Det høres vitterlig ut som et ganske luftig prosjekt, for elektriske brøytebiler møter på noen hindringer som tapper vanlige elbiler for rekkevidde.
Det er snø, noe som betyr at bilene ikke ruller så godt som på tørre veier, det er kuldegrader som krever enda mer energi fra batteriene og det er store tunge biler, noe som betyr at det krever mer strøm for å flytte på dem.
– Den teknologiske utviklingen fra ren testing til fullskala utprøving i ordinær drift går veldig raskt, sier fungerende divisjonsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen.
– Det betyr at det allerede er mulig å erstatte diesel med nullutslippsløsninger i en andel av driftsoppgavene i våre kontrakter.
Alt har selvsagt ikke gått på skinner, og Vegvesenet sier at en av utfordringene med el-drift langt til fjells er mangel på ladeinfrastruktur. Det har også vært noen innkjøringsvansker knyttet til ladekompatibilitet.
– Jeg vil understreke at vi fortsatt er i en utprøvings- og læringsfase, sier Cato Løkken.
– Statens vegvesen skal være pådriver for det grønne skiftet og bruke offentlig innkjøpsmakt. Vi har allerede klart å halvere CO2-utslippene fra ferjedrift og fra asfalt. Samtidig må skiftet skje i tett dialog med entreprenørene og leverandørbransjen. Og vi kommer aldri til å kompromisse på sikkerhet og beredskap i driften av fjellovergangene.
Testen på Hardangervidda foregår så lenge det er snø på fjellet, og deretter skal Vegvesenet oppsummere erfaringene og analysere data.
Men det er ingen tvil om hvor dette bærer.
For hovedkonklusjonen etter 7.000 kilometers bruk er at den elektriske brøytebilen presterer over det analysene og beregningene viste i forkant, både når det gjelder rekkevidde og brukstid mellom hver lading og funksjonalitet, melder Vegvesenet.
Data viser også at det er store variasjoner i strømforbruk ut fra både arbeidsoppgaver og konsistensen på snøen som skal flyttes, men temperaturpåvirkningen litt overrasende har vært marginal.
For de virkelige entusiastene kan vi opplyse at de foreløpige analysene viser at bilen ved blandet produksjon (brøyting, høvling og strøing) har et gjennomsnittlig energiforbruk på 20,2 kW/km. Dette gir rekkevidde på 208 kilometer og 6,5 timers kjøretid ved gjennomsnittlig produksjonshastighet med batteriet fra 100 til 10 prosent.
For eksempel innebærer dette at ved å lade i 30 minutter med 300 kW, vil dette tilføre batteriet 150 kW energi, som i sin tur utgjør 74 kilometer i økt rekkevidde og over 2 timer i økt kjøretid, kan Vegvesenet fortelle.
Les også: