De seneste årene har det kommet stadig flere MC-førere til, noe som selvsagt er positivt. For flere kan dermed oppleve friheten det er å kjøre på to hjul, og nyte livet enda litt mer.
Men det har også en dyster bakside ‒ antall alvorlige ulykker.
I fjor omkom 118 mennesker på norske veier, og av disse var 17 prosent MC-folk. For dessverre mistet hele 20 motorsyklister livet under fjorårssesongen, noe som selvsagt er altfor mange.
Noen av dødsulykkene var singelulykker som utforkjøring i svinger, og dette er noe MC-folket må være spesielt obs på nå på våren.
‒ Det ligger mye grus og rester av vinteren igjen på veiene, og det kan gjøre veigrepet dårligere akkurat nå. Det kan også fortsatt være nattefrost noen steder, så ikke kjør for hardt, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.
I 2022 mistet 21 motorsyklister livet, mens det årlige snittet de siste fem årene har ligget på 18 omkomne.
‒ En omkommet er en for mye, men vi ser også at motorsyklistene er overrepresentert i statistikken, sier Ytre-Hauge.
‒ Hvis både MC- og bilførere er oppmerksomme, hensynsfulle og tålmodige med hverandre kan vi klare å få ned antallet alvorlige ulykker.
Tohjulinger kan ofte gjemme seg i blindsonen til bilføreren, så her må bilistene nå være ekstra årvåkne.
‒ Pass på i blindsona før du skifter felt. Husk at motorsyklister gjerne legger seg mellom rekkene og kjører litt raskere enn biler i saktegående kø. Det er gjerne en del måneder siden du så alle motorsyklistene sist, men nå kommer de, sier Ytre-Hauge.
MC er en sesongaktivitet, så for MC-førerne gjelder det å pusse litt på ferdighetene før kjøringen sitter skikkelig.
‒ Ikke anta at alle ser deg hvis du kjører mellom rekkene. De er ikke vant til deg etter en lang vinter. Så ta det pent og husk at du også trenger litt tid for å friske opp kjøreferdighetene dine, sier Frende-eksperten.
Frende sier at et tips før vårsleppet kan være å friske opp kjøreferdighetene sammen med andre, det er både sosialt og gjør deg tryggere i trafikken.
Og MC-førerne må selvsagt beskytte seg ordentlig.
‒ Ikke legg ut på veien uten en god hjelm, ryggskinne, kjøredress, støvler og hansker, sier Ytre-Hauge.
‒ Det er det mest essensielle. Du må også gå over utstyret når du tar det fram igjen etter vinteren. Sjekk at utstyret er intakt og ikke har noen skader i sømmene eller har fått andre skader siden sist.
Vårsjekken på motorsykkelen:
- Bremser: Sjekk at de virker som de skal, se etter slitasje og undersøk om det er lekkasje i slanger eller koblinger.
- Hjul: Sjekk om dekkene er slitt, om det er skader på dekk og felg og at dekkene er godt nok festet. Sjekk lufttrykket i dekkene og vurder om du skal investere i nye dekk hvis de er mer enn fire år gamle.
- Lys: Sjekk at alle lys virker som de skal, at de er uten skader og rene.
- Styring: Sjekk om det er slakk i styre-, hjul- eller svingarmlager. Sjekk at støtdemperne fungerer som de skal.
- Kjedet: Sjekk at det er nok smøring, om kjedet er slitt eller om det er slakk.
Skikk og bruk for motorsyklister:
- Gjør deg godt synlig for bilister
- Bruk blinklys i god tid
- Ikke ta unødige sjanser – det er ikke verdt det
- Vær tålmodig med andre trafikanter som ikke har vært vant til å ha deg i veibanen på en stund
Skikk og bruk for bilførere:
- Sjekk blindsona
- Bruk speilene aktivt
- Bruk blinklys i god tid
- Vær tålmodig med tohjulingene, husk at føreren kan være rusten etter vinterdvalen
- Husk at en motorsyklist er langt mindre beskyttet enn deg i trafikkbildet
*Kilde: Frende Forsikring
Les også: