Nekter å gi opp hydrogen

Hyundai legger ytterligere 70 milliarder kroner i potten til brenselcelleutviklingen, og nekter å gi slipp på et viktig område om transporten skal bli nullutslipp.


De med noen år på baken husker flere plattformkriger i teknologiverden, spesielt for musikk og film. I musikkindustrien sto kampen mellom minidisc og CD, med sistnevnte som seiersherre. I filmverden var det spesielt en kamp mellom VHS og Betamax, hvor førstnevnte kom seirende ut.

Både CD og VHS har for øvrig for lengst avgått med døden, og nå handler det aller mest om å strømme både musikk og film.

-->
Bilene har også sin «plattform-krig», hvor det peker seg ut en stor favoritt.

Transportsektoren må ta sin del av ansvaret i ferden mot en renere luft, og elbilene virker nå som alternativet når det kommer til personbiler. Disse er i ferd med å få en infrastruktur på plass, og det kommer stadig bedre elbiler med tanke på rekkevidde og ladehastighet. Og om det er mulig å kjøre over 600 kilometer med en elbil i dag, kan vi forvente oss 800 kilometer i nær framtid.

Og med en ladehastighet som stadig øker, betyr det at elbilene nå nærmer seg eksosbilene på de to viktigste bruksområdene.

Hydrogenbiler er et nisjemarkedet med en dårlig utbygd infrastruktur og et veldig smalt tilbud med kun en håndfull modeller, men potensialet i hydrogenbilene er god rekkevidde og ikke minst går det like fort å fylle en hydrogenbil som det gjør med drivstofftank.

Og de to tingene gjør at hydrogen passer spesielt til større kjøretøy, og flere har også hydrogenlastebiler på gang ‒ deriblant Nikola, Toyota og Scania.

Og Hyundai.

Det sørkoreanske merket har allerede en hydrogenbil i ix35, en hydrogenbil som kom i 2015.

Faktisk havnet de aller første utgavene av ix35 i Skandinavia, men ikke i Norge! Ja, tenk seg.

Danmark og Sverige fikk de aller første hydrogenbilene som Hyundai masseproduserte, og siden har denne bilen måtte vike for Nexo som ble introdusert i 2018.

Hyundai satser også på hydrogendrevne lastebiler, og i sommer sendte de den første lasten med verdens første hydrogenelektriske tunge lastebiler til Sveits. Den besto av 10 Xcient Fuel Cell som lastebilene heter, og var de første av totalt 1.600 lastebiler som skal til alpelandet innen 2025.

De har også på gang en ny lastebil, og den ser ikke minst veldig så imponerende ut. Sjekk ut HDC-6 Neptune:

For Hyundai har to tanker i hodet, og vil satse tungt på både elbiler og hydrogenbiler.

Dette bekreftet sjefen for Hyundai Motor Europe i forrige uke, og president Michael Cole la ut om merkets forandring fra bilprodusent til en smart mobilitetsleverandør. Dette inkluderer både i utviklingen av ny teknologi og bygge opp infrastruktur som de nå gjør i Sveits samt andre tjenester.

Elektrifisering fører til at Hyundai de neste fem årene skal investere hele 500 milliarder kroner i forskning og utvikling av elektrisk mobilitet, så vel som 70 milliarder kroner til utvikling brenselcelleteknologi fram til 2030.

Et av fokusområdene blir dermed hydrogenelektriske kjøretøy.

‒ Vi ønsker å være en leder på brenselcelleteknologi, og vi utvider våre tiltak for å bidra til et hydrogensamfunn. Planen vår er å produsere 700.000 brenselcellesystemer årlig innen 2030, sa Cole.

Mye handler selvsagt om elbiler, og Hyundai tar nå enda mer sats på det området.

De har nemlig bestemt seg et elbilmodellen Hyundai Ioniq skal bli et eget merke, og under den paraplyen skal Hyundai skufle ut nye modeller i et heseblesende tempo.

Her er tre som er planlagt:

Den første kommer allerede til neste år, og er kalt Ioniq 5. Dette er en relativt voksen og sportslig crossover, og bygges på en helt ny plattform for elbiler kalt E-GMP. Denne plattformen skal åpne for enda bedre rekkevidde og ladefart, og ikke minst ny teknologi.

Og det er all grunn til å glede seg, for Inoiq 5 er basert på det imponerende konseptet Hyundai 45 vist fram i fjor. Og 45 er igjen basert på konseptet Pony vist fram i 1974, så her tar merket med seg arven fra fortiden inn i framtidens bil. Moro.

Ioniq 6 følger deretter, og dette er en sedan basert på et annet meget imponerende konsept ‒ Prophecy. Denne bilen viste Hyundai fram tidligere i år, og hyller like godt biler fra 1920-tallet med sine retorlinjer. Konseptet var så full av teknologi at Hyundai like godt hadde kastet ut rattet, og så ekstremt kommer selvsagt ikke Ioniq 6 til å bli. Men det blir uansett spennende å se hva Hyundai faktisk får til.

Den tredje modellen som er planlagt under Ioniq-fanen er 7, en ganske stor SUV som skal komme i 2024.

‒ Vårt mål er å redefinere opplevelsen om bord fullstendig. Vi skal fokusere på ideen om å skape et tilkoblet og personifisert miljø om bord i våre biler, lover Cole.

Og det inkluderer altså også kjøretøy som drives av hydrogen, for Hyundai har ingen planer om å gi opp den kampen riktig ennå. De vil faktisk lede an.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Hydrogen