Når Porsche blir kunst

Vi kan garantere at du aldri har sett en samling Porsche-biler som disse. For her er det alt fra en psykedelisk rockestjerne i form av en 356 til en fabelaktig blomsteraktig Taycan.


Ah, Porsche. Faktisk har dette vært drømmebilen i 121 år, så her kommer til og med merker som Ferrari, Lamborghini, Rolls-Royce eller hvem det måtte være til kort.

Mannen bak det berømte merket het Ferdinand Porsche. Og han var enkelt og greit genial.

-->
23 år gammel, i 1898, kunne Ferdinand vise fram sin aller første bil, en Egger-Lohner C.2 Phaeton. Og ja, den var elektrisk! Så der har du den, Taycan ‒ du var langt fra den første elbilen til Porsche.

Den første bilen med Porsche i navnet het Lohner-Porsche Electromobile, og denne ble vist fram under Expo-utstillingen i Paris i 1900. Og den var en drømmebil.

For Ferdinand hadde like godt gitt den to motorer, en på hvert av forhjulene. Hver av motorene bød på 2,5 hk, så totalt kunne den skryte av 5 hk. Vel, fem hester den gang var sikkert ganske så bra, og toppfarten var da også på godkjente 37 km/t.

En annen drømmebil ble presentert årets etter, en Lohner-Porsche «Mixte». Navnet ga hint om hva dette var, nemlig historiens aller første hybrid.

Ferdinand startet med utviklingen av denne hybriden i 1900, og da som «Semper Vivus» ‒ alltid levende. Mixte var altså sluttresultatet av denne. Så der har du det, Cayenne S Hybrid, du var ikke den første hybriden.

Så vi har drømt om en Porsche i 121 år, men vi har vel aldri drømt om noen versjoner som du skal få se under. For her er det noen ganske så ville utgaver, og da snakker vi for en gang skyld ikke om ytelser.

Sjekk denne montasjen.

Her snakker vi altså om Porsche i kunstform, så her har noen eiere tatt ting helt ut og gått ganske så bananas.

Her er to Taycaner, en 356 og en rekke fargerike og spesielle 911-modeller – og ikke minst en helt ny en som ble vist fram under årets Paris Fashion Week ‒ den oppsiktsvekkende 968 L’ART.

Og ja, en fargerik en som var eid av selveste Janis Joplin. Ja, rockelegenden.

Ok, la oss sjekke ut 13 kunstverk med Porsche som lerret, og vi lar Porsche forklare disse vidunderlig merkelige bilene.

968 L’ART av L’Art de L’Automobile

Denne åpenbart enestående bilen skal viske ut grensene mellom biler og mote ‒ ideen til L’Art de L’Automobiles grunnlegger Arthur Kar ‒ var å transportere et retro-utseende til moderne tid.

Avduket under Paris Fashion Week i 2021 sammen med en matchende garderobe-kolleksjon, kunne både kunst, mote og bilverdenen alle markere 30-årsjubileet for 968.

968 L’ART våkner til liv i en fantastiske Green Pearl-drakt, med ekstra mystikk av det som ser ut til å være tre andre nyanser ‒ avhengig av hvilken vinkel du ser det fra.

Tag Heuer laget en matchende kronograf som fulgte denne unike bilen, mens taket ble fjernet og Recaro-seter ble satt inn. Det er grafisk skinn i midtpanelet som matcher den utvendige fargen.

Et spesialdesignet lydsystem fra Bose ble også installert og frontlyktene ble fornyet med krom.

Porsche melder: «Inspirert av designteamets kjærlighet til klassiske biler, gir denne 968 et sterkt moderne statement.»

996 Swan av Chris Labrooy

Porsche har gitt den skotske digitalkunstneren Chris Labrooy muligheten til å overføre et av sine digitale kunstverk inn i den virkelige verden for første gang.

Resultatet er 996 Swan, som ble designet for jubileet «20 years of Porsche in China».

Porsche 911 Type 996 var den første bilen som ble solgt i Kina for to tiår siden. I det riket står svanen for lykke.

Kunstbilen hadde sin første offentlige opptreden i Shanghai i begynnelsen av november 2021, og vil dukke opp ved flere anledninger i nær framtid.

911 Carrera av Nelson Makamo

Den berømte sørafrikanske artisten Nelson Makamo drømte alltid om å eie en Porsche, men hvordan den drømmen ble til virkelighet så han ikke for seg.

Etter å ha fantasert om Porsche siden barndommen, var det en positiv overraskelse under et opphold på Wes-Kaap i Sør-Afrika som gjenopplivet Porsche-drømmen. Da bestemte han seg for å eie en Jet Black Metallic 911 Carrera.

Maleren bestilte sin første Porsche noensinne med tanke på å sette sitt preg på til nå hans mest uvanlige lerret.

Makamos håndmalte en rekke elementer, fra den bakre støtfangeren til setelister, dørpanelinnsatser og sidespeildeksler.

De som studerer bilen nøye nok, vil finne de tre bokstavene «Mma» i den venstre dørpanelinnsatsen. Dette betyr «mor» på kunstnerens morsmål, Sepedi.

