De fleste av oss er opptatt av å ta vare på kloden, som jo
er den eneste vi har. Men det er en balansegang, og om tiltakene blir for
ekstreme så vil også mange begynne å slite med miljø-motivasjonen. Et problem knyttet til bilene er faktisk bilvasken, som har
en større negativ konsekvens for miljøet enn du kanskje tror.
gata, noe som kanskje ikke høres ut som et problem. Men det er det. For vi vasker bokstavelig talt dritten ut i vann, sjøer og
havet. Og den er skadelig både for oss mennesker, dyr og naturen generelt. Ikke bare inneholder skitten som har festet seg på bilen
ting som olje, asfaltrester og giftige tungmetaller, men mange av
bilpleieproduktene kan også inneholde skadelige stoffer. Det er blant annet funnet «verstingstoffer» som
nonylfenoler, siloksaner (D4 og D5) i slike, i tillegg til andre helse- og
miljøskadelige stoffer samt parfyme som kan være allergifremkallende. Så om du kjøper bilpleieprodukter se etter Svanemerket, som
garantere at produktet er fritt for giftstoffer. Tidligere har stiftelsen Miljømerking stipulert at det går
med 10 millioner kubikkmeter vann hvert år til bilvaskingen, og at dette vannet
kan inneholde opptil 100.000 tonn kjemikalier. I tillegg kan avfetningsmidler
gi økte utslipp av olje i avløpsvannet, så det er ikke bra. I Sverige har flere kommuner nå gått til det ekstreme
skrittet at de rett og slett har forbudt bilvask hjemme, og ideen har etter
hvert også funnet veien over grensa til Norge.
Vedum rett og slett ha en avklaring på dette, og sendte klima- og
miljøministeren et skriftlig spørsmål: Kan statsråden slå fast at regjeringen ikke kommer til å
innføre forbud eller innstramming i regelverket for vask av egen bil eller
kjøretøy? Svaret han fikk var ganske enkelt: «Ja». Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn bekrefter altså at
det ikke foreligger noen konkrete planer om å begrense muligheten for vask av biler
utenfor boliger. Og han får støtte fra kanskje et overraskende hold. Virke Servicehandel organiserer nemlig landets
bensinstasjoner på kjede- og forhandlernivå, og man skulle kanskje tro at de gjerne
vil ha et slik forbud. Men det vil de ikke.
noen kommuner i Sverige har innført, og tror et slikt forbud fort kan bli en
sovende bestemmelse som er vanskelig å håndheve i praksis. Men samtidig ber leder av Virke Servicehandel om at flere
kommuner bør sørge for å informere innbyggere om bærekraftige måter å gjøre
bilen ren på, som noen kommuner allerede gjør. ‒ Trondheim kommune skriver på sine egne nettsider at
nærmiljøet blir bedre av at bilen vaskes i en godkjent vaskehall fremfor på
egen gårdsplass. Også Bergen kommune anbefaler egne innbyggere å vaske bilen i
vaskehaller og viser til at vaskevannet er forurenset, sier Iman Winkelman, leder
av Virke Servicehandel. ‒ Vannet kan både inneholde tungmetaller og andre
miljøgifter som gjør at naturen tar skade dersom det farlige avfallet ikke
samles opp. Vi ber flere av landets kommuner legge til rette for at egne
innbyggere kan ta gode miljøvalg på området for bilvask gjennom å informere
egne innbyggere om de uheldige sidene ved hjemmevask av bil, sier Winkelman. Han har sett at flere kommuner informerer om privat bilvask og følger dette får gjennom flere kanaler som egne nettsider, på Facebook og via informasjonsbrosjyrer som jevnlig distribueres til egne innbyggere. Men ikke alle har denne strategien, og Winkelman er ekstra skuffet
over landets hovedstad. Oslo kommune er utpekt som Europas miljøhovedstad, og bruker
en drøss med millioner på miljøfesten. Men de har sovet i timen når det gjelder
privat bilvask. ‒ Vi kontaktet nylig Oslo kommune med forespørsel om å dele
informasjon på egne nettsider om bærekraftig vask av egen bil. Svaret vi fikk
tilbake fra kommunen var at de ikke hadde anledning til dette, selv om de har
en storstilt satsning på kommunal informasjon om klima og miljø via nettstedet
klimaoslo.no. ‒ Oslo er kommunen med landets største bilpark, og funn fra
våre spørreundersøkelser viser at én av fem selv vasker bilen i hovedstaden.
Det ville vært bedre for natur og miljø om flere oppsøkte godkjente vaskehaller,
slik at man unngår at avløpsvannet havnet på avveie, sier Winkelman. Folk i hovedstaden har akkurat lagt bak seg en regntung helg,
så da passer det godt med å knuse en myte. Regnvann løser ikke opp miljøfarlige olje- og asfaltrester
som har festet seg på bilen. For til det behøver man bilvaskeprodukter, som i
sin tur kan inneholde skadelige miljø- og helsefarlige stoffer. Så dessverre, dere i Oslo må nok også vaske bilen selv etter en regntung helg. Og det er fortsatt lov til å gjøre det hjemme, selv om dere nå vet at det kan ha skadelige konsekvenser. Og er det en ting vi vet så er det at bilene trenger pleie, så unngå at bilen blir så skitten at den ber om å bli vasket. Les også: