Det er dyrt nok å eie bil med årlige avgifter, stadig flere bommer og høye drivstoffpriser og strømpriser. Så bileiere vil helst slippe noen ekstra på toppen ‒ noe som EU-kontrollen ofte gir.
For nå har Statens vegvesen klar statistikken for 2024, og det er dessverre lite oppmuntrende tall. Av de 1,4 millionene kjøretøy som ble kontrollert endte 676.000 med mangellapper, og det betyr at disse hadde feil som måtte fikses før de ble godkjent.
Så ja, nærmer halvparten av alle som ble sjekket.
Men det er også litt ris til egen bak. For:
‒ Mange av disse manglene kunne vært unngått om bileier hadde fulgt opp vedlikeholdet av bilen bedre før EU-kontrollen, sier Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen.
Den nye bilsykdommen er bremser, for med nye biler har dette blitt et problem. Mange av disse tar nemlig ned farten selv, og dermed ruster bremseskiven raskere. Og her hjelper heller ikke salting av veiene på.
I tillegg er både slitte bremseklosser og bremseskiver et problem, og det er også rust på bremserør og svak bremseeffekt.
Alt dette sender bileierne inn i problemer, for hele 27 prosent av de kontrollerte kjøretøyene hadde mangler ved bremsene. Det er altså over en fjerdedel av alle bilene.
‒ Vi ser også at elektriske kjøretøy har en høyere andel feil på bremsene enn fossildrevne kjøretøy, sier Halvorsen.
‒ Dette kan skje fordi elbilersjåfører på grunn av regenerering bruker bremsene mindre slik at bremsene ruster. Det er viktig for trafikksikkerheten å avdekke slike feil.
Medisinen mot rust på bremseskiver er å finne et passende sted uten trafikk og bremse hardt, slik at skivene holder seg relativt rene. Men sjekk for all del bakspeilet før du gjør dette, og saltes det mye må du huske å vaske bilen ofte.
Et annet mer tradisjonelt problem, og det også et veldig stort, er feil på lykter, reflekser og annet elektrisk utstyr. Dette hadde akkurat hver fjerde bil, 25 prosent, og det er det samme som i 2023.
‒ Vi oppfordrer alle til å jevnlig sjekke om lysene på bilen fungerer, sier Halvorsen.
‒ Dette er spesielt viktig nå i den mørke årstiden. Ta en ekstra sjekk av lys og få rettet eventuelle feil før EU-kontrollen. Da slipper du krav om etterkontroll for å få bilen godkjent, hvis den ellers er i forskriftsmessig stand.
Videre viser tallene til Vegvesenet at den tredje største feilkategorien er aksler, hjul, dekk og hjuloppheng. 22 prosent av kjøretøyene hadde feil med dette.
– Deler som er i bevegelse blir slitt på alle biler, forklarer Halvorsen.
‒ Ved å følge bilens vedlikeholdsprogram, sjekke mønsterdybden på dekkene jevnlig, og å oppsøke et godkjent verksted ved unormale lyder fra bilen på ujevnt underlag, kan man oppdage slike feil fortløpende. Slik unngår du å kjøre med alvorlige feil mellom kontrollene, og får samtidig mindre risiko for at bilen ikke blir godkjent i EU-kontrollen.
Så følg tipsene og spar deg for en lei ekstraregning, en som nærmere halvparten av de som er på EU-kontroll får.
Les også: