ta del i det endelige resultatet for design, utvendige valg og ytelsesspesifikasjoner. Jeg ønsket å være en del av den historien, og nå får jeg muligheten med Nikola.

President i Nikola har også gedigne forhåpninger.

− Nikola Badger er en gamechanger, sier Mark Russell.

− Programmet vil bidra til å redusere kostnadene for brenselcellekomponenter på lastebiler, mens vi akselererer utbyggingen av hydrogenstasjonen. Å gi kundene muligheten til å bestille en brenselcelle- eller batteri-elektrisk versjon vil sikre at vi reduserer kostnadene for alle på tvers av vårt utvalg, sier han.

Pickupen er nok for diger til å kunne fungere bra i Europa, men i USA der alt som kjent skal være størst mulig vil nok denne sette spor etter seg.

Det skal iallfall ikke stå på kreftene.

Sjekk ut flere bilder av monsteret her.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Kia EV9 kan by på mange spennende løsninger. (Fotos: Nybiltester)

Vi har sjekket ut Kia EV9

Vi ble med til Frankfurt for å se produksjonsmodellen av Kia EV9, en romslig elbil på rett over 5...
Mercedes-Maybach får nå en nattpakke som gjør den litt, tja, skummel. (Fotos: Mercedes)

Nattversjon av det mest eksklusive

På jakt etter det beste av det beste? Da går ferden muligens til Mercedes-Maybach, og de kan nå lokke...
Her er det nye og gamle emblemet til Porsche, og ser du forskjellen? (Fotos: Porsche)

Ny Porsche-logo

Finn en «feil» på bildet over! Den første utgaven av Porsches nå berømte emblem ble laget i 1952, og minner...
Dette er verdens første kvinnelige krasjdukke, og mammaen hennes. (Fotos: VTI)

Sjekk ut verdens første kvinnelige krasjdukke

Svenskene bare skal lede an når det kommer til trafikksikkerhet, og nå har de også laget verdens første kvinnelige...
Volkswagen viser nå fram en ID. Buzz med hele sju seter. (Fotos: Volkswagen)

Her er 7-seters Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen viser nå en nærmere 5 meter lang ID. Buzz, og det betyr en versjon med plass til hele...
Både Volvo og Polestar baner nå vei for enda mer støtte til Apple CarPlay. Her innsiden av en Volvo XC40. (Foto: Volvo)

Volvo og Polestar med mer støtte til CarPlay

Gode nyheter for alle som kjører en moderne Volvo eller Polestar, og ikke minst for de som også har...
Rekkevidde-angsten lever i beste velgående, viser en ny undersøkelse. (Foto: NAF/Motor)

Rekkevidde-angsten lever i beste velgående

Selv om nye elbiler nå til og med strekker ut rekkevidden til over 600 kilometer, er det fortsatt mange...
Nybilsalget blomstret i mai, og en av bilene som ledet an var BMW iX1. (Fotos: BMW)

Bilsalget tok seg opp

Kom mai, du skjønne. Nybilsalget blomstret i siste måned før sommeren, men fortsatt er salget bak fjorårets. Det har vært...
Ingen har så langt i 2023 omkommet på sykkel eller moped. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Dødsulykker: En gruppe skiller seg positivt ut

I en periode hvor antall dødsulykker stiger er det et lyspunkt, nemlig de på sykkel og moped. I mai måtte...
Range Rover Sport SV er den nye sjefen i familien. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Den sterkeste Range Rover Sport noensinne

Det er en ny sjef i Ranger Rover Sport-familien, nemlig en SV-utgave. Sport-utgaven til Range Rover har vært her siden...
Volvo gir oss en sniktitt på dashbordet til EX30. (Fotos: Volvo)

En sniktitt på innsiden av Volvo EX30

Ikke bare får elbilmodellen Volvo EX30 en senterskjerm med det meste av info, men også noe så spesielt som...
Det er fortsatt mange som er svært skeptiske til elbiler, viser en fersk undersøkelse. (Fotos: NAF)

Elbil? Nei, takk!

1 av 10 er fast bestemt på at de aldri skal ha elbil, og det hjelper heller ikke at...
Toyota Yaris får seg nå et løft. (Fotos: Toyota)

Toyota Yaris får flere krefter

5. generasjon hybrid gir den lille favoritten Toyota Yaris enda bedre ytelser, men det er ikke alt. Den får...
Bugatti skal bygge seg en ultraluksuriøs skyskraper. Jepp. (Fotos: Bugatti)

Bugatti bygger seg en skyskraper

Bugatti kan ikke være dårligere enn Aston Martin og Bentley, og byr på en 46 etasjers luksuskompleks som skal...
Dette forsikringsbeviset er smart å ha liggende i hanskerommet ut bilferien tar deg til det store utlandet. (Foto: If)

Forsikringsbeviset som bør ligge i hanskerommet

Om bilferien tar deg til det store utlandet er det smart å ha et forsikringsbevis liggende i hanskerommet. Mange gjør...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her