NAF skulle teste elsykler, men flere var «mopeder»

NAF har testet åtte elsykler, men måtte diskvalifisere halvparten av dem. Tre av de var «mopeder».


Det har vært et stort inntog av elsykler de siste årene, og
bilorganisasjonen NAF har fulgt dette opp med å teste elsykler en gang i året. For
ganske nøyaktig et år siden testet de åtte elektriske pendlersykler, og avduket
blant annet at noen hadde for høy fart.

Nå har de samme med de faste testpartnerne Testfakta kjørt nye
åtte elsykler gjennom kverna, og denne gang i et noe lavere prisklasse ‒ fra
7.000 til 12.000 kroner.

-->
Og nå har de rett og slett diskvalifisert syklene som ikke
er innenfor regelverket. Og det innebar halvparten av de elsyklene de testet.

Elsykler kan ha en effekt opp til 250 watt, og motoren skal
koble ut om hastighet runder 25 km/t. Tre av syklene som NAF testet fortsatte
ufortrødent videre også over denne farten.

‒ På sykkelen fra XXL var elmotoren koblet inn helt opp til
35 km/t. Her er det en jobb å gjøre for å få elsykkelen i godkjent stand, sier
Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

En fjerde elsykkel klarte ikke bremsetesten, og dermed ble
halve «startfeltet» diskvalifisert fra testen.

XXL forklarer hva som kan ha skjedd med testsykkelen til
NAF.

– Den sykkelen vi har sendt inn er antakeligvis levert med
en kontrollinnstilling som er tilpasset det amerikanske markedet der elsykler
kan gi assistanse opp til 32 km/t, sier Are Enghagen i XXL til NAF.

Det kan fort bli problematisk om du har en elsykkel hvor
motoren ikke kobler ut når 25 km/t passerer.

For slike sykler blir nemlig klassifiserte som mopeder, og de
har som kjent ikke lov til å ferdes på sykkel- og gangveier eller fortau. Er elsykkelen
for sterk bryter man altså loven når man kjører utenfor selve veibanen.

Men det blir langt mer innviklet enn dette.

For mopeder skal være registrert, ha ting som speedometer,
lys, bremselys og blinkelys, den må være forsikret, samt at man skal bruke
godkjent hjelm. Og man må ha gjennomført opplæring og ha førerkort for å kjøre
den.

Så en elsykkel som går fortere enn 25 km/t kan raskt bryte
veldig mange lover, og blir man stoppet eller er involvert i et uhell kan det
fort bli problematisk.

Fire av de åtte elsyklene NAF testet ble altså
diskvalifisert, men av de fire som var innenfor regelverket var vinneren en
sammenleggbar sykkel kalt Mate City+.

Ifølge NAF er den «solid, har god batterikapasitet og den skårer godt i alle deltestene. Denne sykkelen er fort pendlerens beste venn.»

Her er den sammen med taperen av testen:

‒ En sammenleggbar sykkel kan man ta med på bussen eller
toget. Du kommer deg både til og fra. Jobbreisen blir rett og slett enklere, og
du slipper å bekymre deg for at sykkelen blir stjålet på stasjonen, sier Sødal.

Her kan du lese mer om elsykkeltesten til NAF.

Les også:

Les mer om:

Nyheter