For Makamo er kunstbilen en refleksjon av hans suksess, de viktige menneskene han har møtt underveis og håpet hans om at arbeidet hans vil vekke fantasien til barn over hele Afrikas kontinent.

Taycan Art Car av Richard Phillips

Hørt om gjenstanden som faktisk gjør det å se maling tørke morsomt?

Den anerkjente amerikanske kunstneren Richard Phillips har pustet nytt liv i den helelektriske Taycan. Blomsterbilen ble laget i Zürich, og skapte liv og røre på popup-restauranten Leuehof i desember 2020.

Her har et maleri fra 2010, Queen of the Night, fått en hovedrolle på kroppen til en Porsche Taycan 4S, og frodigheten sprer sitt bladrike og florale arrangement fra frontpanseret til baksiden.

Inspirert av skjønnheten i det naturlige miljøet og den feiende silhuetten til bilen, lyktes Phillips å gi denne elektriske stjernen en liten smak av naturen.

Tidligere i år ble bilen auksjonert bort til veldedighet, og alle inntektene ble donert til en ideell organisasjon, Suisseculture Sociale, som støtter artister som er hardt rammet av pandemien.

Taycans kunstverk av Dale Chihuly

Et annet elektrifiserende blomstrende kunstverk ble også levende i 2021.

Hagebruksoasen i Singapores Gardens by the Bay er ikke bare vert for en mangfoldig samling av over 1,5 millioner planter, men ble det midlertidige hjemmet for denne blomsterrike Taycan.

Med Porsche som offisiell bilpartner for den amerikanske glasskunstneren Dale Chihulys «Glass in Bloom»-utstilling, fikk publikum se ideen om sportsbiler utover det enkle behovet for fart.

Innpakket i en uunngåelig farge fra Chihuly’s Persians-serien – bestående av ultra-lyse blomster i en mangfoldig palett.

Sittende vakkert på en sokkel mot det futuristiske bakteppet til SG50 Lattice – en prisvinnende paviljong som viser hvordan svært nyskapende og bærekraftig arkitektur i framtiden kan se ut – mener Porsche at den ga den en harmonisk refleksjon av framtidens DNA til det bærekraftige.

«Porsche Taycan, alt midt i en økologisk grønn oase», konkluderer Porsche.

Taycan Artcar av SUMO!

I anledning åpningen av Porsche Centre Roost bestemte Porsche of Losch Luxembourg seg for å lage et unikt kunstverk med temaet «Future» i samarbeid med den anerkjente Luxembourg-kunstneren SUMO!

I nært samarbeid med Porsche Center-teamet ble bilen først fullstendig demontert. Deretter ble de enkelte delene fraktet til et ukjent sted hvor SUMO! kunne begynne sitt arbeid.

Det tok mer enn fem måneder for å fullføre prosjektet. Interiøret, innsiden av dørene, felgene og nøklene til bilen ble også malt.

Kunstbilen skal nå stilles ut på ulike arrangementer rundt om i verden.

Taycan Artcars av Megan Claire Keho og Rei Misiri

I en spektakulær runde i Art Battle Canada 2021, ble to lokale talenter innen moderne urban kunst satt mot hverandre for å lage unike design av Porsche Taycan.

Og det gjorde de foran et publikum. På slutten av «slaget», som kun varte i to timer, seiret Rei Misiri med sin tolkning av «forskjellige kulturer og estetiske elementer fra naturen» på den svarte Taycan.

Megan Claire Keho malte den hvite utgaven, og etter kunstkampen ble bilene gjort tilgjengelig for presseturer og arrangementer.

Janis Joplin's 356 C av Dave Richards

Rockelegenden Janis Joplin sang «my friends all drive Porsches» i hiten hvor hun ba om en Mercedes-Benz, men hun eide faktisk en Porsche selv.

Hun kjøpte bilen i 1968 i Dolphin Grey (en av bare ni farger tilgjengelig på den tiden) og brukte den daglig, og fansen ble raskt kjent med en av hennes nærmeste følgesvenner.

Å beskrive 1964-modellen 356 SC som fargerik er en underdrivelse. Janis betalte roadien sin, David Richards, 500 dollar, for å skildre «The History of the Universe» på bilen i nesten alle mulige fargetoner.

Det var en historie som inkluderte bilder av bandet hennes, Big Brother and the Holding Company, kaliforniske landskap, Guds øye, Steinbukken, hodeskaller, sopp og mye mer.

Resultatet var et kjøretøy som skrek etter å bli sett. Den ble så synonymt med eieren at fansen la igjen notater til henne under vindusviskerne. Da den ble stjålet i 1969, prøvde tyven å skjule forbrytelsen sin ved å spraymale veggmaleriet ‒ bare for å bli tatt av politiet.

Heldigvis klarte Richards å fjerne hærverket med kun mindre skader på kunstverket.

Tragisk nok døde Joplin i 1970 i en alder av 27, bare to år etter at hun kjøpte bilen.

Hennes elskede Porsche fant til slutt veien inn i hendene på søsknene hennes, og broren Michael gjenopprettet den litt forfalte bilen til sin opprinnelige Dolphin Grey-tilstand.

Så, på 1990-tallet, ble det besluttet å få den tilbake til sin psykedelisk æra, og familien fikk artistene Jana Mitchell og Amber Owen til å gjenskape det originale veggmaleriet.

Etter å ha blitt sendt rundt på museer i flere tiår, ble den endelig lagt ut på auksjon for å støtte veldedige organisasjoner i søsterens navn.

Prisen? Forbløffende 1,76 millioner dollar – som brøt alle rekorder for salg av enhver Porsche 356 på offentlig auksjon.

For den summen får du altså en av de originale – på flere måter enn én – Porsche kunstbiler.

Krystallutsmykket 911 av Daniel Arsham

Samtidens billedkunstner Daniel Arsham er kjent for å blåse liv i livløse gjenstander og leke med dekonstruert futurisme. Ja, det er Porsches ord.

Ved å skissere bilder av Porsche-biler siden barndommen, skapte denne enestående, krystall-eroderte 911 (992) i 2019, hvor han flettet noe av hans egen historie sammen med Porsche-merket.

Det dystopiske utseendet, igjen Porsches ord, ble oppnådd ved å legge inn krystaller i bilens karosseri, og skape et kjøretøy som ikke ville være malplassert hvis du tilfeldigvis snublet over den i en postapokalyptisk verden.

Det kjørbare kunstverket ble vist i London i 2019 før den dro videre til Asia. Med moderne objekter som er gjenstand for forgjengelighet, sier Arsham, fremkaller dette unike stykket en følelse av forringelse sammenstilt med dekadanse.

911 RSR Le Mans av Richard Phillips

Denne Porsche 911 RSR er mer enn bare et kunstverk. For den ble også den første Porsche kunstbilen som vant på 24 Hours of Le Mans da den vant i GTE Am-klassen i 2019.

Denne ble til som et resultat av et vennskap mellom kunstneren, Richard Phillips, og Porsche-fabrikkens fører, Jörg Bergmeister – et forhold som allerede hadde resultert i at Phillips designet en hjelm for Bergmeister i 2013.

Det viste seg altså å bli et springbrett, for seks år senere designet han denne Porsche kunstbilen. Her har kunstneren brukt noe av sitt eksisterende arbeid til å projisere et intrikat 2D-liv på bilen.

De overdimensjonerte detaljene og dristige kontrastfargene gjorde at selv de lengst unna banen kunne ta innover seg hele designet, og bilen holdt også øye med tilskuerne ‒ den har nemlig malte øyne.

Denne 911 RSR er en for både kunst- og historiebøkene.

1970 911 S av Ornamental Conifer

Biler, klær, til og med servise – britiskfødte, California-baserte artist Nico Sclater (aka Ornamental Conifer) har fantastisk frihåndstypografi for dem alle.

Og av alle tingene han har malt på, er nok Porsche-bilene der oppe blant de mest bemerkelsesverdige.

Ornamental Conifers kunstverk kan gjenkjennes gjennom hans signaturkombinasjon av Pop Art-aktig skrift, blandet med humor, og kombinert med en smart bruk av ordspill og vendinger (fraser referert til som «Coniferisms» av mannen selv).

En trio av Porsche-biler har blitt prydet med stilen så langt: en 1977-modell 911 gjenoppbygd for å ligne en 1974 Carrera 3.0 RS, en 935 vist på Las Vegas Sema Auto Show, og denne, den aller første Porsche-kunstbilen i Ornamental Conifer.

Budskapet på denne 911 S er designet for en klient i Texas, er dristig og helt gratis: «Stay forever far out».

911 Fat Car NFT av Erwin Wurm

Den østerrikske skulpturen og maleren Erwin Wurm er kjent for sine fete kunstverk, bokstavelig, og hans samling av storvokste skulpturer dekker områder som hus og biler i to tiår.

På 20-årsjubileet for hans ikoniske Fat Car, i 2021, viste Wurms særhet seg igjen da han blåste liv i hans første NFT med tittelen «Pust inn, pust ut».

En video viser hvordan han ser for seg hvordan en 911 ville oppført seg om den pustet inn ut.

Allerede kjent for sine eksentriske skildringer av hverdagen, sett med et skråblikk på forbrukersamfunnet, er den vansirede stilen som vises her et eksempel på Wurms unike stil.

911 Carrera type 996 av Biggibilla

Dette kunstverket av 911 Carrera (996) ble møysommelig håndmalt i 1998 på Porsche Center Melbourne showroom av urfolkskunstneren Graham J. Rennie (aka Biggibilla).

Den ble laget for å feire 50 år siden den første bilen som bar Porsche-navnet – aluminiums-prototypen kjent som «No 1» ‒ og er utsmykket med australske dyr som nebbdyret.

Når det kommer til kunstbiler, som denne listen jo helt klart viser, kan man ikke få for mye av det gode.

Det er plass til alle, uansett hvor crazy og sært det måtte oppfattes som.

Og Ferdinand Porsche ville nok nikket anerkjennende til disse 13 bilene. Det er vi relativt sikre på.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Featured